Πώς οι Χούθι απειλούν ελληνικές εισηγμένες - Αναλυτές του Liberal εξηγούν
Shutterstock
Shutterstock

Πώς οι Χούθι απειλούν ελληνικές εισηγμένες - Αναλυτές του Liberal εξηγούν

Οι αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες εξαιτίας των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα είναι σημαντικές. Αύξηση των τιμών ενέργειας, καθυστερήσεις στις παραδόσεις προϊόντων και εκτόξευση του κόστους μεταφοράς. Η κατάσταση δεν αφήνει ανεπηρέαστες ελληνικές εισηγμένες εταιρείες στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Χθες μόλις η Jumbo ανακοίνωσε πως τα ναύλα έχουν αυξηθεί και το κόστος μεταφοράς των προϊόντων έχει υπερδιπλασιαστεί, παρά τα δεσμευτικά συμβόλαια που έχουν ήδη υπογραφεί.

Μεγάλες εταιρείες, όπως η ΟΛΠ, η Motor Oil, τα ΕΛΠΕ, η Πλαστικά Κρήτης και η Mermeren είναι μερικές από τις εταιρείες που τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες τις αγγίζουν. Εφόσον η έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα κλιμακωθεί, τότε  η πίεση στην κερδοφορία και οι ανατιμήσεις ίσως πρέπει να θεωρηθούν μονόδρομος για τις εισηγμένες. Τρεις αναλυτές που συνεργάζονται με το Liberal αναλύουν τους κινδύνους για τις ελληνικές εισηγμένες.

Μάνος Χατζηδάκης, υπεύθυνος τμήματος Ανάλυσης στην Beta Χρηματιστηριακή

«Οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα από τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία ή δεξαμενόπλοια θα επηρεάσουν περισσότερο τις εταιρίες που προμηθεύονται ή πουλούν προϊόντα σε χώρες που βρίσκονται στα στενά του Περσικού κόλπου, την Κίνα και την Ινδία. Εκ πρώτης όψεως εταιρίες όπως η Jumbo, ο ΟΛΠ, τα διυλιστήρια, η Ικτίνος, η Mermeren, τα Πλαστικά Κρήτης έχουν κάποια σχέση με την προμήθεια ή την πώληση αγαθών που επηρεάζονται από τους υψηλότερους ναύλους ή τη διακοπή της ομαλής παροχής εφοδιασμού.

Παρόλα αυτά επιμέρους ιδιαιτερότητες θα πρέπει να ληφθούν υπόψη όπως π.χ. μακροχρόνια συμβόλαια ναύλων, ρήτρες μετακύλισης κόστους, ασφάλιση φορτίων κλπ που μετριάζουν την αρνητική επίδραση των ανωμαλιών του εφοδιασμού».

Σπύρος Αλεξόπουλος, Χρηματιστής, πιστοποιημένος επενδυτικός σύμβουλος, Tied agent της Fast Finance ΑΕΠΕΥ

«Καθώς οι επιθέσεις των Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων στην περιοχή της Ερυθράς θάλασσας συνεχίζονται, είναι φανερό πως θα υπάρξουν επιπτώσεις και σε ελληνικές επιχειρήσεις. Κάποιες από αυτές, όπως χθες η Jumbo, έχουν αναφερθεί δημοσίως στο ζήτημα. Η μεγάλη ελληνική εμπορική επιχείρηση επιβεβαίωσε χθες τις εκτιμήσεις για πολύ σημαντικές αυξήσεις που προσπαθούν να επιβάλλουν στους ημερήσιους ναύλους οι διεθνείς μεταφορικοί όμιλοι. Η διοίκηση της Jumbo δεσμεύτηκε να μην δεχθεί υπέρμετρες αυξήσεις αλλά δεν ανέφερε κάτι συγκεκριμένο σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις στα οικονομικά μεγέθη της.

