Ναυπηγεία Ελευσίνας: Τρέχουν οι επενδύσεις, οι στόχοι και οι κορβέτες
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ / EUROKINISSI
ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ / EUROKINISSI

Ναυπηγεία Ελευσίνας: Τρέχουν οι επενδύσεις, οι στόχοι και οι κορβέτες

Πλώρη για πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία με σύναψη σειράς συμφωνιών και στο αμυντικό κομμάτι, επενδύσεις που έχουν προϋπολογιστεί έως το καλοκαίρι στα 10 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 4 έχουν ήδη επενδυθεί, έχουν βάλει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, την ώρα που αύριο συζητείται στο δικαστήριο το σχέδιο εξυγίανσης τους.

Η Onex Elefsis Shipyards, υπό τον Πάνο Ξενοκώστα, έχοντας ήδη πλοία προς επισκευή, όπως είναι γνωστό με τον σχεδιασμό να προσβλέπει το 2024 τα ναυπηγεία να μπορούν να επισκευάζουν ταυτόχρονα 10 – 12 πλοία, και με βάση το αναπτυξιακό πλάνο το 2024 που θα έχουν ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό οι εργασίες αναβάθμισης των Ναυπηγείων να εξυπηρετούνται 200 πλοία ετησίως.

Οι προβλέψεις της Onex, όπως αυτές αναφέρθηκαν από πηγές της εταιρείας στο περιθώριο της υπογραφής συμφωνιών συνεργασίας (MoU) ιταλικών και ελληνικών εταιρειών, στηρίζονται στα όσα έχουν καταγραφεί στο πετυχημένο μοντέλο των Ναυπηγείων Σύρου, το οποίο συμπλήρωσε το 2022 με τζίρο περίπου στα 41 εκατ. ευρώ, όταν την πρώτη χρονιά πλήρους λειτουργίας είχε κάνει 20 εκατ. ευρώ τζίρο, σημειώνει σταθερά αύξηση τζίρου 50% ετησίως και λειτουργεί σε Full Capacity. Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν την ιδιοκτησία της Onex, το ιστορικό ρεκόρ τζίρου για τα Ναυπηγεία Σύρου ήταν στα 17 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά στο κομμάτι της εξυγίανσης, αύριο αναμένεται να συζητηθεί στο δικαστήριο το σχέδιο, όπου θα γίνει σαφής αναφορά στη σχέση της DFC με την ONEX, καθώς η Αμερικανική Χρηματοδοτική Τράπεζα, που έχει δεσμευθεί για την συμμετοχή της στην εξυγίανση με 102 εκατ. δολάρια, θα εμπλακεί στο σχέδιο ως οικονομικός πιστωτής. Το χρονοδιάγραμμα μετά την συζήτηση στο Πρωτοδικείο, προβλέπει, ότι η απόφαση θα καθαρογραφεί σε περίπου έναν έως τρεις μήνες, αν δεν υπάρξουν εξωγενείς παράγοντες καθυστέρησης. Ωστόσο, κύκλοι της Onex, εκτιμούν , ότι , με δεδομένο ότι το σχέδιο έχει ψηφιστεί και στηρίζεται από την κυβέρνηση και την αντιπολίτευση, αλλά και ότι με αυτό συμφωνεί το 100% των πιστωτών των ναυπηγείων -και δη το Ελληνικό Δημόσιο και το Πολεμικό Ναυτικό- δεν θα υπάρξουν εκπλήξεις.

Στο αμυντικό κομμάτι το οποίο βρέθηκε και στο επίκεντρο χθες κατά την διάρκεια εκδήλωσης στο χώρο των Ναυπηγείων, τον περασμένο Δεκέμβριο η Fincantieri υπέγραψε επίσημη συμφωνία με τον Όμιλο ONEX Shipyards & Technologies για τη δημιουργία μιας γραμμής κατασκευής κορβετών και εγκαταστάσεων υποστήριξης του κύκλου ζωής τους στα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Μεταξύ άλλων, η Συμφωνία προβλέπει:

