Για «μεγάλες ανατροπές» που συντελέσθηκαν μεσούσης της υγειονομικής κρίσης, και «θα μείνουν παρακαταθήκη στη χώρα», κάνει λόγο σε άρθρο του σήμερα στα «Νέα Σαββατοκύριακο» ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, σημειώνοντνας ότι πρόκειται εν τέλει «μια γνήσια αλλαγή παραδείγματος σε κρίσιμες υποδομές του κράτους».
Με αφετηρία, «τα εγγενή προβλήματα του Δημοσίου, ιδίως τις χρόνιες παθογένειες του ΕΣΥ και την εμβρυακή ψηφιακή του οργάνωση», ο υπουργός Επικρατείας γράφει για τις δομικές αυτές αλλαγές σε πέντε, ειδικότερα, πεδία:
Πρώτο πεδίο είναι η «ενίσχυση του συστήματος uyείας», θέμα στο οποίο ο κ. Γεραπετρίτης παραθέτει τα σχετικά στοιχεία: «α) Υπερδιπλασιασμός των ΜΕΘ, β) προσλήψεις 2.100 μόνιμων γιατρών, 14.000 επικουρικού ιατρικού, νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού και προκήρυξη εντός του Φεβρουαρίου 2022, 4.000 μόνιμων νοσηλευτών, γ) ένταξη στο ΕΣΥ όλων των κενών ΜΕΘ του ιδιωτικού τομέα, 860 απλών κλινών Covid και 390 κοινών κλινών, δ) επίταξη προσωπικών υπηρεσιών του κατά περίπτωση αναγκαίου ιατρικού προσωπικού στις ευάλωτες περιοχές, ε) πολιτική testing που καθιστά την Ελλάδα μεταξύ των 5 χωρών με τους περισσότερους εργαστηριακούς ελέγχους στην Ευρώπη και διανομή σε μεγάλη κλίμακα, πρώτοι από όλη την Ευρώπη, των αυτοδιαγνωστικών τεστ με τα οποία περιορίστηκε σε κάποιο βαθμό η εξάπλωση της πανδημίας -σε 9 μήνες διανεμήθηκαν 97,2 εκατομμύρια τεστ σε 7,8 εκατομμύρια πολίτες».
Δεύτερο πεδίο είναι ο εμβολιασμός, εκεί όπου ο υπουργός Επικρατείας διαπιστώνει: «α) Απόλυτη επάρκεια εμβολίων σε όλη τη χώρα, β) πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας καθορισμού των ραντεβού και χορήγησης των σχετικών πιστοποιητικών, γ) περισσότερα από 3.000 εμβολιαστικά κέντρα και 600 σημεία στην επικράτεια, με μέγιστη ικανότητα σχεδόν 120.000 εμβολιασμούς την ημέρα σε πλήρη ανάπτυξη, δ) κατ' οίκον εμβολιασμός των κατάκοιτων πολιτών, ε) υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού μετά την εξάντληση όλων των ηπιότερων μέσων στην κρίσιμη κατηγορία άνω των 60 ετών που προσέθεσε περί τους 230.000 εμβολιασμένους συμπολίτες μας, στ) κίνητρα εμβολιασμού νέων με το freedom pass για 18-25 και το data pass για 15-17 ετών, ζ) συνολικό ποσοστό εμβολιασμού στη χώρα στο 83% του ενήλικου πληθυσμού, επίδοση καθόλου ευκαταφρόνητη».
Τρίτο πεδίο, τα ρυθμιστικά αντανακλαστικά. Επ' αυτού, ο Γ. Γεραπετρίτης εξειδικεύει: «α) 7 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και 2.000 κοινές υπουργικές αποφάσεις από την έναρξη του ιού, δηλαδή περίπου 3 αποφάσεις ανά ημέρα για προσαρμογή στα επίκαιρα δεδομένα, και πολύ μεγάλος αριθμός νομοθετικών διατάξεων, με μεγάλη σύντμηση χρόνων λόγω και της εγκατάστασης ενός προηγμένου ψηφιακού συστήματος υπογραφών, β) 261 συνεδριάσεις της εθνικής επιτροπής των ειδικών για την προστασία της δημόσιας υγείας, περίπου 2,5 ανά εβδομάδα, που τροφοδότησαν με τα αναγκαία δεδομένα για την έγκαιρη λήψη μέτρων, γ) άνοιγμα, πρώτοι από όλη την Ευρώπη, της πλατφόρμας για την τρίτη δόση του εμβολίου στον ενήλικο πληθυσμό».
Επιπροσθέτως, αναφορικά με το ζήτημα της ψηφιακής αναβάθμισης, που αποτελεί και το τέταρτο πεδίο, ο υπουργός Επικρατείας επισημαίνει στο ίδιο άρθρο: «α) Επίσπευση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας μέσω της ενιαίας πύλης gov.gr που ξεκίνησε με την πρώτη λήψη καθολικών περιοριστικών μέτρων λόγω Covid τον Μάρτιο του 2020 με 501 ψηφιακές υπηρεσίες για να φτάσει σήμερα στις 1.312, β) γεωμετρική αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών από 8,8 εκατομμύρια το 2018 σε 567 εκατομμύρια το 2021, που σημαίνει ότι κάθε ενήλικος πολίτης απέφυγε κατά μέσο όρο 60 ουρές για συναλλαγές του με το Δημόσιο, γ) ειδικά προσαρμοσμένες εφαρμογές για την καταπολέμηση του ιού, όπως τα Covid free app και wallet, που ενσωματώνει ψηφιακό πιστοποιητικό και στοιχεία ταυτοπροσωπίας, τα ψηφιακά μητρώα ασθενών Covid της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης ΗΔΙΚΑ, η τηλεεκπαίδευση και ο καινοτόμος ψηφιακός αλγόριθμος EVA για την επιτήρηση των εισερχομένων στη χώρα».
Και το άρθρο καταλήγει με το πέμπτο και τελευταίο πεδίο που είναι η διεθνής ηγεσία, εδώ όπου αναπτύχθηκαν «πρωτοβουλίες του Πρωθυπουργού που κατέληξαν αρχικά στην υιοθέτηση του ευρωπαϊκού ψηφιακού πιστοποιητικού και, στη συνέχεια, στον περιορισμό του χρόνου ισχύος του για ασφαλή ταξίδια στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω ενιαίων κανόνων, με εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα για τον ελληνικό τουρισμό».
Στο πολιτικό «δια ταύτα», «δεν έγιναν όλα τέλεια προφανώς. Και οφείλουμε ενσυναίσθηση και προβληματισμό όταν υπάρχουν θάνατοι και νοσούντες. Εντούτοις, όλα τα παραπάνω δεν ήταν απλά ούτε αυτονόητα. Ήταν μια σειρά από μεγάλες ανατροπές που κατακτήθηκαν με πολλαπλές συνέργειες όλου του κρατικού μηχανισμού με συνέπεια και επαγγελματισμό. Μπορεί σήμερα να τα αντιλαμβανόμαστε ως δεδομένα, μια ψευδαίσθηση του αυτονόητου, διότι παγιώθηκαν μέσα στην κρίση και θα μείνουν παρακαταθήκη στη χώρα. Είναι όμως μια γνήσια αλλαγή παραδείγματος σε κρίσιμες υποδομές του κράτους», καταλήγει ο Γ. Γεραπετρίτης.