Αυτονομία σχολικών μονάδων, αξιολόγηση εκπαιδευτικών
Αλλαγές στην εκπαίδευση

Αυτονομία σχολικών μονάδων, αξιολόγηση εκπαιδευτικών

Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών ανά τετραετία, πολλαπλό βιβλίο, αυτονομία στις σχολικές μονάδες, νέοι τρόποι αξιολόγησης των μαθητών, ελληνικό σύστημα Pisa, καινούργιες διαδικασίες επιλογής στελεχών εκπαίδευσης.

Αυτά προβλέπει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας που παρουσιάζεται από τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη και την υπ. Παιδείας Ν.Κεραμέως και το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί στην Βουλή τον Ιούλιο. Τα παραπάνω έρχονται να συνδυαστούν με μια σειρά μεταρρυθμίσεων που έχουν ήδη εξαγγελθεί, όπως τα εργαστήρια δεξιοτήτων και η εισαγωγή των αγγλικών στο νηπιαγωγείο.

Σημείο αιχμής του νομοσχεδίου η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών για την οποία ήδη οι συνδικαλιστές τους ηγεσίες και η αντιπολίτευση εκφράζουν αντιδράσεις, ενώ μια από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις αφορά την μεγαλύτερη αυτονομία στις σχολικές μονάδες, προκειμένου το εκπαιδευτικό σύστημα να αποκεντρωθεί.

Σήμερα αποτελεί το πιο συγκεντρωτικό μεταξύ όλων των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ, καθώς πάνω από το 80% των αποφάσεων για εκπαιδευτικά ζητήματα, λαμβάνονται σε κεντρικό επίπεδο, όταν κατά μέσον όρο στον ΟΟΣΑ, το ποσοστό είναι 35%.

Η δημόσια παρουσίαση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο  «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών» πραγματοποιείται αυτή την ώρα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την αρμόδιο υπουργό Νίκη Κεραμέως. 

Σύμφωνα με τις έως τώρα ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας, οι τέσσερις άξονες πάνω στους οποίους κινείται το νομοσχέδιο είναι «η μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης στους εκπαιδευτικούς, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με καθαρά βελτιωτικό μη τιμωρητικό χαρακτήρα, ως μηχανισμό ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών και διαρκούς βελτίωσης της παρεχόμενης εκπαίδευσης και του σχολείου, οι δομές εκπαίδευσης, για την περαιτέρω συμβολή τους στην αποτελεσματική υποστήριξη του σχολείου και η εκκλησιαστική εκπαίδευση».

Δείτε live την παρουσίαση:

Τι αλλάζει στην τάξη 

Παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες κυβερνήσεων, ακόμη και σήμερα το μοντέλο διδασκαλίας στα σχολεία πριμοδοτεί το φαινόμενο της «παπαγαλίας». Κεντρική ιδέα των αλλαγών είναι ο μαθητής να αρχίσει να εστιάζει στην κριτική σκέψη και την συλλογή πληροφοριών από πολλές και διαφορετικές πηγές.

Στην λογική αυτή, ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να επιλέγει την μορφή των δοκιμασιών αξιολόγησης κατά την διάρκεια των τετραμήνων. Καθιερώνεται δηλαδή μια υποχρεωτική τετραμηνιαία δοκιμασία αξιολόγησης σε κάθε μάθημα, την μορφή της οποίας θα επιλέγει ο εκπαιδευτικός, όχι όπως σήμερα, που αυτό ορίζεται κεντρικά.

Η δοκιμασία θα μπορεί να έχει την μορφή ενός διαγωνίσματος (θα παρέχεται ελευθερία κινήσεων, όχι όπως σήμερα όπου τα τεστ έχουν προκαθορισμένη διάρκεια) ή μιας συνθετικής ομαδικής εργασίας στην τάξη. Επιπλέον ο μαθητής θα υποχρεούται να επεξεργασθεί συγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό και βάσει αυτού να παρουσιάσει εκείνος ένα τμήμα του μαθήματος στην τάξη.

Επίσης κάθε σχολείο θα δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να επιλέγει πέραν του ενός βιβλίου ανά γνωστικό αντικείμενο, όπως συμβαίνει στον προηγμένο κόσμο. Εκτός του πολλαπλού βιβλίου, ο διευθυντής κάθε μονάδας θα έχει μεγαλύτερη αυτονομία κινήσεων, καθώς θα μπορεί να αξιολογεί ο ίδιος το διδακτικό προσωπικό. 

Πως θα αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί

Το πως θα γίνουν δεκτές οι αλλαγές στην εκπαίδευση από την εκπαιδευτική κοινότητα, κατά πόσο θα μπορούσαν να είναι πολύ πιο τολμηρές, τη στάση θα τηρήσουν οι συνδικαλιστικές ηγεσίες των εκπαιδευτικών, όλα αυτά θα φανούν από το φθινόπωρο. Στις επίμαχες αλλαγές, αυτές που αφορούν την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών, το νομοσχέδιο που παρουσιάζεται και επίσημα αύριο, προβλέπει τα παρακατω : 

  • Τέσσερις κλίμακες βαθμολογίας. Για την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών προβλέπονται τέσσερις κλίμακες. «Μη ικανοποιητικός», «ικανοποιητικός», «πολύ καλός», «εξαιρετικός». Για δασκάλους και καθηγητές που θα χαρακτηρίζονται ως «μη ικανοποιητικοί» και «ικανοποιητικοί», θα προβλέπεται βελτιωτική επιμόρφωση.
  • Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού θα γίνεται σε τρεις άξονες. Τη γενική και διδακτική αξιολόγηση του γνωστικού αντικειμένου του δασκάλου και του καθηγητή την οποία θα κάνει ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης (ο πρώην Σχολικός Σύμβουλος). Την αξιολόγηση για το παιδαγωγικό κλίμα και τη διαχείριση της τάξης, η οποία θα γίνεται από τον Διευθυντή του σχολείου. Και την αξιολόγηση της υπηρεσιακής συνέπειας από τον Διευθυντή και τον Σύμβουλο Παιδαγωγικής Ευθύνης.
  • Η υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια του εκπαιδευτικού θα αξιολογείται μέσω συνεντεύξεων από δύο αξιολογητές. Κάθε 2 χρόνια από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης και τον Διευθυντή του Σχολείου και το ίδιο θα συμβαίνει κάθε 4 χρόνια, για το παιδαγωγικό κλίμα, τη διατήρηση τάξης και όλα τα υπόλοιπα.
  • Κάθε εκπαιδευτικός θα αποκτά ένα προσωπικό ηλεκτρονικό φάκελο, όπου μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνονται στοιχεία άσκησης του εκπαιδευτικού και διοικητικού του έργου, ποια μέσα και νέες τεχνολογίες χρησιμοποιεί κατά τη διδασκαλία, κ.ό.κ.
  • Το υπουργείο Παιδείας δεσμεύεται ότι ο χαρακτήρας της αξιολόγησης δεν θα είναι τιμωρητικός, παρά θα έχει διττό στόχο, επιβράβευση της προσπάθειας δασκάλων και καθηγητών και συνεχή βελτίωση της απόδοσης κάποιων άλλων. Ποινές δεν υπάρχουν, εισάγεται ωστόσο περισσότερη αξιοκρατία.