Οι 27 ηγέτες συναντήθηκαν χθες σε μια έκτακτη Σύνοδο Κορυφής με κέντρο βάρους τον πόλεμο στην Ουκρανία, την άμυνα, την επισιτιστική ασφάλεια, την ενέργεια και το έκτο πακέτο κυρώσεων στη Ρωσία.
Όπως ήταν φυσικό το έκτο πακέτο ευρωπαϊκών κυρώσεων κατά της Ρωσίας δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, γι’αυτό άλλωστε δεν αποτέλεσε επίσημο έγγραφο στην ημερήσια διάταξη, καθώς οι μόνιμοι αντιπρόσωποι των κρατών – μελών στις Βρυξέλλες δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε μια αποδεκτή από όλους λύση.
Αυτό δε σημαίνει ότι δεν αποτελεί το κύριο θέμα συζήτησης τόσο μεταξύ των αρχηγών κρατών της ΕΕ, όσο και των εκπροσώπων των θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Το βασικότερο αγκάθι του έκτου πακέτου κυρώσεων αφορά τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου. Βάσει του τελευταίου προσχεδίου συμπερασμάτων του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου οι 27 θεωρητικά έχουν συμφωνήσει σε ένα εμπάργκο στην εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου, στην πράξη όμως απέχουμε από πολύ από μια συμφωνία.
Προς το παρόν λοιπόν και μέχρι να βρεθεί κοινό πεδίο συνεννόησης θα εξαιρούνται των κυρώσεων οι εισαγωγές από αγωγούς, οι οποίοι καλύπτουν το 1/3 των αναγκών της ΕΕ, και τα όποια μέτρα θα τεθούν σε ισχύ σε τουλάχιστον 6 μήνες από τώρα.
Πολλοί βιάζονται να κατακρίνουν το χθεσινό κλίμα στη Σύνοδο Κορυφής υποστηρίζοντας ότι πολλά μέλη προτάσσουν το εθνικό συμφέρον κλπ κλπ.
Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι τη δεδομένη χρονική στιγμή η Ευρώπη είναι αντιμέτωπη με μια ενεργειακή κρίση, που για κάποια περίκλειστα κράτη όπως εξηγήσαμε και πριν δύο ημέρες ή για όσα κράτη έχουν μεγάλη εξάρτηση από τις ρωσικές εισαγωγές μπορεί να έχει και τραγικές συνέπειες όπως διακοπές ρεύματος ή βενζίνη με δελτίο.
Εκ των πραγμάτων λοιπόν για να καταλήξει η Ευρώπη σε μια κοινή απόφαση πρέπει να δοθεί χρόνος ώστε να βρεθούν λύσεις για τις χώρες που δεν μπορούν να βρουν υποκατάστατο για το πετρέλαιό τους από τη μια μέρα στην άλλη.
Επίσης πρέπει να δοθεί χρόνος ώστε τα διυλιστήρια των χωρών που διυλίζουν πετρέλαιο από τα Ουράλια όρη να προσαρμοστούν ώστε να διυλίζουν και το αργό της Σαουδικής Αραβίας και άλλων χωρών.
Το ράλι του πετρελαίου συνεχίζεται
Το ενδεχόμενο εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο είναι λογικό ότι θα στηρίξει ακόμα περισσότερο την αγορά του πετρελαίου, ειδικά μια περίοδο αυξανόμενης ζήτησης για βενζίνη, ντίζελ και καύσιμα αεροσκαφών όπως είναι το καλοκαίρι στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.
Εν αναμονή λοιπόν των αποφάσεων της ΕΕ σχετικά με το εμπάργκο του ρωσικού πετρελαίου, οι τιμές του διεθνή δείκτη αναφοράς Brent για τα συμβόλαια του Ιουλίου εκτινάχθηκαν πάνω από τα 120 δολάρια/βαρέλι, ενώ τα συμβόλαια του Αυγούστου κινήθηκαν πάνω από τα 117 δολάρια/βαρέλι.
