Της Σάρα Π. Χάνσον
Στερημένες πωλήσεων μίας ενιαίας συλλογής , οι φετινές δημοπρασίες φωτογραφικών έργων εξελίχθησαν με ελάχιστες αξιομνημόνευτες στιγμές, με τους ιδιωτικούς αγοραστές να δείχνουν προτίμηση στους ήδη καθιερωμένους καλλιτέχνες από κάθε εποχή.
Οι πωλήσεις του Οκτωβρίου στον οίκο Christie's έφτασαν στο ποσό των 3,5 εκατομμυρίων δολαρίων (με τα τέλη, τα κέρδη τους υπολογίζονταν περίπου στα 4,6 με 7 εκατομμύρια δολάρια, όλα τα νούμερα του άρθρου είναι με τα τέλη, εκτός αν αναφερθεί το αντίθετο). Οι 27 φωτογραφίες της απογευματινής δημοπρασίας έφτασαν το 1,1 εκατομμύριο δολάρια, με πρώτο τον Rayograph (1922) του Μαν Ρέι (με ανερχόμενη τιμή περίπου 250.000 με 350.000 δολάρια) στα 295.500 εκατομμύρια δολάρια. Η σπουδαιότητα του ονόματός του δεν εμπόδισε το σπάνιο έργο του Έντουαρντ Γουέστον, Shells, 6S (1927) (με ανερχόμενη τιμή στα 400.000.000- με 600.000.000 δολάρια) να αγοραστεί, αν και τα αντίγραφα καλλιτεχνών όπως ο Τόμας Στρούθ, ο Ρόμπερτ Φράνκ, η Δωροθέα Λαντζ, ο Έργουιν Μπλούμενφελντ, ο Ρίτσαρντ Μίσραχ και ο Γουίλιαμ Έγκλστον, επιβεβαίωσαν αλλά και ξεπέρασαν τις ανερχόμενες τιμές. Η ημερήσια δημοπρασία που αποτελούταν από 257 κλήρους, απέδωσε 2,4 εκατομμύρια δολάρια, με υψηλή ζήτηση για μια ομάδα 20 έργων του Ρόμπερτ Μάπλθορπ από όλη την διάρκεια της καριέρας του.
Όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει την ατμόσφαιρα στην αίθουσα πλειστηριασμών, ο Ντάριους Χάιμς, υπεύθυνος των διεθνών φωτογράφων στον Christie's είπε: «Δεν υπάρχει πια «αίθουσα». Πλέον υπάρχει το ιντερνέτ», αναφερόμενος στην άνοδο των πλειοδοτών μέσω διαδικτύου που συμμετέχουν στους ζωντανούς πλειστηριασμούς. Ο Christie's πούλησε φέτος φωτογραφίες με συνολική αξία πάνω από 1 εκατομμύριο δολάρια μόνο μέσω ιντερνέτ. «Υπάρχουν σημαντικές αναξιοποίητες προοπτικές ως αναφορά τις φωτογραφίες,» λέει ο Χάιμς.
Με 254 κλήρους σε τρείς διοργανώσεις, ο οίκος Phillips απέδωσε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για έργα που διασταυρώνονταν με την κατηγορία της σύγχρονης τέχνης. Ο πλειστηριασμός που πραγματοποίησε απέφερε κέρδος αξίας 4,9 εκατομμυρίων δολαρίων (η ανερχόμενη αξία υπολογιζόταν μεταξύ 5,1 και 7,2 εκατομμυρίων δολαρίων), ηγούμενη από το Day (1978) των Γκίλμπερτ και Τζόρτζ (ανερχόμενη τιμή 600.000 με 800.000 δολαρίων), ο οποίος πουλήθηκε έναντι 670.000 δολαρίων. Κάποια αντίγραφα της Ντάιαν Άλμπους, τα οποία εκτίθονταν στο Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης, βρήκαν αγοραστές. Το έργο της «Παιδί με Χειροβομβίδα-παιχνίδι στο Σέντραλ Παρκ» (1962) πουλήθηκε έναντι 150.000 δολαρίων (ανερχόμενη τιμή 70.000 δολάρια έως 90.000 δολάρια). Είναι υπέροχο να βλέπεις τόση δύναμη στην υψηλότερη βαθμίδα της αγοράς,» είπε η Σάρα Κρούγκερ, επικεφαλής της δημοπρασίας. Σύγχρονες συνθέσεις από τον Βίκ Μουνιζ και τον Χιρόσι Σουγκιμότο, αλλά και πιο παραδοσιακές εικόνες από καλλιτέχνες όπως ο Χερμπ Ριτς και ο Χέλμουτ Νιούτον, είχαν ανταγωνιστικές προσφορές, και τέθηκαν καινούρια ρεκόρ για έργα των Ντούγκ και Μάικ Σταρν, Χάνα Γουίλκι και Νιλ Λίφερ.
Τέλος, η δημοπρασία 178 κλήρων του οίκου Sotheby's απέδωσε 2,9 εκατομμύρια δολάρια (υπολογιζόταν στα 3,4 με 5,2 εκατομμύρια δολάρια), και το έργο που πουλήθηκε ακριβότερα ήταν ένα πορτρέτο του 1918 της μέλλουσας τότε γυναίκας του Άλφρεντ Στίγκλιτζ και καλλιτέχνιδας Τζόρτζια Ο' Κίφε, τραβηγμένο από τον ίδιο (ανερχόμενη τιμή 300.000 – 500.000). Το σπάνιο αντίγραφο θεωρείτε το μόνο που βρίσκεται σε χέρια ιδιώτη και πουλήθηκε σε έναν συλλέκτη έναντι 250.000 δολαρίων. Οι σύγχρονες δουλειές που πουλήθηκαν στις ακριβότερες τιμές στις οποίες περιλαμβάνεται το έργα του Πίτερ Μπερντ «Orphaned Cheetah Cubs» (Ορφανά Κουτάβια Γατόπαρδου), Μγουίγκα, Κένυα (1968) (ανερχόμενη τιμή 50.000 με 70.000 δολάρια), το οποίο πουλήθηκε έναντι 87.500 δολαρίων, ενώ η Καταστασιακή συνεργασία του Ίβς Κλέιν με τον Χάρι Σάνκ και τον Γιάνος Κέντερ «Leap in to the Void” (1960) (ανερχόμενη τιμή 15.000 με 25.000 δολάρια) έσπασε νέο ρεκόρ πώλησης έργου του καλλιτέχνη, αφού πουλήθηκε έναντι 62.500 δολαρίων στην Alan Koppel Gallery στο Σικάγο.
Απόδοση: Χρόνης Μούγιος