Το τελευταίο δίμηνο η κατάσταση που επικρατεί στα διεθνή ευρωπαϊκά αεροδρόμια μπορεί να περιγραφεί μόνο με τη λέξη «χάος». Ουρές, αναμονές ωρών, μεταφορά επιβατών σε γειτονικά αεροδρόμια, καθυστερήσεις, ακυρώσεις πτήσεων και μόλις χθες και πλαφόν στον αριθμό επιβατών σε ένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης, στο Χίθροου.
Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, μεσούσης της φετινής, θερινής σεζόν είναι οι επιβάτες που έχουν προγραμματίσει και προπληρώσει για τις διακοπές τους, από αεροπορικά εισιτήρια, διαμονή μέχρι φαγητό και καφέδες, να μην γνωρίζουν αν θα τα καταφέρουν να φθάσουν στον προορισμό τους, τουλάχιστον έγκαιρα.
Και όμως, στην άκρη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, τόσο στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, όσο και στα υπόλοιπα δεκατέσσερα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, όλα δείχνουν να “δουλεύουν ρολόι”, παρά την έντονα αυξημένη κίνηση του τελευταίου διμήνου, η οποία αναμένεται να συνεχισθεί με την ίδια ή και περισσότερη ένταση όσο περνούν οι ημέρες.
Μία ματιά στις αφίξεις του τελευταίου διμήνου μπορεί να πείσει και τον πιό δύσπιστο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε στην ιστοσελίδα του ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών - Ελευθέριος Βενιζέλος, το Μάιο του 2022 διακινήθηκαν συνολικά 2.056.855 επιβάτες, αριθμός κατά 255% μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο μήνα του 2021 και μόλις 10% μικρότερος από το 2019.
Τον Ιούνιο του 2022 διακινήθηκαν συνολικά 2.434.779 επιβάτες, δηλαδή 122,2% περισσότεροι από τον αντίστοιχο μήνα του 2021 και μόλις 6% λιγότεροι από τον Ιούνιο του 2019.
Συνολικά, στο εξάμηνο οι επιβάτες που διακινήθηκαν ήταν 8.975.700 έναντι 2.665.090 του πρώτου εξαμήνου του 2021, υπολειπόμενο κατά 20% του α΄εξαμήνου του 2019.
Η Ελλάδα η μόνη χώρα με αύξηση της αεροπορικής διακίνησης τον Ιούνιο
Ταυτόχρονα, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat τον Ιούνιο του 2022, οι διεθνείς πτήσεις, συνολικά στις χώρες της Ε.Ε παρουσιάζονται μειωμένες κατά 16% έναντι του Ιουνίου του 2019. Η μείωση, αναφέρει η Eurostat αφορά το σύνολο των χωρών της Ε.Ε. πλην μίας. Της Ελλάδας, όπου η αύξηση σε σχέση με τον Ιούνιο του 2019 φθάνει το 1%. Η μεγαλύτερη μείωση των πτήσεων, κατά 40%, έναντι του Ιουνίου του 2019 παρουσιάζεται στη Σλοβενία.
Παρ΄ όλα αυτά, όπως αναφέρουν πηγές προσκείμενες στην διοίκηση του ΔΑΑ, μέχρι στιγμής δεν έχουν παρατηρηθεί προβλήματα, πλην ελαχίστων, που δημιουργούνται από τις μετεπιβιβάσεις επιβατών καθυστερημένων πτήσεων.
Δηλαδή όταν καθυστερεί μια πτήση από το εξωτερικό, π.χ. από το Άμστερνταμ και ο επιβάτης από Αθήνα συνεχίζει για κάποιο νησί, με ανταπόκριση μέσα στην επόμενη ώρα, π.χ. Σαντορίνη ή Ρόδο εκεί ενδέχεται να δημιουργηθούν κάποια προβλήματα, κυρίως σε ό,τι αφορά την διαχείριση των αποσκευών του. Σε γενικές γραμμές, όμως, η κατάσταση είναι πολύ καλή.
