Ολοένα και χειρότερα γίνονται τα πράγματα ως προς την άρνηση της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και της ΕΡΤ να συμμετάσχουν σε συναυλία με τον Λεωνίδα Καβάκο για την Ουκρανία και συγκεκριμένα για την ανοικοδόμηση του μαιευτηρίου της Μαριούπολης. Οι δηλώσεις του διεθνούς καλλιτέχνη, που βάζουν τα πράγματα στη θέση του, αποκαλύπτουν ταυτοχρόνως πως στην Ελλάδα τα πάντα υποκύπτουν στον συνδικαλισμό. Ο βιολονίστας απάντησε χθες μέσω Facebook σε διάφορες φήμες αναφέροντας τα γεγονότα και την ερμηνεία τους.
Ο Λεωνίδας Καβάκος σημειώνει πως δεν υπήρχε και μεγάλη περίπτωση να συμμετάσχει στο μέλλον σε συναυλία με την Ορχήστρα της ΕΡΤ. Ως προς την Κρατική Ορχήστρα, όμως, τα πράγματα είναι πολύ πιο σοβαρά. Όπως λέει, θα δώσει μια ευκαιρία στον σύλλογο των μουσικών «να δηλώσει δημοσίως ότι η τοποθέτηση τους σε σχέση με τη συναυλία υπέρ της Ουκρανίας και του μαιευτηρίου της Μαριούπολης είναι λάθος». Μόνο σε περίπτωση που θα γίνει αυτό, ο διάσημος βιολονίστας θα εξετάσει τη σύμπραξή του μαζί της, καθώς η συναυλία είχε ανθρωπιστικό χαρακτήρα, είχε, δηλαδή, πολύ σοβαρό σκοπό και δεν μπορεί να δεχτεί ότι οι μουσικοί αρνήθηκαν.
Ο καταξιωμένος στο διεθνές στερέωμα καλλιτέχνης μας, δεν διστάζει να θέσει το δάχτυλο επί τον τύπον των ήλων και να πει τα πράγματα με το όνομά τους. Όσο αποκαλύπτονται οι λεπτομέρειες της θλιβερής άρνησης των δύο ορχηστρών τόσο αποκαλύπτεται και η προσχηματική δικαιολογία που χρησιμοποίησαν οι μουσικοί της καθεμιάς. Και λέμε οι μουσικοί, διότι οι διευθυντές είχαν συμφωνήσει όπως αναφέρει και ο Λεωνίδας Καβάκος.
Τι έχει γίνει ακριβώς; Κάποιοι είπαν πως δεν βόλευε τις ορχήστρες η 14η Απριλίου, οπότε υπήρχε κενό στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αλλά ο ίδιος απαίτησε να δοθεί τότε η συναυλία. «Δεν απαίτησα από κανέναν τίποτε» απαντά στο Facebook ο Λεωνίδας Καβάκος, «Ρώτησα και στις δύο ορχήστρες εάν θα ήταν δυνατόν να συμμετάσχουν στη συναυλία χωρίς να διαταραχτεί ο ήδη υπάρχων προγραμματισμός τους. Και οι δύο ορχήστρες αρχικά με διαβεβαίωσαν ότι ήταν εφικτό.
Σε ό,τι αφορά την ΕΡΤ δε (και τη συναυλία που έχει στις 18) με διαβεβαίωσαν ότι θα μπορούσαν να προσθέσουν πρόβες ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΦΑΙΡΕΣΟΥΝ ΚΑΜΙΑ ΠΡΟΒΑ από τη συναυλία στην οποία μετέχει η περί ης ο λόγος. (σ.σ. τα κεφαλαία δικά του). Για αυτό το λόγο συνεννοηθήκαμε και με το ΜΜΑ για να γίνουν όλες οι πρόβες εκεί ώστε να μη χρειαστεί να μετακινούνται υπερβολικά οι μουσικοί κατά τη διάρκεια της ημέρας ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΫΠΌΘΕΣΗ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΆΡΞΕΙ ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΣΤΟ ΗΔΗ ΥΠΑΡΧΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΟΚΙΜΩΝ (και πάλι δικά του τα κεφαλαία).
