«Δεν μπορεί να υπάρξει κρίση την επόμενη εβδομάδα. Το πρόγραμμά μου είναι ήδη γεμάτο». Η περίφημη αυτή φράση ανήκει στον Χένρι Κίσινγερ και αν συμπιέζαμε κάπως τον χρόνο θα μπορούσαμε να πούμε ότι κάπως έτσι ίσως σκεφτόταν ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ το βράδυ της Κυριακής, 3 Οκτωβρίου, όταν η 37χρονη Φράνσις Χόγκεν, πρώην product manager στο Facebook, σε συνέντευξή της στο CBS κατηγόρησε τον κολοσσό των κοινωνικών δικτύων ότι βάζει το «κέρδος πάνω από την ασφάλεια».
Κι ύστερα… έπεσε το blackout. Και στη συνέχεια ήρθε η χθεσινή κατάθεση της Χόγκεν στη Γερουσία. Εκεί υποστήριξε ότι τα προϊόντα του Facebook βλάπτουν τα παιδιά, πυροδοτούν τον διχασμό και αποδυναμώνουν τη δημοκρατία και πολλά άλλα. Αν μη τι άλλο και ανεξάρτητα από το πόσο γεμάτο ήταν το πρόγραμμα του Μ. Ζούκερμπεργκ την Κυριακή το απόγευμα, οι τελευταίες 48 ώρες δεν ήταν παρά μια ατελείωτη κρίση για το Facebook και τον ιδρυτή του.
Οι περιγραφές που θέλουν το Facebook, χτυπημένο από τα κύματα των αποκαλύψεων και του blackout, να βρίσκεται σε πορεία προς τα βράχια, κάθε άλλο παρά ρεαλιστικές είναι. Το μεγαλύτερο κοινωνικό δίκτυο διαθέτει περίπου 3 δισεκατομμύρια χρήστες, ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα και έχει επενδύσει σε νέα προϊόντα επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας. Ακόμα και η μετοχή της εταιρείας ανέκαμψε, με άνοδο 2,3% στη συνεδρίαση της Wall Street την Τρίτη, μετά τη «βουτιά» στην τιμή της κατά 4,9% τη Δευτέρα.
Ωστόσο η συζήτηση σχετικά με το αύριο της κεντρικής εφαρμογής και των δορυφόρων της αναμένεται να ανοίξει και πάλι. Χθες η αντιπρόεδρος της ΕΕ και αρμόδια για θέματα Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ, έγραψε στο twitter: «Το #facebookdown μας λέει ότι χρειαζόμαστε εναλλακτικές λύσεις και επιλογές στην αγορά τεχνολογίας, και δεν πρέπει να βασιζόμαστε σε μερικούς μεγάλους παίκτες, όποιοι και αν είναι αυτοί».
#facebookdown tells 2 things :
— Margrethe Vestager (@vestager) October 5, 2021
1/ we need alternatives & choices in the #tech market, and must not rely on a few big players, whoever they are => that's the aim of #DMA
2/ that sometimes, there’s nothing better than talking to each other… just on the phone or … offline😊
Στην πραγματικότητα η Βεστάγκερ είπε ότι πλέον το Facebook παραείναι μεγάλο και ισχυρό. Η Βεστάγκερ είχε προτείνει πέρυσι ένα πλέγμα κανόνων, γνωστό ως Digital Markets Act (DMA) που καθορίζουν τα πράγματα που «πρέπει» και «δεν πρέπει» για τις Amazon, Apple, Facebook και Google. Ένα πλέγμα που στην ουσία θα τους αναγκάσει να αλλάξουν το βασικό επιχειρηματικό μοντέλο τους και να επιτρέψουν περισσότερο ανταγωνισμό.
Την ίδια στιγμή οι τελευταίες εξελίξεις ενδέχεται να μεγεθύνουν και πάλι τις φωνές που εκτός από περισσότερο έλεγχο ζητούν το «σπάσιμο» του Facebook. Και αν η φωνή της Ευρώπης δεν… ακούγεται και πολύ δυνατά στην άκρη του Ατλαντικού, ας μην ξεχνάμε ότι το 2020 η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC) και 46 αμερικανικές πολιτείες είχαν ζητήσει από το Facebook να προχωρήσει στη εκχώρηση περιουσιακών στοιχείων, όπως το Instagram και το WhatsApp.
Σε κάθε περίπτωση, η ενηλικίωση - φέτος έγινε 17 χρονών - αλλά κυρίως η γιγάντωση του Facebook, σηματοδοτούν την έναρξη μιας νέας περιόδου, με πυκνότερα σύννεφα, πάνω από το απόλυτο success story της τεχνολογικής αγοράς. Το τι θα φέρουν αυτά παραμένει άγνωστο. Άλλωστε την ίδια στιγμή που σε άρθρο τους οι New York Times υποστηρίζουν ότι «το Facebook είναι πιο αδύναμο από ό, τι ξέραμε», αρθρογράφος του The Atlantic επιμένει πως «Η προσωρινή εξαφάνιση του κοινωνικού γίγαντα δεν σημαίνει απολύτως τίποτα»…