Πρόταση για τη νέα αρχή μεταφορών στη Θεσσαλονίκη

Πρόταση για τη νέα αρχή μεταφορών στη Θεσσαλονίκη

Την πρόταση του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) για τη νέα ενιαία αρχή μεταφορών και μετακινήσεων παρουσίασε ο πρόεδρός του, Γιάννης Παλαιστής. Προηγήθηκαν οι εξαγγελίες του υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Παναγιώτη Σγουρίδη για τη δημιουργία ενιαίου φορέα μεταφορών στη Θεσσαλονίκη, από το βήμα της ημερίδας που διοργάνωσε το ΣΑΣΘ με θέμα «Οι Δημόσιες Αρχές Μεταφορών και Μετακινήσεων ως παράγοντας προώθησης της βιώσιμης αστικής κινητικότητας - Το ΣΑΣΘ του αύριο».

 Συγκεκριμένα ο κ. Παλαιστής ανέφερε ότι η περιοχή ευθύνης της νέας αρχής θα πρέπει να είναι η Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης ενώ στις αρμοδιότητές της θα περιλαμβάνονται η λειτουργία όλων των μέσων δημοσίων μεταφορών που λειτουργούν και προβλέπεται να λειτουργήσουν στο μέλλον, ο σχεδιασμός των δικτύων με καθορισμό της περιοχής εξυπηρέτησης και ο σχεδιασμός όλων των μέσων, ο συντονισμός των μεταφορικών υπηρεσιών όλων των μέσων, η δημοπράτηση και ανάθεση των υπηρεσιών, ο σχεδιασμός του δικτύου των ποδηλατοδρόμων και η ίδρυση λεωφορειολωρίδων.

 "Ο ανταγωνισμός στο συγκοινωνιακό έργο θα έρθει από το 2016. Οφείλουμε να είμαστε έτοιμοι κι αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη μετατροπή του ΣΑΣΘ σε Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων" είπε χαρακτηριστικά.

Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαίας Επιτρόπου Μεταφορών, ο Mans Lindberg, υπογράμμισε ότι «είναι απόλυτη ανάγκη να μετατραπεί το ΣΑΣΘ σε Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων, αφού πρέπει να ενσωματωθούν όλες οι νέες τεχνολογίες, να εκσυγχρονιστούν οι δημόσιες συγκοινωνίες, να γίνουν βιώσιμες οι αστικές μετακινήσεις και να εκπληρωθούν μια σειρά από στόχους της ΕΕ, όπως ο διπλασιασμός της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς μέχρι το 2025, ο περιορισμός της εκπομπής ρύπων κτλ. Οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι ο πυλώνας για το μέλλον των συγκοινωνιών σε όλη την Ευρώπη, όμως χρειάζεται να υπάρχει Ενιαία Αρχή Μεταφορών και Μετακινήσεων σε κάθε περιοχή, γι'' αυτό και είναι αναγκαία η μετατροπή του ΣΑΣΘ».

Η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, επισήμανε ότι πρέπει να υπάρξει συντονισμός του συγκοινωνιακού έργου τόσο στην πόλη όσο και στον υπόλοιπο νομό της Θεσσαλονίκης. "Το ΣΑΣΘ οφείλει να αποκτήσει μητροπολιτική διάσταση και να συντονίζει όλους τους φορείς που ασχολούνται και θα ασχοληθούν μελλοντικά με το συγκοινωνιακό έργο" πρόσθεσε.

Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, τόνισε ότι το ΣΑΣΘ επιτελεί ουσιαστικό ρόλο, όμως δεν μπορεί να συνεχίσει να έχει μόνον γνωμοδοτικό χαρακτήρα και θα πρέπει να αυτονομηθεί και να γίνει ένα αποφασιστικό όργανο, που θα διέπει τη λειτουργία όλων των μέσων μεταφοράς στην πόλη. Μιλώντας για τις μετακινήσεις στη Θεσσαλονίκη υπογράμμισε ότι το τραμ θα πρέπει να είναι έργο πρώτης προτεραιότητας καθώς δεν προϋποθέτει απαλλοτριώσεις ή αρχαιολογικές ανασκαφές, και είναι πολύ φθηνότερο συγκριτικά με το Μετρό. Παράλληλα διατύπωσε την πρόταση τα πρόστιμα που επιβάλλει η δημοτική αστυνομία να χαρακτηριστούν ανταποδοτικά ώστε να χρηματοδοτούν τη λειτουργία της και την αύξηση του δυναμικού της. Για την παράκτια θαλάσσια συγκοινωνία σχολίασε ότι δεν θα πρέπει να περιμένει κάποιος να αποδώσει άμεσα καθώς χρειάζεται χρόνος για να τη συνηθίσει το επιβατικό κοινό.

Εξάλλου, ο Διευθυντής του Ινστιτούτου Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ, Γιώργος Γιαννόπουλος, αναφέρθηκε στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για τη Θεσσαλονίκη, που εκπόνησε το ΣΑΣΘ και είναι το πρώτο στην Ελλάδα ενώ ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, επισήμανε ότι το «προσήκον κόμιστρο» στη Θεσσαλονίκη για τα αστικά λεωφορεία είναι 1,47 ευρώ, με τον ΟΑΣΘ να μεταφέρει ετησίως 166 εκατομμύρια επιβάτες. «Είναι το φτηνότερο κόμιστρο στην Ελλάδα, για ένα από τα πλέον ποιοτικά συγκοινωνιακά έργα που εκτελούνται», συμπλήρωσε.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