Στρατηγική συνεργασία με τη δημιουργία task force με την Κύπρο και την Αίγυπτο, για τη αποτύπωση, μεταξύ άλλων, δεικτών (indicators) για το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΝ Σωκράτης Φάμελλος, μετά το ταξίδι του στο Κάιρο. Ενώ, όπως έκανε γνωστό, αντίστοιχη προσπάθεια καταβάλει η Ελλάδα, με την Κύπρο και το Ισραήλ.
Όπως είπε, σε ημερίδα για τη Βιώσιμη κινητικότητα στους ΟΤΑ, που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Επιμόρφωσης (ΙΝΕΠ) του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΚΔΔΑ), «η Μεσόγειος είναι από τις πιο τρωτές περιοχές στα θέματα κλιματικής αλλαγής, κάτι το οποίο έχει πολύ μεγάλη σημασία για τα ζητήματα της οικονομίας, της κοινωνίας, τη δημόσια ασφάλεια, την βιοποικιλότητα, τη γεωργία». «Με δύο τριμερείς συνεργασίες στη Μεσόγειο έχουμε βάλει μπροστά το θέμα της κλιματικής αλλαγής στη Μεσόγειο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο αναπληρωτής υπουργός, ενώ επεσήμανε την ανάγκη επιτάχυνση των δράσεων εκ΄ μέρους της διεθνούς κοινότητας για την αντιμετώπιση και την προσαρμογή στο φαινόμενο.
Ειδικότερα, όπως έγινε γνωστό, κατά τη διάρκεια κατά την τριμερή συνάντηση των υπουργών Περιβάλλοντος Αιγύπτου, Κύπρου και Ελλάδας, στο Κάιρο, και τη σύναψη της στρατηγικής συνεργασίας, ο κ. Φάμελλος επεσήμανε ότι «οι διαθέσιμοι φυσικοί, οικονομικοί και κοινωνικοί πόροι πρέπει να χρησιμοποιούνται με βιώσιμο τρόπο. Για να το πετύχουμε αυτό, πρέπει να εφαρμόζονται νέες τεχνολογίες και νέες ιδέες, οι οποίες οδηγούν και σε αναδιάρθρωση της οικονομίας. Η βιώσιμη χρήση πόρων είναι εγγενής παράγοντας για ένα μέλλον, το οποίο θα βασίζεται στην κοινωνία της γνώσης, στην ανακύκλωση και την κυκλική οικονομία, όπως και στην ανθεκτικότητα στις κλιματικές μεταβολές». Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, το σχέδιο συνεργασίας Ελλάδας-Αιγύπτου-Κύπρου, που περιλαμβάνει επίσης τους τομείς της θαλάσσιας ρύπανσης, της διαχείρισης παράκτιων ζωνών, της βιοποικιλότητας, και της διαχείρισης αποβλήτων είναι φιλόδοξο, αλλά εφικτό. Για την υλοποίηση του σχεδίου αυτού κάθε χώρα έχει αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις, οι οποίες θα πρέπει να οδηγήσουν σε απτά αποτελέσματα πριν από την Τριμερή Σύνοδο του Σεπτεμβρίου 2017 που θα διεξαχθεί σε επίπεδο αρχηγών κρατών.
Όπως είπε, σε σχέση με την χώρα μας, ήδη εκπονούνται τα περιφερειακά σχέδια για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του παρατηρητηρίου για την κλιματική αλλαγή. «Απαιτούνται προσαρμογές και νέα μοντέλα σε επίπεδο αγροτικών καλλιεργειών και πολιτικής προστασίας, προσαρμογές στην οικονομία, τη διοίκηση και την κοινωνία», ανέφερε, προσθέτοντας την ανάγκη αλλαγών στις διαδικασίες πολιτικής προστασίας, στα μοντέλα καλλιεργειών, στην διοίκηση και στην κοινωνία.
Σχετικά με το θέμα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, για την οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προϋπολογίσει ένα κονδύλι ύψους 1,9 δισεκατομμυρίων, ο κ. Φάμελλος τόνισε ότι γίνονται προσπάθειες μέσω της δημιουργίας δικτύου μεταφοράς γνώσεων και δεξιοτήτων, στενά συνδεδεμένου με το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, με κοινωνικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά.
Ήδη εκπονούνται με ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης 150 ΣΒΑΚ, καθώς αναμένεται η σχετική ΚΥΑ για την εκταμίευση των αντίστοιχων κονδυλίων, όπως είπε ο πρόεδρος του Πράσινου Ταμείου Γιώργος Πατρίκιος, ενώ χρηματοδότηση προβλέπεται και για δήμους ακόμα και με 1500 κατοίκους, προκειμένου να καλυφθούν και αγροτικοί δήμοι. Επιπλέον, στα σχέδια προτάσεων είναι και προγράμματα νησιωτικής κινητικότητας.
Απ΄ την πλευρά του ο Θεόδωρος Γκοτσόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρίας Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης τόνισε το ζήτημα της διαδημοτικής συνεργασίας. Ενώ, η ''Αννα Κοντονή διευθύντρια του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης ΕΚΔΑΑ, που πραγματοποίησε την ημερίδα, χαρακτήρισε εκ΄ των βασικών προτεραιοτήτων, μεταξύ άλλων, τη βιώσιμη ανάπτυξη. Επεσήμανε δε, ότι «η βιωσιμότητα της πόλης θα είναι μία μεγάλη πρόκληση και η δημιουργία ενεργών πολιτών και ξεκινά από την τοπική αυτοδιοίκηση». Εκ΄ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τις πολιτικές και τις δράσεις βιώσιμης κινητικότητας, ανέπτυξε ο Χουάν Καμπαλέρο συντονιστής της Ευρωπαϊκής εβδομάδας αστικής κινητικότητας, δίνοντας έμφαση στην καθαρή μετακίνηση, αλλά και στην ευρωπαϊκή πολιτική για το ποδήλατο, και τονίζοντας κι αυτός με τη σειρά του τον σημαντικό ρόλο της Αυτοδιοίκησης.
Ο Β. Τίκος, εθνικός συντονιστής βιώσιμης κινητικότητας του ΥΠΕΝ, έκανε λόγο για την ανάγκη ενημέρωσης και συμμετοχής της κοινωνίας. Σημειώνεται ότι οι μεταφορές ευθύνονται για το 25% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, χωρίς να περιλαμβάνονται στις μετρήσεις οι θαλάσσιες μεταφορές. Εκ΄ του συγκεκριμένου συνόλου για το 70% ευθύνονται οι οδικές μεταφορές, εκ΄ των οποίων το 70% αφορά τις αστικές μεταφορές.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