Την ανάγκη της επανεκκίνησης του κλάδου της βιομηχανίας για την εγχώρια και την παγκόσμια οικονομία τονίζει σε ανάλυση του το Δίκτυο για τη Μεταρρύθμιση, σημειώνοντας τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις για το μέλλον των κατασκευών στην 4η βιομηχανική επανάσταση. Ποιες οι δυνατότητες της Ελλάδας.
Όπως σημειώνει η ανάλυση, o τομέας των υποδομών και των κατασκευών αποτελούσε ανέκαθεν ένα από τους βασικούς πυλώνες της οικονομίας,τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό/ παγκόσμιο επίπεδο, συνδεόμενος άρρηκτα με κρίσιμους για την ανάπτυξη τομείς όπως ο τουρισμός, το εμπόριο, η βιομηχανία, η ενέργεια κ.α.
Μπορεί όμως η ανάκαμψη του κλάδου να επιτευχθεί χωρίς να ληφθούν υπόψη τα νέα τεχνολογικά δεδομένα και έχοντας το βλέμμα του στραμμένο σε πρακτικές προηγούμενων δεκαετιών;
Είναι ο κλάδος ο οποίος επλήγη στο μεγαλύτερο βαθμό από την οικονομική κρίση των τελευταίων ετών. Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ η προστιθέμενη αξία του ευρύτερου τομέα των Κατασκευών στην Ελλάδα μειώθηκε την περίοδο 2007-2017 κατά 51%, από 22,4 δισ. το 2007 σε 10,8 δισ. το 2017. Δεδομένης της σημαντικής συνεισφοράς των κατασκευών τόσο στο εγχώριο όσο και στο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο ΑΕΠ, είναι αντιληπτό πως η επανεκκίνηση του κλάδου είναι κρίσιμη για την εγχώρια αλλά και την παγκόσμια οικονομία.
Σύμφωνα με έρευνατης McKinsey& Co, ο τομέας των κατασκευών αποτελεί μαζί με τον αγροτικό τομέα τους δυο λιγότερο ψηφιοποιημένους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας με στάσιμα ή φθίνοντα ποσοστά παραγωγικότητας (Η παραγωγικότητα του κλάδου σημείωσε αύξηση κατά μόλις 1% ετησίως στη διάρκεια της τελευταίας εικοσαετίας).
Με ποιόν τρόπο όμως θα μπορούσαν να βελτιωθούν οι συνθήκες στο χώρο των κατασκευών με τη χρήση τεχνολογιών αιχμής;
Ας σκεφτούμε το παρακάτω παράδοξο:
Σκεφτείτε πως θέλετε να αγοράσετε ένα αυτοκίνητο. Βρίσκετε το μοντέλο που θέλετε, διαμορφώνετε τα επιμέρους χαρακτηριστικά και προχωράτε στην παραγγελία. Η εταιρία αρχίζει την κατασκευή και υπόσχεται να σας το παραδώσει σε λίγες εβδομάδες.
Οι εβδομάδες γίνονται μήνες όμως και το αυτοκίνητο δεν φτάνει ποτέ. Δεν μπορείτε να βρείτε προφανή αιτία για την καθυστέρηση. Όταν ρωτάτε την εταιρία, σας παραπέμπει στον κατασκευαστή του πλαισίου του αυτοκινήτου, ο οποίος κατηγορεί τον κατασκευαστή της μηχανής οποίος τελικά ρίχνει το φταίξιμο στο τιμόνι που δεν παραδόθηκε στην ώρα του. Χάνεστε να κυνηγάτε 3 διαφορετικούς ανθρώπους χωρίς να βρίσκετε λύση.
Τελικά, μετά από 1 χρόνο το αυτοκίνητο σας παραδίδεται. Με τιμή όμως 30% υψηλότερη της αρχικής.
Η αλήθεια είναι πως δεν θα αγοράζατε ποτέ αυτό το αυτοκίνητο –και καμία εταιρεία δεν θα είχε την απαίτηση να το κάνετε.Με κάποιον περίεργο τρόπο όμως, αν μεταφερθούμε στο χώρο των κατασκευών αυτή είναι μια πραγματικότητα την οποία όλοι έχουμε αποδεχθεί ως φυσιολογική.
Αποδεχόμαστε ότι στο σύνολό τους τα κατασκευαστικά έργα υπερβαίνουν κατά 20% το αρχικό τους χρονοδιάγραμμα ενώ σε ποσοστό της τάξης του 80%των έργων το αρχικό budget αυξάνεται.
Από την απλούστερη έως την πολυπλοκότερη κατασκευή, σε μια εποχή όπου η ορθολογική χρήση των διαθέσιμων πόρων είναι όσο ποτέ άλλοτε επιτακτική, στις κατασκευές χάνεται χρόνος και χρήμα με δυσμενείς πολλές φορές επιπτώσεις ακόμα και για το περιβάλλον.
Ο κλάδος «διψά» για αλλαγή και καινοτομία. Τα νέα δεδομένα εν μέσω 4ης Βιομηχανικής επανάστασης απαιτούν νέο τρόπο σκέψης και εφαρμογής και στις κατασκευές.
Παρότι ο όρος Construction 4.0 εμπεριέχει διάφορες καινοτόμες τεχνολογίες βασικό «όχημα» που σηματοδοτεί τη μετάβαση του χώρου των κατασκευών στη νέα ψηφιακή εποχή είναι το BIM (BuildingInformationModeling)ή με μιασυνήθη μετάφρασή του στα ελληνικά Πληροφοριακό Ομοίωμα Κτιρίου (ΠΟΚ).
Διαβάστε ολόκληρη την ανάλυση του ΔΙΚΤΥΟΥ εδώ.