Δεν ξέρουμε τι θα συμβεί στο τέλος Ιουλίου , για παράδειγμα, ή τον Αύγουστο, όμως μέχρι στιγμής δεν αντιμετωπίζονται τα προβλήματα που βλέπουμε στα μεγάλα ευρωπαϊκά διεθνή αεροδρόμια, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.
Ποια, είναι, όμως, η αιτία που οδήγησε σε αυτά τα μεγάλα προβλήματα, τα αεροδρόμια της υπόλοιπης Ευρώπης;
Έλλειψη προσωπικού
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, που επεξεργάστηκε το Reuters, τα προβλήματα ξεκίνησαν μετά τις σαρωτικές περικοπές θέσεων εργασίας και μειώσεις μισθών όταν τα ταξίδια σταμάτησαν λόγω COVID 19, την περίοδο δηλαδή της καραντίνας.
Πολλοί από τους εργαζόμενους, φέτος, μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων είτε για λόγους ανασφάλειας είτε λόγω του ότι βρήκαν αλλού εργασία με, προφανώς, καλύτερους όρους δεν επέστρεψαν. Ταυτόχρονα, μετά την άρση των μέτρων, το προσωπικό σε όλο τον κλάδο, από πιλότους μέχρι χειριστές αποσκευών, ζητά μεγάλες αυξήσεις αμοιβών και καλύτερες συνθήκες εργασίας.
Έτσι, η Norwegian Air συμφώνησε τον Ιούνιο να αυξήσει τους μισθούς των πιλότων κατά 3,7%, προκειμένου να αποφύγει απεργίες.
Εργαζόμενοι στον κύριο φορέα εκμετάλλευσης αεροδρομίων της Γαλλίας ADP δήλωσαν πριν λίγες ημέρες την πρόθεση τους να κατέβουν σε απεργία, όπως έκαναν και οι πυροσβέστες στο διεθνές αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκωλ του Παρισιού την προηγούμενη μέρα.
Ακόμη, το προσωπικό του check-in της British Airways στο αεροδρόμιο Χίθροου ανέστειλε την τελευταία στιγμή απεργία, στις 7 Ιουλίου, αφού η αεροπορική εταιρεία συμφώνησε να βελτιώσει τις αμοιβές.
Στη Γερμανία, το συνδικάτο που εκπροσωπεί το προσωπικό εδάφους της Lufthansa απαιτεί αύξηση τουλάχιστον 350 ευρώ το μήνα.
Η διοίκηση του συνδικάτου κάλεσε τον γερμανικό αερομεταφορέα να τερματίσει την «τρελή πολιτική της μείωσης του κόστους», όπως χαρακτήρισε, σε επιστολή του προς το εποπτικό συμβούλιο, λέγοντας ότι συνέβαλε στο πρόσφατο χάος με την απόλυση πάρα πολλών εργαζομένων.
Η Lufthansa αρνήθηκε να σχολιάσει την επιστολή, αν και ο διευθύνων σύμβουλός της ζήτησε συγγνώμη από τους υπαλλήλους και τους πελάτες στα τέλη Ιουνίου, λέγοντας ότι η αεροπορική εταιρεία «προχώρησε υπερβολικά στη μείωση του κόστους».
Καθυστερημένη αντίδραση των συναρμόδιων φορέων
Φθάσαμε, λοιπόν, στο σημείο τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες να προσπαθούν να προσλάβουν περισσότερους εργαζομένους από πιλότους μέχρι προσωπικό ασφαλείας και συνοριακού ελέγχου και χειριστές αποσκευών αφού πολλοί έφυγαν κατά τη διάρκεια της κρίσης του COVID-19.
Στελέχη του κλάδου λένε ότι είναι δύσκολο να προσληφθούν για συχνά σωματικά απαιτητική, σχετικά χαμηλά αμειβόμενη εργασία σε αεροδρόμια που συχνά βρίσκονται εκτός πόλης. Η εκπαίδευση των νεοπροσληφθέντων και η απόκτηση ειδικής άδειας ασφαλείας για να εργαστούν στα αεροδρόμια χρειάζονται επίσης μήνες.
