Αποκαρδιωτική παραμένει και σήμερα η εικόνα που παρουσιάζουν οι ακτές σε Σαλαμίνα, Πειραϊκή, Καλαμάκι, Άγιο Κοσμά και Γλυφάδα λόγω της ρύπανσης από την πετρελαιοκηλίδα η οποία από την περασμένη Κυριακή κινείται ανεξέλεγκτη στον Σαρωνικό. Σύμφωνα με πληροφορίες του liberal.gr, από μετρήσεις που διεξήγαγε το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.) ίχνη πετρελαίου εντοπίζονται έως τη Σαρωνίδα.
Δήμοι και εταιρείες που έχουν αναλάβει το έργο της απορρύπανσης καταβάλουν εργώδεις προσπάθειες αφενός για να συλλέξουν το μαζούτ που πλέει στη θάλασσα και να μην φτάσει στις ακτές αφετέρου για να καθαρίσουν τις παραλίες που έχουν ήδη πληγεί.
Με επείγουσα τροποποίηση της σχετικής υπουργικής απόφασης του έτους 2017 για τους χώρους όπου απαγορεύεται η κολύμβηση, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, απαγορεύει την κολύμβηση στις περιοχές που έχουν μολυνθεί από την πετρελαιοκηλίδα.
Σε βαθμό κακουργήματος για βαρύτατες παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας (νόμος 1650 του 1986) διώκονται ποινικά οι υπεύθυνοι της βύθισης του δεξαμενόπλοιου Αγία Ζώνη 2, που προκάλεσε εκτεταμένη ρύπανση του θαλάσσιου μετώπου της Αθήνας, μετά την άσκηση ποινικής δίωξης από την Εισαγγελία Πειραιά.
Ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ιστιοπλοϊκής Ομοσπονδίας Αντώνης Δημητρακόπουλος επικοινώνησε σήμερα με το Γραφείο του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτη Κουρουμπλή και ζήτησε εκ μέρους του Δ.Σ. και των Ναυτικών Ομίλων Μελών της περιοχής του Σαρωνικού να ενημερωθεί επισήμως για το μέγεθος της ρύπανσης των υδάτων, γεγονός που επηρεάζει δραματικά την ιστιοπλοϊκή ζωή και δραστηριότητα στη συγκεκριμένη περιοχή η οποία αποτελεί την καρδιά της Ελληνικής Ιστιοπλοΐας. Η Αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου τον ενημέρωσε ότι εστίες πετρελαιοκηλίδας έχουν φτάσει μέχρι το Καβούρι, ότι δεν γνωρίζει ακόμη ποια θα είναι η εξέλιξη και τι χρόνος θα απαιτηθεί για την απορρύπανση και ότι τουλάχιστον για το επόμενο εικοσαήμερο θα πρέπει να ματαιωθεί οποιαδήποτε ιστιοπλοϊκή δραστηριότητα στην περιοχή.
Στο μεταξύ εντολή να ληφθούν δείγματα από τα καύσιμα του πλοίου «Αγία Ζώνη», αλλά και του πλοίου Blue Star Patmos που έφθασε τις ίδιες μέρες στην περιοχή του Περάματος, έδωσε το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος, προκειμένου να διακριβωθεί, ποιο πλοίο ευθύνεται για την ρύπανση του Σαρωνικού.
Οι λιμενικές αρχές προχώρησαν στη συγκεκριμένη κίνηση καθώς χθες, ο ιδιοκτήτης του πλοίου Αγία Ζώνη, Θεόδωρος Κουντούρης, είχε υποστηρίξει ότι η ρύπανση προέρχεται από την διαρροή καυσίμων από το Blue Star Patmos κατά την διάρκεια ρυμούλκησης του προς πλωτή δεξαμενή στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος.
Ο κ. Κουντούρης μιλώντας σήμερα στον ΣΚΑΪ επιβεβαίωσε ότι είχε λήξει το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του πλοίου στις 27 Ιουλίου, ωστόσο είπε ότι είχε λάβει νόμιμη δίμηνη παράταση.
Ειδικότερα, όπως αποδεικνύεται από έγγραφο του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Υπουργείου Ναυτιλίας, που αποκαλύπτει το πόρταλ «902.gr», το πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του πλοίου είχε λήξει στις 27 Ιουλίου και είχε λάβει παράταση για δύο μήνες.
Συγκεκριμένα, στις 26 Ιουλίου δόθηκε παράταση μέχρι τις 6 Αυγούστου. Στη συνέχεια, ακολούθησε και άλλη παράταση μέχρι τις 27 Σεπτέμβρη. Η παράταση δεν πρόλαβε να ολοκληρωθεί και το πλοίο ναυάγησε στις 10 Σεπτέμβρη, προκαλώντας την τεράστια ζημιά στο Σαρωνικό.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, μιλώντας χθες στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της τηλεόρασης του ΣΚΑΙ άφησε υπόνοιες για την πλοιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου "Αγία Ζώνη 2". Ανέφερε ότι στο παρελθόν, δύο πλοία της έχουν κατασχεθεί για λαθρεμπόριο καυσίμων, κάτι που όμως αρνήθηκε ο κ Κουντούρης, λέγοντας ότι η υπόθεση πήγε στα δικαστήρια και η εταιρία αθωώθηκε.
