Γερμανικό μουσείο ψάχνει χρηματοδότηση για να αγοράσει κλεμμένο έργο του Κίρχνερ

Γερμανικό μουσείο ψάχνει χρηματοδότηση για να αγοράσει κλεμμένο έργο του Κίρχνερ

Της Κάθριν Χίκλεϊ

Το Wilhelm-Hack-Museum στο Λουντβιχσχάφεν της Γερμανίας, ψάχνει για βρει χρήματα για να αγοράσει έναν πίνακα του Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ μετά την επίτευξη συμφωνίας με τον κληρονόμο του Άλφρεντ Χες, ενός Εβραίου κατασκευαστή παπουτσιών του οποίου η οικογένεια είχε διωχθεί από τους Ναζί.

Ο πίνακας «Η Κρίση του Παρισιού» (The Judgement of Paris, 1913), είναι ένα σημαντικό έργο του Κίρχνερ και θα είναι ένα «διαμάντι για την συλλογή» του Wilhelm-Hack-Museum, αναφέρει εκπρόσωπος του μουσείου. Η έρευνα προέλευσης έδειξε ότι ο πίνακας ήταν μεταξύ αρκετών που η Τέκλα Χές, η γυναίκα του Άλφρεντ, αναγκάστηκε να φυλάξει στον Σύλλογο Τέχνης της Κολωνίας (Cologne Art Association) το 1937.

Μετανάστευσε στο Ηνωμένο Βασίλειο το 1939, ακολουθώντας τον γιο της Χανς Χες. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Σύλλογος Τέχνης την πληροφόρησε ότι οι πίνακες που έκρυβαν έχουν καταστραφεί. Όπως αποδείχτηκε αργότερα πολλοί από αυτούς είχαν κλαπεί από το κελάρι και επανήλθαν αργότερα στην αγορά τέχνης, ανάμεσα σε αυτούς και η «Κρίση του Παρισιού», ο οποίος κατέληξε στα χέρια του Γουίλχελμ Χακ, ενός επιχειρηματία από την Κολωνία του οποίου η καλλιτεχνική συλλογή οδήγησε στην ίδρυση του μουσείου του Λουντβιχσχάφεν.

Οι δύο πλευρές συμφώνησαν ότι το μουσείο θα αγοράσει τον πίνακα σε μια τιμή που δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί, χαμηλότερη της αξία της αγοράς του, ή αν δεν τα καταφέρει να μαζέψει τα χρήματα, ο πίνακας θα επιστρέψει στον κληρονόμο.

«Η πόλη του Λουντβιχσχάφεν προσπαθεί πολύ να συγκεντρώσει το αναγκαίο κεφάλαιο και είναι αισιόδοξη ότι ο πίνακας θα παραμείνει εδώ» λέει μια δήλωση. Στους χορηγούς μέχρι στιγμής περιλαμβάνεται το ομοσπονδιακό Υπουργείο Πολιτισμού, η εταιρία χημικών BASFSE και το ίδρυμα τέχνης Ernst von Siemens.

Η οικογένεια Χες, η οποία έζησε στο Έρφουρτ, είχε μία από τις πιο ολοκληρωμένες συλλογές Γερμανικού Εξπρεσιονισμού την στιγμή της ανόδου των Ναζί στην εξουσία, με περίπου 4.000 έργα από καλλιτέχνες όπως οι Κίρχνερ, Μαξ Πέχστεϊν, Έμιλ Νόλντε και Πολ Κλέε.

Ο κληρονόμος, ο οποίος ζει στις Ηνωμένες Πολιτείες, ανάκτησε την «Σκηνή Δρόμου» (Street Scene, 1913) από την πόλη του Βερολίνου το 2006. Μάζεψε περίπου 38 εκατομμύρια δολάρια σε έναν πλειστηριασμό του οίκου Christie's και αυτήν την στιγμή εκτίθεται στην Neue Galerie της Νέας Υόρκης.

Απόδοση: Χρόνης Μούγιος