Το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ συμφώνησε να πληρώσει 15.000 καθαριστές, χειριστές αποσκευών και προσωπικό ασφαλείας με 5,25 ευρώ επιπλέον ανά ώρα κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Τα αεροδρόμια Charles de Gaulle και Orly στο Παρίσι πρέπει να καλύψουν 4.000 θέσεις εργασίας κυρίως στον τομέα της ασφάλειας, της συντήρησης και του ταξιδιωτικού λιανικού εμπορίου, σύμφωνα με την εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων Groupe ADP και την CDG Alliance.
Σημειώνεται ότι περισσότεροι από 20.000 άνθρωποι απολύθηκαν στο Charles de Gaulle κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με το συνδικάτο CGT.
Η εταιρεία ασφαλείας αεροδρομίου ICTS, η οποία δραστηριοποιείται στο Charles de Gaulle, προσφέρει εφάπαξ μπόνους 180 ευρώ σε όσους καθυστερούν τις διακοπές τους μετά τις 15 Σεπτεμβρίου και 150 ευρώ για το προσωπικό που υπογράφει νέες προσλήψεις.
Το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, ο πιο πολυσύχναστος κόμβος της Γερμανίας, έχει επαναπροσλάβει σχεδόν 1.000 υπαλλήλους υπηρεσιών εδάφους μετά την περικοπή περίπου 4.000 κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει διακοπές λόγω έλλειψης εργαζομένων τους επόμενους δύο ή τρεις μήνες.
Η Γερμανία σχεδιάζει να επισπεύσει τις άδειες εργασίας και τις βίζες για αρκετές χιλιάδες ξένους εργαζόμενους στα αεροδρόμια, κυρίως από την Τουρκία, για να συμβάλει στην άμβλυνση του ταξιδιωτικού χάους.
Ακόμη, η πορτογαλική κυβέρνηση σχεδιάζει να υπερδιπλασιάσει το προσωπικό του συνοριακού ελέγχου στα έξι αεροδρόμια της χώρας έως τις 4 Ιουλίου. Διαβάστε την πλήρη ιστορία
Στην Ισπανία, η αστυνομία αποφάσισε να προσλάβει 500 περισσότερους υπαλλήλους, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε 1.700 στα πιο πολυσύχναστα αεροδρόμια της χώρας, συμπεριλαμβανομένων της Μαδρίτης και της Βαρκελώνης.
Σωστή εκτίμηση των τάσεων στην Ελλάδα
Από την μελέτη των παραπάνω στοιχείων το βασικό συμπέρασμα που εξάγεται είναι ότι η κατάσταση στα μεγάλα διεθνή αεροδρόμια είναι και παραμένει χαοτική καθώς τόσο οι διοικήσεις των αεροδρομίων όσο και των αεροπορικών εταιρειών δεν προγραμμάτισαν την επαναφορά της κατάστασης στα επίπεδα προ COVID 19, παρά το γεγονός ότι τα μηνύματα που λάμβαναν τόσο από τους tour operators, όσο και από τις ίδιες τις εταιρείας, μιλούσαν για την ανάγκη του κόσμου να ξεχυθεί στα τουριστικά θέρετρα, μετά από δυο χρόνια εγκλεισμού, να μετακινηθεί, να επισκεφθεί συγγενείς και αγαπημένα πρόσωπα.
Έτσι, σήμερα, με αποσπασματικές και σπασμωδικές κινήσεις προσπαθούν να διορθώσουν την έντονα επιβαρυμένη κατάσταση.
Αντίθετα, στην Ελλάδα τα μηνύματα αυτά αποκωδικοποιήθηκαν έγκαιρα και σωστά, με αποτέλεσμα οι διοικούντες να λάβουν τις σωστές αποφάσεις και να κάνουν τις σωστές κινήσεις και ο τουρισμός πλέον να αγγίζει και ίσως να ξεπεράσει και τα επίπεδα του 2019, αφήνοντας σημαντικά έσοδα στο “ταμείο” της χώρας.