Οι τιμές των προθεσμιακών συμβολαίων εξακολουθούν να βρίσκονται σε κατάσταση «οπισθοδρόμησης» όπως την αποκαλούν οι αναλυτές, που σημαίνει πως υπάρχει ένα χάσμα ρεκόρ μεταξύ των (υψηλών) βραχυπρόθεσμων futures πετρελαϊκών συμβολαίων και των (χαμηλότερων) μακροπρόθεσμων συμβολαίων.
H αγορά αναγνωρίζει ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει φέρει τα πάνω κάτω στις εμπορικές ροές και η έξοδος της Κίνας από το lockdown θα επιφέρει τις επόμενες εβδομάδες ακόμα μεγαλύτερο μπλοκάρισμα στις ροές αυτές.
Καθώς η ζήτηση για φυσικό αέριο λοιπόν συνεχίζει να ενισχύεται την στιγμή που οι προμήθειες υστερούν, εκ των πραγμάτων ένα μεγάλο μέρος της αγοράς στρέφεται προς το πετρέλαιο.
Η συρρίκνωση όμως των αποθεμάτων βενζίνης στις ΗΠΑ ενόψει μάλιστα της καλοκαιρινής περιόδου είναι ενδεικτική των αυξημένων εξαγωγών αμερικανικών προϊόντων διύλισης προκειμένου να καλύψουν τα κενά της Ρωσίας.
Την ίδια στιγμή η επιμονή της Σαουδικής Αραβίας να ανεβάζει τη στρόφιγγα του πετρελαίου με το σταγονόμετρο σίγουρα δεν βοηθάει, ενώ και η εναλλακτική του άνθρακα δεν είναι στο τραπέζι λόγω των χαμηλών αποθεμάτων.
Μέσα σε όλο αυτό το εκρηκτικό μίγμα προστέθηκε το γαλλικό πρόβλημα -περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ- αλλά και το ιρανικό.
Το Ιράν κατέλαβε δύο ελληνικά τάνκερ στον Περσικό Κόλπο ως «αντίποινα» κατά της Ελλάδας η οποία επικαλούμενη τις κυρώσεις της ΕΕ κατέσχεσε το υπό ιρανική σημαία πλοίο Pegas αλλά υπό ρωσική διαχείριση, κοντά στις ακτές της Εύβοιας.
Οι ελληνικές αρχές θεώρησαν αρχικά ότι και το πλοίο και το πετρέλαιο ήταν ρωσικά και στο πλαίσιο των κυρώσεων κατάσχεσαν το πετρέλαιο.
Το πλοίο αφέθηκε αργότερα ελεύθερο όταν διαπιστώθηκε ότι δηλώνεται πλέον ως ιρανικής ιδιοκτησίας, όχι όμως και το ιρανικό πετρέλαιο που μετέφερε το οποίο κατασχέθηκε από τις ελληνικές αρχές στο πλαίσιο των κυρώσεων που έχουν επιβάλλει οι ΗΠΑ στο Ιράν.
Το Ιράν κάλεσε την Παρασκευή τον απεσταλμένο της Ελβετίας, ο οποίος εκπροσωπεί τα συμφέροντα των ΗΠΑ στην Τεχεράνη, για να διαμαρτυρηθεί για την κατάσχεση του ιρανικού πετρελαίου καθώς συνιστά « παραβίαση των διεθνών νόμων και των διεθνών ναυτιλιακών συμβάσεων από την κυβέρνηση των ΗΠΑ».
Μια νέα κλιμάκωση των σχέσεων μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν είναι το τελευταίο που χρειαζόμαστε εν μέσω ενεργειακής κρίσης αλλά όπως φαίνεται....ενός κακού μύρια έπονται. Οι traders στο πετρέλαιο φαίνεται να συμφωνούν και να παίρνουν ήδη θέσεις για την τέλεια ενεργειακή καταιγίδα, ακόμα και αν η καθυστέρηση του εμπάργκο της Ευρώπης στο ρωσικό πετρέλαιο μπορεί να προσφέρει ένα διάστημα μικρής ανάπαυλας.
*Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.