Το θέμα της επιβάρυνσης στην ατμόσφαιρα, που προκύπτει από την παλαιότητα των αυτοκινήτων ταξί που κυκλοφορούν σήμερα, έφερε στη Βουλή ο βουλευτής του Ποταμιού, Σπύρος Λυκούδης, με επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Αναλυτικά, η ερώτηση αναφέρει:
«Πολύ σοβαρό και συνεχώς επιδεινούμενο εμφανίζεται το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Πρωτεύουσα, με την υγεία των κατοίκων της να επηρεάζεται διαρκώς αρνητικά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ετήσιας έκθεσης της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Περιβάλλοντος – με τα τελευταία στοιχεία του 2014-, οι θάνατοι στην Ελλάδα που οφείλονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση αγγίζουν τους 14.000, με τους περισσότερους θανάτους να καταγράφονται στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Ένας από τους βασικότερους παράγοντες ρύπανσης της ατμόσφαιρας στην Αθήνα, είναι η ηλικία των αυτοκινήτων ταξί. Όσα ισχύουν μέχρι σήμερα στην Ελλάδα, με βάση τον ν. 4070/2012 (ΦΕΚ 82 Α' 10/4/2012) για αυτοκίνητα μέχρι 1950 κυβικά εκατοστά, η αλλαγή πρέπει να γίνεται στα 15 χρόνια, ενώ για τα αντίστοιχα πάνω από 1950 κυβικά εκατοστά στα 18 χρόνια, την στιγμή που σε όλη την Ευρώπη το όριο απόσυρσης είναι κατά μέσο όρο στα 10 έτη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων), τα ταξί συμμετέχουν κατά 50% στην κυκλοφοριακή επιβάρυνση της Αθήνας, ενώ οι εκπομπές ρύπων από αυτά τα οχήματα είναι μεγαλύτερες από τα αντίστοιχα επιβατικά, καθώς αυξομειώνουν συνεχώς ταχύτητα, ενώ παράλληλα κάνουν και συνεχείς στάσεις με αποτέλεσμα να εκπέμπουν πιο πολλούς ρύπους.
Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος στην προσπάθειά της να ελέγξει και να μειώσει την εκπομπή ρύπων στα κράτη-μέλη έχει εφαρμόσει τις επονομαζόμενες οδηγίες ρύπων «Euro» 1, 2, 3, 4, 5 και 6. Κάθε Euro-κατηγορία αντιστοιχεί σε μία χρονολογία κυκλοφορίας οχημάτων και τα όρια εκπομπών τους. Με βάση τα δεδομένα αυτά και τα όρια που ισχύουν στην Ελλάδα για την απόσυρση των οχημάτων, μεγάλος αριθμών ταξί ανήκουν στις μικρές κατηγορίες Euro, δηλαδή σε αυτές που παρουσιάζουν προβλήματα. Η μέση ηλικία των ταξί διαμορφώνεται στα 11,1 χρόνια, ενώ το 66,7% μετρά πάνω από δέκα χρόνια ζωής, με την πλειονότητά τους να έχουν κινητήρες τεχνολογίας Euro 3 ή εν πάσει περιπτώσει παλαιότερης από την κατηγορία 6, η οποία και αφορά αυτοκίνητα πιο νέας τεχνολογίας και με μικρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Με βάση τα ανωτέρω ερωτάται ο Υπουργός:
Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου ζητήματος.
Τι μέτρα προτίθεται να πάρει, εν όψει και του νέου νομοσχεδίου που θα καταρτίσει, για τους χρόνους απόσυρσης των ταξί, με δεδομένο ότι λόγω της οικονομικής κρίσης που μαστίζει την χώρα, είναι δύσκολο για όλους τους επαγγελματίες ταξί να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους, με νέα, της κατηγορίας Euro 6;».
Φωτογραφία SOOC