 Μία άλλη εισηγμένη ελληνική επιχείρηση που είναι αρκετά πιθανόν να επηρεαστεί με κάποιον τρόπο είναι η Fourlis, καθώς η σουηδική εταιρεία επίπλων IKEA, τα προϊόντα της οποίας πουλά η ελληνική επιχείρηση στην Ελλάδα, την Κύπρο και τη Βουλγαρία, έχει ήδη αναφέρει εδώ και μέρες στον διεθνή Τύπο πως δεν μπορεί να αποκλείσει την καθυστέρηση στην παραλαβή προϊόντων και την εμφάνιση ελλείψεων λόγω αυτών των καθυστερήσεων. Μία ακόμα επιχείρηση που είναι εισηγμένη στο Χ.Α., ο ΟΛΠ, αναμένεται να πληγεί από τη μείωση του αριθμού των πλοίων που περνούν από τη διώρυγα του Σουέζ, τουλάχιστον σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της γερμανικής Handelsblatt που ασχολήθηκε προ ημερών με το θέμα.

Άγνωστο ακόμα είναι το αν θα υπάρξουν ελληνικές επιχειρήσεις που θα επηρεαστούν από τις πιθανές καθυστερήσεις στην παράδοση φορτίων καυσίμων, πετρελαίου ή LNG, καθώς δεν υπάρχουν αρκετές σχετικές πληροφορίες μέχρι τώρα. Αυτό που μπορούμε πάντως να πούμε είναι πως όσο περισσότερο συνεχιστεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα, τόσο αυξάνεται η πιθανότητα αρνητικών επιπτώσεων σε ελληνικές εισηγμένες επιχειρήσεις, ειδικά αν αυτές έχουν σημαντική εμπορική δραστηριότητα που συνήθως διεξάγεται μέσα από τη διώρυγα του Σουέζ. Προς το παρόν πάντως, τουλάχιστον σε διεθνές επίπεδο, φαίνεται πως επικρατεί μία σχετική ψυχραιμία και οι συγκρίσεις με τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί στο διεθνές εμπόριο στην περίοδο της πανδημίας είναι μάλλον λίγο πρόωρες».

Μαίρη Βενέτη, Επενδυτική Σύμβουλος και Διαχειριστής

«Οι  επιβαρύνσεις στη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων αλλά και των καυσίμων  εξ’ αιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα έχει ήδη εκτινάξει τα κόστη διαμετακόμισης προς την Ευρώπη.

Αρκεί να αναφερθεί ότι το κόστος μεταφοράς ενός τυποποιημένου εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα στην Ευρώπη ανέρχεται  σε περισσότερα από 4700 δολάρια, όταν πριν τις πολεμικές συρράξεις κόστιζε από 1000 δολάρια σύμφωνα με την πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών για διεθνείς μεταφορές, Freightos.

Το ντόμινο της αύξησης των ναύλων, της επιβολής επίναυλου, του κόστους των καθυστερήσεων παράδοσης και των τελικών ανατιμήσεων των αγαθών, θα κληθεί να πληρώσει και πάλι ο τελικός καταναλωτής για όσες επιχειρήσεις έχουν την τιμολογιακή δύναμη να μετακυλίσουν αυτά τα κόστη.

Η μετακύλιση αυτή όμως έχει κάποια όρια, καθώς η αγοραστική δύναμη ειδικά στην Ελλάδα έχει σημαντικά μειωθεί τα τελευταία 2 χρόνια. Από ένα σημείο και μετά λοιπόν θα παρατηρηθεί κάμψη της κατανάλωσης.

Για τις υπόλοιπες, άνευ τιμολογιακής δύναμης, θα μεταφραστεί σε μείωση των περιθωρίων κερδοφορίας και σε πιθανή κάμψη του κύκλου εργασιών, καθώς  αν συνεχιστεί η νέα κρίση στις εφοδιαστικές αλυσίδες είναι θέμα χρόνου να επηρεάσει την επάρκεια των προϊόντων λόγω της καθυστέρησης των παραδόσεων. 

Έξοχη η πρόταση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς για άμεσα μέτρα σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε με τις κατάλληλες οδηγίες να επιτραπεί στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη και κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων.

Αντίθετα,  οι επιβαρύνσεις αυτές θα πρέπει να  αντιστοιχούν στα μέσα επίπεδα των ναύλων που καταβάλλονταν όταν τα πλοία διέρχονταν κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ. Τουτέστιν να εφαρμοστεί  ένα «είδος πλαφόν» στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023, για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα».