Στόχο την αύξηση κατά 35% στο Ebitda, φθάνοντας τα 114 εκατ. ευρώ και την αύξηση του ενεργητικού στα 7 δισ. ευρώ στο τέλος του 2027 έχει θέσει η διοίκηση του Υπερταμείου για το νέο στρατηγικό σχέδιο για τη διετία 2025 -2027, όπως αυτό παρουσιάστηκε χθες σε εκπροσώπους του Tύπου, στο κλείσιμο της προηγούμενης περιόδου και λίγο πριν αυτό εισέλθει στη νέα φάση του με την απορρόφηση ως το τέλος του έτους του ΤΑΙΠΕΔ και του ΤΧΣ.
Η διαδικασία της απορρόφησης ΤΑΙΠΕΔ και ΤΧΣ βρίσκεται στην τελική φάση έγκρισης από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και αναμένεται να δημοσιευθεί την ερχόμενη εβδομάδα.
Το σχέδιο όπως παρουσιάστηκε περιλαμβάνει μεταξύ άλλων εκτός από την μετεξέλιξή του Υπερταμείου σε sovereign wealth fund τον μετασχηματισμό της ΕΤΑΔ σε εταιρεία real estate με αξία ακινήτων 2,2 δισ., την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στις Ελληνικές Αλυκές, την εναιαία ως cluster αξιοποίηση των 22 μικρότερων περιφερειακών αερολιμένων, αλλά και την μετατροπή της ΓΑΙΟΣΕ σε εταιρεία ακινήτων.
Σε οικονομικό επίπεδο οι στόχοι που έχουν τεθεί αφορούν σε κλείσιμο του 2027 με αύξηση κατά 35% στο EBITDA του ομίλου, φτάνοντας στα 114 εκατομμύρια ευρώ, απόδοση των περιουσιακών στοιχείων όλων των θυγατρικών στο 3,4% από 2,5%, αλλά και αύξηση του ενεργητικού το οποίο εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 7 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 5,9 δισεκατομμυρίων που είναι σήμερα.
Όσον αφορά την μετεξέλιξή του σε sovereign wealth fund επαναδιατυπώθηκε ότι αυτό θα ξεκινήσει με κεφάλαια 303 εκατ. ευρώ, και ως τον Μάιο αναμένεται να έχει το δικό του διοικητικό συμβούλιο, ώστε το δεύτερο εξάμηνο του 2025 να λειτουργεί κανονικά και να προχωρήσει, σύμφωνα μετα όσα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου, Γρηγόρη Δημητριάδη, σε 7 με 10 συν-επενδύσεις με διεθνή επενδυτικά ταμεία και φορείς.
Ο κ. Δημητριάδης, γνωστοποίησε ότι θα είναι υποψήφιος εκ νέου για την διοίκηση και επισήμανε πως πρωταρχικός στόχος του νέου εθνικού fund είναι η κατάκτηση αξιοπιστίας, ώστε στη συνέχεια να αυξηθούν και τα υπό διαχείριση κεφάλαια, ξεκαθαρίζοντας πως αυτό δεν θα γίνει σηκώνοντας χρήματα από την αγορά, αλλά θα παραμείνει ένα κρατικό επενδυτικό ταμείο, με στόχο να έχει όχι μόνο οικονομικό αλλά και κοινωνικό αποτύπωμα.
ΕΛΤΑ, ΕΤΑΔ, ΓΑΙΑΟΣΕ, περιφερειακά αεροδρόμια, αγορές και Αλυκές
Εκτενής αναφορά έγινε στον μετασχηματισμό της ΕΤΑΔ σε μία real estate εταιρεία, με την αξία των ακινήτων της να έχει διπλασιαστεί στα 2,2 δισ. ευρώ ως το 2027, αλλά και τη βιωσιμότητα των ΕΛΤΑ. Από τα 6.000 ακίνητα ήδη υπάρχει εξέλιξη για τα μισά. Ήδη έχει ξεκινήσει καταγραφή 9 ξεχωριστών clusters, από αντίστοιχους ιδιώτες, ώστε να ξεκαθαρίσει η εικόνα των assets που υπάρχουν στο portfolio της ΕΤΑΔ, να κατηγοριοποιηθούν, να φανεί ποια και πώς θα μπορούν να αξιοποιηθούν. Στην πορεία οι ιδιώτες θα αναλάβουν αντίστοιχες διεργασίες για νέα «πακέτα» ακινήτων, ώστε σε βάθος 2ετίας να υπάρχει καλή εικόνα και για τα 36.000 ακίνητα της. Επιπρόσθετα, αν στην πορεία για κάποιο asset υπάρχει ξεκάθαρο τοπίο, θα μπαίνει στη λίστα προς αξιοποίηση. Επίσης, στόχος είναι η ΕΤΑΔ να αποτελέσει καθαρό real estate φορέα, κατά συνέπεια αναμένεται να «βγει» εκτός περιουσιακών στοιχείων (επιχειρηματικών μονάδων) που χρειάζονται operator, όπως π.χ. η ΑΚΤΗ Βουλιαγμένης.
Για την αξιοποίηση της οποίας αναμένεται να βγει διαγωνισμός εντός του 2025. Προφανώς, η ΕΤΑΔ θα κοιτάξει και προς την αξιοποίηση εμβληματικών assets όπως το Τάε Κβο Ντο (μαζί με την Περιφέρεια Αττικής) κ.α. Η ΕΤΑΔ κατέγραψε αύξηση 23% των ενεργών μισθώσεων την τελευταία 3ετία, ωρίμασε 770 νέα ακίνητα, ολοκλήρωσε 99 Διαγωνισμούς και εφαρμόζει νέα φιλοσοφία στα στρατηγικά ακίνητα (Ακτή Βουλιαγμένης, Παλατάκι, Taekwondo κ.α.). Η εταιρεία όταν αναλήφθηκε ο έλεγχός της από το Υπερταμείο είχε ζημιογόνες χρήσεις αλλά πλέον έχει εισέλθει σε τροχιά κερδοφορίας. Τα ετήσια έσοδα αναμένεται να προσεγγίσουν το 2024 τα 60 εκατ. (+59% σε σχέση με το 2015), ενώ τα ίδια κεφάλαια αναμένεται να ξεπεράσουν τα 1,1 δισ., σε σχέση με 280,7 εκατ. από όταν εντάχθηκε στο Υπερταμείο.
Στη «λίστα» του real estate υπάρχει και η ακίνητη περιουσία της ΓΑΙΑΟΣΕ, με αιχμή την αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου, σιδηροδρομικών σταθμών κ.α., Σήμερα, η ΓΑΙΑΟΣΕ πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα από ιδρύσεώς της έχοντας ξεπεράσει τα €20 εκατ./έτος τα 3 τελευταία έτη. Η καθαρή θέση της εταιρείας από την ημερομηνία ένταξής της στον Όμιλο του Υπερταμειου έχει τριπλασιαστεί κι έφτασε στα €234 εκατ. το 2023 έναντι €75 εκατ. Οι προοπτικές της διαγράφονται θετικές ενώ η νέα Διοίκηση μέσα από ένα δομημένο πλάνο εστιάζει στη σιδηροδρομική ακίνητη περιουσία και στη δημιουργία κέντρων logistics που θα αλλάξουν τις εμπορευματικές δυνατότητες της χώρας.
Όπως αναφέρθηκε από τα στελέχη του Υπερταμείου κατά την ενημέρωση , σήμερα ο όμιλος ΕΛΤΑ είναι κοντά στο break even, με τη θεαματική αλλαγή να έχει συντελεστεί στο κομμάτι της ΕΛΤΑ Courier, που σημείωσε 3-4 εκατ. ευρώ κέρδη το πρώτο εξάμηνο του 2024, ενισχύοντας την εκτίμηση ότι όσο γυρίζει σε θετικό έδαφος το EBITDA, σταδιακά θα βελτιώνονται τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας, που είναι εδώ και χρόνια αρνητικά. Όσον αφορά στην ακίνητη περιουσία των ΕΛΤΑ που έχει αποτιμηθεί σε 120 εκατ. ευρώ, με μια υπεραξία της τάξεως των 20 εκατ. ευρώ, υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλάνο αξιοποίησης, προκειμένου να συμβάλλουν στη βελτίωση της ρευστότητας.
Εντωμεταξύ, μέσα στους πρώτους 4-6 μήνες του 2025, θα ξεκινήσει ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός για τη διάθεση του 51% της εταιρείας Ελληνικές Αλυκές, σε στρατηγικό επενδυτή. Μάλιστα, κατά την διερεύνηση της αγοράς, που έχει ήδη τρέξει το Υπερταμείο, έχει εκφραστεί ενδιαφέρον όχι μόνο εγχώριο, αλλά και από Αυστρία, Κύπρο και Σκανδιναβία.
Με τα έσοδα να κυμαίνονται σε ετήσια βάση στα 6-9 εκατ. ευρώ από 2 εκατ. ευρώ που ήταν προτού περάσουν στα χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου, φέτος η εταιρεία εκτιμάται πως θα κλείσει με τζίρο κοντά στα 10 εκατ. ευρώ. Αυτό χάρη στην παραγωγή - ρεκόρ των 250 χιλιάδων τόνων έναντι των μόλις 170 χιλιάδων τόνων που περιορίστηκε το 2023 εξαιτίας των ακραίων καιρικών φαινομένων.
Όπως διευκρίνισε ο κ. Δημητριάδης, το Υπερταμείο θα παραμείνει ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος με 29%, προκειμένου να εποπτεύει την τήρηση του πλάνου επενδύσεων. «Εμείς έχουμε ίσως φτάσει ένα ταβάνι ως προς το τι μπορούμε να κάνουμε. Ένας στρατηγικός επενδυτής, χωρίς τους περιορισμούς μίας δημόσιας εταιρείας ως προς την εμπορική πολιτική και τις εξαγωγές, θα συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη», επισήμανε. Στόχος είναι η αναδιοργάνωση της εταιρείας να προχωρήσει σύντομα ώστε ο στρατηγικός επενδυτής να αναλάβει εντός διετίας.
Σε ότι αφορά στις κεντρικές αγορές Αθήνας και Θεσσαλονίκης στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη, που μπορεί να φτάσει ακόμα και σε είσοδο στο Χρηματιστήριο, με τη διοίκηση του Υπερταμείου να θέτει ως προτεραιότητα τη συγχώνευση των κεντρικών αγορών Αθήνας και Θεσσαλονίκης (ΟΚΑΑ και ΚΑΘ) σε έναν συντονισμένο φορέα. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη μελέτη για τη μετεγκατάσταση ή την ανάπλαση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων, κατά τα πρότυπα πχ. της αγοράς του Λονδίνου.
Ειδικότερα για την κεντρική αγορά της Αθήνας εξετάζεται και το σενάριο μεταφοράς της στη Φυλή, όπου προχωρά ήδη η μετεγκατάσταση των διαμεταφορέων και υπάρχει η δυνατότητα για δημιουργία ενός hub, ενώ αξιολογείται και ο υπάρχων χώρος. «Αυτές οι εγκαταστάσεις, όμως, αδικούν τους ίδιους που είναι εγκατεστημένοι μέσα, διότι δεν μπορούν να αναπτυχθούν», σχολίασε ο κ. Δημητριάδης, τονίζοντας ότι επιδιώκεται η συνεργασία με τους εμπόρους.
Όσο για την αγορά της Θεσσαλονίκης, εκεί εξετάζεται και εάν επαρκεί ο επιπλέον χώρος που υπάρχει σήμερα και εάν είναι προς το συμφέρον των επιχειρήσεων, ή εάν θα είναι δυνατή η μεταφορά στο στρατόπεδο Γκόνου ως μέρος της επένδυσης που βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία.
Τέλος, εντός του 2025, εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει η αξιοποίηση σε ένα ενιαίο cluster των 22 μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Επί του παρόντος, οι σύμβουλοι του Υπερταμείου, που έχουν την πρότερη εμπειρία των 14 περιφερειακών αερολιμένων, έχουν ολοκληρώσει τις απαραίτητες αυτοψίες. Από αυτές προκύπτουν οι ανάγκες, ώστε να εκπονήσουν το χρηματοοικονομικό μοντέλο του διαγωνισμού.
«Περιμένουμε ακόμα στοιχεία από Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που διαχειρίζεται αυτούς τους αερολιμένες. Ελπίζουμε να ανταποκριθεί άμεσα», επισήμανε ο επικεφαλής του Υπερταμείου. Δεδομένου ότι οι εν λόγω αερολιμένες είναι χαμηλής επιβατικής κίνησης, δεν αποκλείεται να χρειαστεί κάποια επιδότηση, η οποία και θα συμφωνηθεί με την κυβέρνηση. Ακόμη, εξετάζεται η δυνατότητα της δημιουργίας εντός του cluster ενός cargo αεροδρομίου, που πιθανώς να είναι η Νέα Αγχίαλος αν και εξετάζονται ακόμα δύο, καθώς δεν υπάρχει άλλο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Οι Συγκοινωνίες Αθηνών (Όμιλος ΟΑΣΑ) συνεχίζουν να επιτελούν τον κοινωνικό τους ρόλο, καθώς, παρά τη σημαντική αύξηση του κόστους ενέργειας, η τιμή εισιτηρίου από 1,4 ευρώ το έτος 2014 - δέκα χρόνια μετά - είναι χαμηλότερη στα 1,2 ευρώ. Η αναδιοργάνωση του Ομίλου έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς. Οι Συγκοινωνίες Αθηνών ανέκτησαν την εμπιστοσύνη του κοινού καταγράφοντας αύξηση κατά 70% στις επιβιβάσεις (2021-2024). Η πλήρης ανανέωση του στόλου έχει εκκινήσει από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, με τη συνεργασία του Ομίλου ΟΑΣΑ. Νέες υπηρεσίες προστέθηκαν, όπως το σύστημα Tap ‘n Pay για Ανέπαφες Συναλλαγές, ενώ γίνονται σημαντικές παρεμβάσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.
Αναμένεται επίσης, όπως πρόσφατα αναφέραμε, ο διαγωνισμός για την ανάπλαση της ΔΕΘ ενώ και στη Διώρυγα Κορίνθου προβλέπονται δράσεις για real estate αξιοποίηση, με μαρίνες, χώρους άθλησης κ.α. (επενδύσεις 50 εκατ. από ιδιώτες).