  • Την κατασκευή 2+1 τελευταίας τεχνολογίας και υψηλών προδιαγραφών κορβετών στα Ναυπηγεία Onex Elefsis και τις απαραίτητες αναβαθμίσεις, βελτιώσεις, τεχνογνωσία & μεταφορά τεχνολογίας, εξοπλισμού, που υπολογίζεται περίπου στα 80 εκατομμύρια ευρώ
  • τη δημιουργία 2.500 άμεσων και έμμεσων νέων θέσεων εργασίας στη ναυπηγική βιομηχανία
  • τη συνεργασία με πολλαπλασιαστικά οφέλη για την Ελληνική οικονομία και άμυνα, ενώ ενισχύει την προοπτική περαιτέρω συνεργασίας των δύο Ομίλων σε μελλοντικά προγράμματα κατασκευής πολεμικών και εμπορικών πλοίων

Η συμφωνία αυτή προβλέπει τη μεταφορά τεχνογνωσίας στα ελληνικά ναυπηγεία στην Ελευσίνα, και δημιουργεί πολλαπλασιαστικά οφέλη στην Ελληνική Οικονομία, αλλά και στο οικοσύστημα εταιρειών που λειτουργούν ως προμηθευτές για την αμυντική βιομηχανία.

Στο πλαίσιο αυτό χθες υπογράφηκαν χθες μνημόνια συνεργασίας που μεταξύ της Ιταλικής Fincantieri, με την οποία η Onex διεκδικεί το πρόγραμμα των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικού.

Ειδικότερα, τα Μνημονίων Συνεργασίας (MoU) υπεγράφησαν από την Fincantieri και τη Leonardo με τους ακόλουθους δυνητικούς Έλληνες προμηθευτές:

Α) SUNLIGHT GROUP ENERGY STORAGE SYSTEMS S.A

B) GENERAL COMMERCIAL AND INDUSTRIAL S.A.

Γ) FARAD S.A. HEAT EXCHANGERS

Δ) ENVIRONMENTAL PROTECTION ENGINEERING S.A.

E) G.LIGEROS O.E (PSYCTOTHERM)

ΣΤ) SSA S.A.

Z) ELFON

H) TECROSS S.A.

Όπως σημείωναν χθες, πηγές της εταιρείας ανεξάρτητα, από το αν θα αναλάβει τελικά η Fincantieri τις κορβέτες για να κατασκευαστούν οι δύο από τις τρεις στην Ελευσίνα, η χθεσινή συμφωνία αποτελεί ένα βήμα για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος εταιρειών, που θα μπορεί να υποστηρίξει έργα στον αμυντικό τομέα.

Ωστόσο, στην περίπτωση που ανατεθεί το συμβόλαιο ναυπήγησης των κορβετών, τόσο τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και η ιταλική Fincantieri θα συμμορφωθούν πλήρως στην απαίτηση του Πολεμικού Ναυτικού σχετικά με την εγχώρια προστιθέμενη αξία και εντός της επόμενης εβδομάδας αναμένεται να αποσταλεί επιστολή προς την ΓΔΑΕ με την πλήρη αναμορφωμένη πρόταση για τις κορβέτες. Υπενθυμίζεται ότι οι συζητήσεις για την κατασκευή των κορβετών περιλαμβάνει τρία ή τέσσερα σκάφη και έχει ως προαπαιτούμενο από την ελληνική πλευρά την κατασκευή 2 συν 1 κορβέτες στην Ελλάδα.

Η πρόταση των Fincantieri – ONEX προβλέπει ότι το πρώτο πλοίο θα κατασκευαστεί στα ναυπηγεία της Γένοβας και τα υπόλοιπα δύο ή τρία στην Ελευσίνα. Κύκλοι της εταιρείας ανέφεραν χθες ότι από την στιγμή της συμβασιοποίησης αν αυτή προκύψει σε 6 μήνες θα υπάρχει η δυνατότητα να γίνει οποιαδήποτε κατασκευή στην Ελευσίνα, καθώς σε αυτόν το χρόνο θα έχει γίνει και η εκπαίδευση των εργαζομένων στη Γένοβα.

Στόχος για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας είναι να δημιουργηθεί γραμμή παραγωγής που θα δίνει την δυνατότητα κατασκευής πλοίων παράλληλα και όχι σε σειρά μόνο, αλλά και να λειτουργήσουν ως πόλος καινοτομίας, εστιάζοντας στην Πράσινη Ναυτιλία, ενώ υπάρχουν σκέψεις, όταν σε θεσμικό επίπεδο προχωρήσουν οι διαδικασίες να μπεί και στα ηλεκτρικά πλοία.