Της Αντιόπης Σχοινά
Habemus διαγωνισμό… ξανά για το Καστέλι! Τα τεύχη δόθηκαν, ο Υπουργός τα παρέδωσε χθες και σε δήμαρχο και περιφερειάρχη Κρήτης, και μπαίνουν γα άλλη μια φορά στο παιχνίδι οι αυτοδιοικητικοί φορείς και η τοπική κοινωνία για να δώσουν τις παρατηρήσεις τους.
Όμως αυτό το αεροδρόμιο έχει την δική του ιστορία, που προσομοιάζει αυτής του γνωστού γεφυριού της Ηπειρωτικής Ελλάδας, της Άρτας. Μάλιστα αν όλα είχαν πάει καλά με τους προηγούμενους διαγωνισμούς, θα έπρεπε να λειτουργεί ήδη το αεροδρόμιο στο Καστέλι και όχι επειδή το λέμε εμείς, αλλά επειδή ήδη από το 2011 το δίδυμο Δ.Ρέππα-Γ.Μαγκριώτη που βρισκόταν στο τιμόνι του υπουργείου Υποδομών εκτιμούσε ότι το αεροδρόμιο θα βρίσκεται σε λειτουργία έως το τέλος του 2015.
Μία έκταση 6.000 στρεμμάτων στο δήμο Μίνωα Πεδιάδος Ηρακλείου, ο (εκάστοτε) υπουργός που στηρίζει το έργο, οι επενδυτές και οι συνεχείς αναβολές του διαγωνισμού με την διαδικασία υποβολής προσφορών από τους επενδυτές, που έχει παραταθεί τουλάχιστον οκτώ φορές. συνθέτουν, την μέχρι σήμερα εικόνα για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο και κορεσμένο αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης.
Η ιστορία με λίγα και λιτά λόγια έχει ως εξής: Από τον αρχικό διαγωνισμό το 2009 που προέβλεπε διάδρομος προσαπογειώσεων μήκους 3.800 μ. ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί άλλες δύο φορές με τελευταίο το 2014 ο οποίος μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάση στις 16 Δεκεμβρίου πήρε παράταση για να φθάσουμε ξανά εν μέσω εορτών να είμαστε στο ίδιο σημείο.
Στο διαγωνισμό αυτό για το οποίο οι ενδιαφερόμενοι όμιλο από την Ελλάδα και το εξωτερικό είχαν καταθέσει τις δεσμευτικές τους προσφορές περιλαμβανόταν η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Καστελίου Πεδιάδος εντός της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης, με διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, έναν τροχόδρομο παράλληλο με το διάδρομο κατηγορίας Ε πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ'' ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ'' ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του Αεροδρομίου και του Στρατιωτικού Αεροδρομίου.
Στο αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης περιλαμβανόταν και η μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αεροδρομίου Καστελίου με το ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ, του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου (μήκους περίπου 18 χλμ, διατομής δύο λωρίδων ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα) για τη σύνδεση του Νέου Αεροδρομίου Καστελίου με τον ΒΟΑΚ στην περιοχή της Χερσονήσου.
Για τη σύνδεση με το ΝΟΑΚ προβλεπόταν η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης (μήκους περίπου 6 χλμ., διατομής μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση με λωρίδα πολλαπλών χρήσεων χωρίς διαχωρισμένο οδόστρωμα) από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο-Αρκαλοχώρι-Βιάννος.
Σύμφωνα με το τεύχος δημοπράτησης, η μετοχική σύνθεση της εταιρίας που θα αναλάμβανε την εκμετάλλευση και λειτουργία του αεροδρομίου θα συμμετείχε κατά 55% το δημόσιο και 45% ο παραχωρησιούχος, με την ισχύ της παραχώρησης να καθορίζεται στα 35 έτη.
Επίσης, προβλέπoταν και δημόσια χρηματοδότηση, με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έως και 220 εκατ. ευρώ, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου θα κυμαινόταν μεταξύ 850 και 900 εκατ. ευρώ.
Η ταυτότητα του έργου σήμερα
Σήμερα, οι υποψήφιοι επενδυτές και τα σχήματα που εξέφρασαν ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό, θα πρέπει να προχωρήσουν στον τελικό σχολιασμό του Σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης και στην κατάθεση προσφορών μέχρι τις 23 Φεβρουαρίου.
Tο Kαστέλι ξεκινάει από 850 εκατ., και μαζί με τις επιπλέον υποδομές φτάνει τα1,5 δισ. ευρώ, «μαγνητίζοντας» όλους τους εγχώριους και πολλούς ξένους ισχυρούς ομίλους.
Σύμφωνα με το τελικό σχέδιο, η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης θα είναι 35 χρόνια και θα αφορά τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Kρήτης, που θα αναπτυχθεί σε έκταση 6.000 στρεμμάτων. Θα περιλαμβάνει διάδρομο προσαπογειώσεων μήκους 3,2 χλμ (με δυνατότητα επέκτασης στα 3,8 χλμ και πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου), τρεις συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο συνδετήριους με το στρατιωτικό αεροδρόμιο, 400 στρ. για ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων (εμπορικά κέντρα κλπ), βιοκλιματικό κτήριο αεροσταθμού, ταινιόδρομους επιβατών, 5 σταθερές θέσεις MARS ταυτόχρονης εξυπηρέτησης 10 αεροσκαφών, 25 επιπλέον θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας, πύργο ελέγχου, πάρκινγκ 1000 οχημάτων, ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων κ.α. Στη σύμβαση περιλαμβάνονται επιπλέον δύο διασυνδετήριοι οδικοί άξονες (18 χλμ και 6 χλμ) με την Xερσόνησο και το δρόμο Hράκλειο-Aρκαλοχώρι-Bιάννος.
Το ενδιαφέρον των επενδυτών
Στον περυσινό διαγωνισμό τα τεύχη δημοπράτησης είχαν παραλάβει εγχώριοι και διεθνείς μεγάλοι παίκτες, μιας και το συγκεκριμένο έργο θεωρείται ένα από τα ακαλύτερα φιλέτα της Μεσογείου.
Άκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ-Τέρνα και ΜΕΤΚΑ από την Ελλάδα, οι γαλλικές Vinci που παραδοσιακά συμμαχεί με τον Άκτωρα, η Bouygues σε σύμπραξη με την J&P Άβαξ, σε συνεργασία με μεγάλους ευρωπαίους οperators όπως το αεροδρόμιο του Παρισιού και της Νίκαιας, ο ισπανικός όμιλος της ACS, η οποία στην Ελλάδα έχει συνεργασία με τον όμιλο της ΓΕΚ Τέρνα για τα οδικά έργα, οι Κινέζοι της CSCEC (China State Construction Engineering Corporation) και Λατινοαμερικανικοί όμιλοι όπως είναι η «Corporation America Ηolding», σύμμαχος της ΜΕΤΚΑ στον διαγωνισμό για τα περιφερειακά αεροδρόμια, είναι κάποια από τα μεγαθήρια που πήραν στα χέρια τους φακέλους για τον διαγωνισμό.
Και φέτος το ενδιαφέρον είναι μεγάλο μιας και το έργο «σέρνει» μαζί του και τα «αδελφά» έργα φθάνοντας σε προϋπολογισμό το 1,5 δις. ευρώ. Να σημειωθεί βέβαια ότι όσοι παρέλαβαν τα τεύχη δεν συνεπάγεται ότι θα καταθέσουν και δεσμευτική προσφορά.