Ανοίγει στο κοινό η πρώτη αρχιτεκτονική δημιουργία του Γκαουντί

Ανοίγει στο κοινό η πρώτη αρχιτεκτονική δημιουργία του Γκαουντί

Του Χοσέ Ντα Σίλβα

Το 1882, ο νέος τότε Αντόνι Γκαουντί, ο οποίος τώρα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες της Ισπανίας, πήγε σε ένα οικόπεδο γεμάτο λουλούδια ζίννια στην περιοχή Γκράσια της Βαρκελώνης. Εκεί, έκτισε το πρώτο του μεγάλο έργο: την κατοικία του χρηματιστή Μάνουελ Βισένς Μοντανέρ.

Αυτή η κατοικία, η οποία ολοκληρώθηκε το 1888, θα ανοίξει για το κοινό στο τέλος του 2017. «Το Casa Vicens είναι το πρώτο αριστούργημα του Γκαουντί,» λέει η Μερσέντες Μόρα, εκτελεστική διευθύντρια του εγχειρήματος αξίας 2,5 εκατομμυρίων ευρώ. Η αυθεντική διάταξη, στην οποία συμπεριλαμβάνονται δεκαπέντε δωμάτια έντονα διακοσμημένα από τον Γκαουντί, θα ανακαινιστεί με την βοήθεια των απογόνων των πρώτων ενοικιαστών του. Η Μόρα και η ομάδα της, στην οποία περιλαμβάνεται και ο Χουάν Αμπελλά, πρώην γενικός διευθυντής του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Βαρκελώνης, σχεδιάζουν να προσθέσουν μια μόνιμη έκθεση πάνω στην ιστορία της κατοικίας και να καθιερώσουν ένα πρόγραμμα προσωρινών εκθέσεων.

«Είναι ένα από τα πρώτα κτήρια που εξερεύνησαν το κίνημα του Μοντερνισμού στην Καταλονία και της Αρτ Νουβό στην Ευρώπη,» λέει η Μόρα για το σπίτι το οποίο είναι εμπνευσμένο από της αισθητική των Μαυριτανών, και αποτελεί μια από τις επτά δημιουργίες του Γκαουντί που ανήκουν στις τοποθεσίες πολιτιστικής κληρονομιάς της Ουνέσκο. Πριν αγοραστεί από την εταιρία Amura Capital, θυγατρική της τράπεζας Andorran MoraBanc το 2014, το Casa Vicens αποτελούσε το σπίτι τις οικογενείας Χερρέρο Χοβέρ για πάνω από ένα αιώνα. (Η οικογένεια το είχε αγοράσει κατευθείαν από τους Βισένς το1899.) Παρά τις λίγες αλλαγές που υπέστη (κυρίως το ότι πουλήθηκε ένα κομμάτι του κήπου ο οποίος ήταν σχεδιασμένος από τον Γκαουντί) τα περισσότερα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία του κτηρίου έχουν διατηρηθεί σε άριστη κατάσταση, λέει η Μόρα.

Η αγάπη του Γκαουντί για την φύση είναι εμφανής παντού στο σπίτι, από της γύψινες οροφές με διακόσμηση σε σχέδια φυλλώματος μέχρι τα κλουβιά με πουλιά τα οποία ήταν ζωγραφισμένα στον τοίχο. Ο αρχιτέκτονας έδωσε ιδιαίτερη προσοχή στη χλωρίδα που πρωτοσυνάντησε στο οικόπεδο: τα κίτρινα λουλούδια ζίννια εμφανίζονται ξανά σαν διακοσμητικό μοτίβο στα πλακάκια του εξωτερικού του κτηρίου.

Απόδοση: Χρόνης Μούγιος