Αυτονόητο δε, ότι η ακουστική του μεγάρου είναι απείρως καλύτερη από αυτή του στούντιο της ΕΡΤ... όλα ήταν κανονισμένο από πλευράς δοκιμών και το μόνο πρόβλημα (για την ορχήστρα) ήταν να μην αναφερθεί πουθενά στην ανακοίνωση της συναυλίας η Ουκρανία. Μόνο ότι θα παίζαμε για την ανοικοδόμηση του μαιευτηρίου. Λες και γκρεμίστηκε από μόνο του...
Ενώ λοιπόν περιμέναμε να μιλήσουμε με την ηγεσία της ΕΡΤ μάς ήρθε το μήνυμα ότι το σωματείο αρνείται να συμμετάσχει στη συναυλία γιατί ο κανονισμός δεν επιτρέπει αλλαγή προγράμματος σε διάστημα λιγότερο των 14 ημερών. Και το ερώτημα εύλογο. Εάν ήθελαν να είναι εντός κανονισμού και με δεδομένη την μέχρι τότε επιθυμία τους να συμμετάσχουν, δεν θα έπρεπε να μας ειδοποιήσουν για αυτό; και εάν η επιθυμία τους για συμμετοχή ήταν πραγματική, και δεδομένου ότι ο σκοπός της συναυλίας είναι ανθρωπιστικός και τόσο σημαντικός για το μήνυμα ζωής που στέλνει στην παρούσα καταστροφική για την Ουκρανία συγκυρία, αλλά και τους ευνόητους συσχετισμούς με την κατάσταση στην Κύπρο θα ήταν ποτέ δυνατόν να αρνηθούν; εγώ λοιπόν δήλωσα δημόσια την άποψή μου και είπα ότι δεν πρόκειται ποτέ να συνεργαστώ με την ορχήστρα αυτή που ηρνείτο να περιληφθεί η λέξη Ουκρανία στην ανακοίνωση της συναυλίας.»
Και για όποιον δεν κατάλαβε, ο Λεωνίδας Καβάκος τονίζει αμέσως μετά: «Ούτε στη μία ούτε στην άλλη (ορχήστρα) απαίτησα συναυλία. Πρόταση έκανα, γνωρίζοντας ότι θα έχουν ήδη προγραμματισμένες δοκιμές. Και όπως ήδη είπα κάνεις δεν θα έχανε πρόβες. Μεγαλοψυχία ζήτησα, να ξεβολευτούμε για ανθρώπους που παλεύουν για τα αυτονόητα. Και εισέπραξα ΟΧΙ ! Η λειτουργία και δραστηριότητα εις βάρος άλλων δεν είναι του χαρακτήρα μου. Οι δε ηθικοί ενδοιασμοί που ανέφερα ισχύουν. Εγώ εάν δεν τοποθετηθεί δημόσια ο σύλλογος των μουσικών της ΚΟΑ αναφέροντας ότι έκαναν λάθος με την απόφασή τους να μην είναι παρόντες σε μια συναυλία ανθρωπιστικού χαρακτήρα και ύψιστου συμβολισμού, δήλωσα ότι δεν θα ξανασυνεργαστώ μαζί τους. Ιδού η Ρόδος...»
Στο προσωπικό του προφίλ ο Λεωνίδας Καβάκος σημειώνει: «ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στα θύματα του πολέμου στην Ουκρανία εξαιτίας της Ρωσικής εισβολής, ως ελάχιστο δείγμα υποστήριξης και συμπαράστασης στον Ουκρανικό λαό που μάχεται για τα αυτονόητα, ως πράξη υψίστου συμβολισμού εναντίον στον πόλεμο που καταστρέφει τη ζωή, ως Έλληνες που δεν ξεχνούν τι συνέβη και δυστυχώς μισό αιώνα μετά εξακολουθεί να συμβαίνει στην Κύπρο, ως ένδειξη πίστης στη Δημοκρατία και σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων θα κάνω στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Megaron - The Athens Concert Hall συναυλία, τα έσοδα της οποίας θα διατεθούν για την ανοικοδόμηση του κατεστραμμένου μαιευτηρίου της Μαριούπολης. Στη συναυλία θα συμμετέχουν οι Βασίλης Βαρβαρέσος, ο Ηλίας Λιβιεράτος και ο Τιμόθεος Γαβριηλίδης Πετρίν. Εύχομαι να είστε όλοι εκεί να κοινωνήσουμε μέσω της μουσικής του Μπραμς, το ανθρωπιστικό μήνυμα της Μουσικής και των Τεχνών.»