Υπενθυμίζεται ότι κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο Υπουργός Ναυτιλίας υπερασπίστηκε τους χειρισμούς του και επισήμανε ότι η κινητοποίηση του μηχανισμού ήταν άμεση και αποτελεσματική λέγοντας ότι σε 25-30 ημέρες θα έχει αλλάξει εντελώς η εικόνα στις περιοχές που επλήγησαν από την πετρελαιοκηλίδα. Επεσήμανε επίσης ότι η πετρελαιοκηλίδα έφτασε στις ακτές της Αττικής επειδή το μαζούτ βυθίζεται σε ψυχρό περιβάλλον και έτσι το μετέφεραν τα ρεύματα κάτω από τα φράγματα που είχε στήσει το Λιμενικό.
Νωρίτερα πάντως είχε παιχτεί ένα ολόκληρο σήριαλ σχετικά με ενδεχόμενη παραίτηση του κ. Κουρουμπλή, με τον ίδιο τελικά να διευκρινίζει ότι επρόκειτο για “λογοπαίγνιο” και το Μέγαρο Μαξίμου να τον καλύπτει.
Σε εξέλιξη η διαδικασία για την απάντληση των καυσίμων του βυθισμένου
Το πράσινο φως από την ασφαλιστική εταιρεία, προκειμένου να ξεκινήσει η επιχείρηση απάντλησης των καυσίμων έχει πάρει ιδιωτική εταιρεία. Σημειώνεται ότι στο σημείο του ναυαγίου υπάρχει σκάφος στο οποίο θα φορτωθούν τα καύσιμα του ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ, ενώ ειδικοί επί του θέματος σημειώνουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι πρόκειται για διαδικασία στην οποία απαιτείται μεγάλη προσοχή, καθώς ένα λάθος μπορεί να δημιουργήσει μεγαλύτερο πρόβλημα. Το πλοίο αναμένεται να τρυπηθεί από την κάτω και την πάνω πλευρά με ειδικά αντιεκρηκτικά εργαλεία, αφού πρόκειται για καύσιμα. Στη συνέχεια, από τη μία πλευρά με σωλήνα θα περνάει με πίεση ζεστό νερό και από την άλλη θα απαντλούνται τα καύσιμα, προκειμένου να μη δημιουργηθεί κενό αέρα στις δεξαμενές και προκληθεί σύνθλιψη. Η διαδικασία απάντλησης των καυσίμων αναμένεται να διαρκέσει περίπου 20 με 25 ημέρες.
Αποσοβήθηκε ο κίνδυνος ρύπανσης των παραλιών του δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης
Πρωτοβουλίες αναλαμβάνουν οι δήμαρχοι των παράλιων δήμων στον Σαρωνικό, για την αποτροπή ή τον περιορισμό της ρύπανσης από την πετρελαιοκηλίδα που εξαπλώθηκε στις ακτές, μετά το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου «Αγ. Ζώνη ΙΙ».
Μετά τον δήμαρχο Σαρωνικού Γιώργο Σωφρόνη, ο οποίος προμηθεύτηκε πλωτό αντιρρυπαντικό φράγμα μήκους 1 χλμ, για προληπτικούς λόγους, ο δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, προχώρησε έγκαιρα στην πόντιση του πλωτού αντιρρυπαντικού φράγματος που μίσθωσε, προκειμένου να αποσοβηθεί ο κίνδυνος εκτεταμένης ρύπανσης των παραλιών της πόλης από την πετρελαιοκηλίδα.
Από νωρίς χθες ξεκίνησε η τοποθέτηση τριών χιλιομέτρων πλωτών αντιρρυπαντικών φραγμάτων, από την άκρη της χερσονήσου της Πούντας (Χερσόνησος ΠΙΚΠΑ) με κατεύθυνση νότια προς την Αίγινα. Το φράγμα έχει ύψος 70 cm πάνω από το νερό ώστε να αποτρέπει κάθε πιθανή προσπέλαση της ρύπανσης προς τις ακτές.
Σε ανακοίνωση του δήμου σημειώνεται ότι η τοποθέτηση του φράγματος έγινε για λόγους πρόληψης και είναι το μεγαλύτερο σε μήκος που έχει χρησιμοποιηθεί σε παρόμοια περιστατικά. Για τους ίδιους λόγους υπάρχει μέριμνα και επιφυλακή των υπηρεσιών του δήμου, ως προς την διασφάλιση της παραλίας του παρακείμενου κάμπινγκ. Ειδικό όχημα καθαρισμού βρίσκεται σε ετοιμότητα να συγκεντρώσει και να απομακρύνει τα όποια συσσωματώματα μαζούτ ή σημεία πετρελαιοκηλίδας πλησιάσουν στην ακτή. Το όχημα είναι εφοδιασμένο με ειδικά πολυμερή, κροκκιδωτικά και ουσίες, ώστε να επεξεργάζεται και να διασπά άμεσα το συλλεχθέν απόβλητο, στα πρότυπα ενός συστήματος βιολογικού καθαρισμου, ο οποίος δεν έχει καθόλου επιβλαβείς επιπτώσεις για το θαλάσσιο περιβάλλον.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διαβάστε ακόμα:
- Ο Τσίπρας αφαιρεί από το υπ. Ναυτιλίας την έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοΐας
- Παρέμβαση εισαγγελέα για το Σαρωνικό - Αναμένεται έκδοση ενταλμάτων σύλληψης
- Να αποφευχθεί η κολύμβηση σε περιοχές που έχουν μολυνθεί συνιστά το ΚΕΕΛΠΝΟ
- Με απόφαση Ξανθού απαγορεύεται η κολύμβηση στις περιοχές που έχουν μολυνθεί