Της Αντιγόνης Καρατάσου
Λίγοι γνώρισαν την μαυροντυμένη ντίβα που έκανε μια μεγαλοπρεπή είσοδο χθες στο αρχαίο θέατρο Επιδαύρου τις πρώτες απογευματινές ώρες. Ωστόσο, η παρουσία της και μόνο, ήταν αρκετή για να εγκαταλείψουν όλοι ό,τι έκαναν και να αρχίσουν να παρακολουθούν την αγέρωχη κίνησή της στην ορχήστρα του πολυκλείτιου έργου. Η Marina Abramovic έκανε γυρίσματα για την ταινία Seven deaths- the document και το κοινό την κοιτούσε έκθαμβο.
Η ταινία είναι εμπνευσμένη από τη Μαρία Κάλλας, που αποτελεί είδωλο για την Abramovic. Θα παρουσιάζει την ελληνίδα ντίβα να πεθαίνει και μέσα από τον καθρέφτη του μπάνιου της να βλέπει τον θάνατο επτά ηρωίδων που είχε ερμηνεύσει στην όπερα, επτά γυναικών που πέθαναν με ραγισμένη καρδιά, όπως και η ίδια η Κάλλας. Η Marina Abramovic θα παρουσιάζει μέσα από την κίνηση τη δική της εκδοχή των επτά ρόλων. Το γύρισμα που έγινε χθες στην Επίδαυρο αποτελεί ένα τμήμα αυτής της ταινίας. Πρόκειται να γίνει κι άλλο γύρισμα, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, όπου η Κάλλας έκανε το ντεμπούτο της.
Η Abramovic, που είχε επισκεφθεί ξανά το μνημείο πριν από χρόνια, πάτησε για πρώτη φορά στη σκηνή του, κάτι που την έκανε να συγκινηθεί βαθιά. Ήταν σαν να συναντούσε εκεί νοερά το ίνδαλμά της- η Κάλλας είχε ερμηνεύσει τη «Μήδεια» του Κερουμπίνι. Περπατώντας ανάμεσα στους επισκέπτες χωρίς καμιά δυσφορία ή πρόβλημα, διέσχισε πρώτα τη σκηνή του θεάτρου από πύλη σε πύλη (οι πύλες ανήκαν στις παρόδους, τα πλαϊνά δρομάκια από τα οποία έμπαιναν οι θεατές στο θέατρο) και στη συνέχεια, μετά από μικρό διάλειμμα, ξαναμπήκε στο θέατρο περνώντας μέσα από τα ερείπια της σκηνής, περπάτησε μέχρι το κέντρο της ορχήστρας, έβαλε ένα σκαμνάκι στη βαλβίδα και ανέβηκε σε αυτό.
Κατόπιν στάθηκε για λίγο ευθυτενής, σοβαρή και σιωπηλή, αποστασιοποιημένη από το πλήθος γύρω της, απολύτως αφοσιωμένη στην εσωτερική επαφή της με τη μνημη της Κάλλας, υποκλίθηκε ελαφρά και κατέβηκε. Κουβέντιασε λίγο με τους συνεργάτες της κάτω από μιαν ελιά και στη συνέχεια κατευθύνθηκε προς τα καμαρίνια.
Όταν έκλεισε ο αρχαιολογικός χώρος, στις 5μμ, το συνεργείο πήρε ξανά θέση και η ντίβα ετοιμάστηκε να βγει και πάλι στην ορχήστρα του θεάτρου με ποδήρες κόκκινο φόρεμα, μαύρη μπέρτα και ψηλά σανδάλια, σε ανάμνηση της εμφάνισης που είχε η Μαρία Κάλλας. Άλλωστε, στο πρώτο μέρος θα ενσάρκωνε τον εαυτό της, ενώ στο δεύτερο, την ελληνίδα σοπράνο. Τότε, δεν υπήρχε γύρω κανένα αδιάκριτο μάτι, κανένας θόρυβος, εκτός από το κελάηδημα των πουλιών, που και αυτό ηχογραφήθηκε για το βίντεο.
Η πρώτη του παρουσίαση αναμένεται να γίνει με το μορφή video- installation στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης.