Αργά το απόγευμα ξεκίνησε η συζήτηση του θέματος απόσπασης αρχαιοτήτων στο μετρό Θεσσαλονίκης από τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. Η συνεδρίαση γίνεται μέσω τηλεδιάσκεψης και το θέμα που συζητείται είναι η έγκριση ή μη τεχνικής μελέτης για την απόσπαση αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό, η μεταφορά τους μέχρι την αποπεράτωση του έργου και η επανατοποθέτησή τους στον ίδιο χώρο και σε έκταση πάνω από 90 μέτρα.
Η συζήτηση ξεκίνησε με αίτημα ακύρωσης που κατέθεσαν ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων και ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού, που έχουν προσφύγει σχετικά στο ΣτΕ μαζί με την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, τη Χριστιανική Αρχαιολογική Εταιρεία και την Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Το αίτημά τους απορρίφθηκε και η συνεδρίαση συνεχίστηκε με την εξέταση του θέματος. Αναμένεται να διαρκέσει πολλές ώρες, ύστερα και από το προηγούμενο ρεκόρ που σημειώθηκε κατά την πρώτη συζήτηση του θέματος, που ξεπέρασε τις 15 ώρες!
Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος έγραψε στη σελίδα του στο Facebook:
«Στην σημερινή (σ.σ. χθεσινή) πρώτη σελίδα της η ΑΥΓΗ προσπαθεί να δημιουργήσει την εντύπωση ότι η απόσπαση των αρχαιοτήτων είναι επί θύραις και ότι γι’ αυτό συζητείται αύριο (σ.σ. σήμερα) στο ΚΑΣ η σχετική μελέτη που εκπόνησε ο Δημήτρης Κορρές. Φυσικά, με την εσφαλμένη αυτή εικόνα συντάσσονται και οι προσφεύγοντες εναντίον της λύσης και οι συνδικαλιστές των αρχαιολόγων. Δεν είναι αληθές. Επαναλαμβάνω αυτό που έχω δηλώσει δημοσίως:
Σε κάθε περίπτωση, η Αττικό Μετρό δεν θα επιχειρήσει να προχωρήσει στην απόσπαση πριν εκδοθεί η απόφαση επί της αιτήσεως ακυρώσεως και γι’ αυτό παρέλκει κάθε άλλη δικαστική ή ακτιβιστική ενέργεια, όπως η παρούσα επιχείρηση αποπροσανατολισμού. Γι’ αυτό και παρακαλέσαμε την Υπουργό Πολιτισμού να αιτηθεί στο ΚΑΣ την επίσπευση της συζήτησής τους στην Ολομέλεια του ΣτΕ για τις 6 Νοεμβρίου. Πιστεύω ότι μία εξειδίκευση της κατ’ αρχήν απόφασης με την έγκριση της επιβαλλόμενης μελέτης θα βοηθήσει τόσο την συζήτηση στο ΣτΕ, όσο και την δημόσια συζήτηση.
Στην Αττικό Μετρό πιστεύουμε ότι αυτή είναι η μόνη στάση που τιμά την δικαιοσύνη και κλείνει κάθε κουβέντα που στερείται βάσεων ορθολογισμού. Κι εφόσον δικαιωθεί η θέση της Αττικό Μετρό περιμένουμε ότι η αρχαιολογική σκαπάνη θα διευκολύνει την πρόοδο των εργασιών κατασκευής του σταθμού, ώστε επιτέλους να παραδοθεί η βασική γραμμή στους Θεσσαλονικείς και να πάψει η χωρίς αρχή (την έχουμε πλέον ξεχάσει), μέση και τέλος ταλαιπωρία των περιοίκων της Βενιζέλου, αλλά και όλης της πόλης. Το δικό μας στοίχημα είναι να απορροφήσουμε τον χρόνο των εμπλοκών στο χρονοδιάγραμμα του συνολικού έργου. Και ναι, δεν φοβόμαστε φιλόδοξους έστω και δύσκολους στόχους.
Και τέλος, δεν μπορώ να μην εκφράσω την θλίψη μου που μαζί με την Αττικό Μετρό, μεγάλα ονόματα του αρχαιολογικού χώρου δέχονται τον τελευταίο καιρό κακοήθεις επιθέσεις αποδόμησης του ήθους και της συγκρότησής τους. Είναι κι αυτό μία ένδειξη για τα κίνητρα κάποιων από όσους προσπαθούν να μανιπουλάρουν ένα αποπροσανατολισμένο μέρος του κοινού που έχει ελάχιστη εικόνα των γεγονότων και των περιστάσεων. Κρίμα για την Θεσσαλονίκη! Δεν της αξίζει να είναι πεδίο βολής έστω και άσφαιρων πυρών στον αέρα.»