Από το…  Μinority Report στην αναδυόμενη βιομηχανία VR/AR/ΜR

Από το… Μinority Report στην αναδυόμενη βιομηχανία VR/AR/ΜR

Διαβάζοντας εταιρικές ειδήσεις αυτόν τον καιρό αισθάνομαστε πολλές φορές ότι έχουμε διεισδύσει σε μια ταινία επιστημονικής φαντασίας της προηγούμενης δεκαετίας. Τα ρομπότ, τα αυτοκίνητα με αυτόνομη οδήγηση, η επικοινωνία, η εργασία η άσκηση και λοιπές δραστηριότητες μέσω εικονικής πραγματικότητας, οι διαφημίσεις στον ουρανό, τα διαστημικά ταξίδια για το κοινό, έχουν περάσει από την σφαίρα της φαντασίας στο τελικό στάδιο ευρείας διάθεσης!

Η πανδημία στάθηκε ένας ουσιαστικός καταλύτης ειδικά για τις τεχνολογίες Εικονικής Πραγματικότητας  - VR - και Επαυξημένης Πραγματικότητας- όπου Επαυξημένη Πραγματικότητα το δίδυμο αδερφάκι της VR που συνδυάζει τον εικονικό και τον πραγματικό κόσμο με υπέρθεση πρόσθετων πληροφοριών του πρώτου επί του δεύτερου, εφεξής AR- καθώς προκάλεσε την έκρηξη εργασίας από το σπίτι και επομένως την αναζήτηση νέων τρόπων συνδιάλεξης, παρουσίασης, συναλλαγών, ψυχαγωγίας, μαθησιακών προγραμμάτων ακόμα και ιατρικής διάγνωσης από απόσταση.

Οι πλατφόρμες αυτές εξελίσσονται ραγδαία καθώς πολλές επιχειρήσεις και εκπαιδευτικοί οργανισμοί αναζητούν έναν τρόπο προσαρμογής στις συνθήκες πανδημίας που δυστυχώς συνεχίζονται. Από ότι φαίνεται δε, η προσαρμογή αυτή ήδη δημιουργεί νέα ήθη και έθιμα στην εργασία, την εκπαίδευση, την ιατρική τη βιομηχανία και τις συναλλαγές.

Η Εικονική/Επαυξημένη Πραγματικότητα επιτρέπει πλέον σε δεκάδες οθόνες και τους κατόχους τους πίσω από αυτές να επιτυγχάνουν νέους τρόπους αλληλεπίδρασης με δεδομένα.

Μπορεί λοιπόν η Επαυξημένη Πραγματικότητα να έχει τις ρίζες της στη βιομηχανία παιχνιδιών καθώς πρωτοχρησιμοποιήθηκε από τις διάφορες γνωστές κονσόλες προκειμένου η βιομηχανία να προσφέρει μια ακόμα πιο συναρπαστική εμπειρία παιχνιδιού στους πελάτες της, όμως αγκαλιάζει όπως θα δούμε παρακάτω και μάλιστα με ταχύτατους ρυθμούς τη βιομηχανία, την εκπαίδευση, την αρχιτεκτονική, τον πολιτισμό και τις τέχνες, τις εκδόσεις, τις ιατρικές εφαρμογές και την ιατρική διάγνωση, το marketing και το εμπόριο καθώς και τον χρηματοπιστωτικό χώρο.

Οι μεγάλοι παίκτες αναγνώρισαν νωρίς την μελλοντική αξία


Δείτε την πρόσφατη ανακοίνωση του Facebook όσον αφορά την ιδιωτική έκδοση beta της εφαρμογής «Workrooms», η οποία επιτρέπει στους χρήστες να παρακολουθούν συναντήσεις με τους συναδέλφους τους σε έναν ψηφιακό κοινόχρηστο χώρο-η νέα αίθουσα εργασίας- όπου τα είδωλα τους θα είναι σε ένα εικονικό τραπέζι συναντήσεων και μέσω συγχρονισμένων χειρονομιών και διαδραστικών πινάκων θα εξασφαλίζεται μια ρεαλιστική εμπειρία.

Πρόκειται για ένα μόνο μικρό κομμάτι μιας μεγαλύτερης εμπειρίας VR που ονομάζεται Horizon και το Facebook εργάζεται επί του παρόντος σε εργαλεία που θα επιτρέψουν στους δημιουργούς να βοηθήσουν στην ανάπτυξη του.

Τις νέες ανάγκες που δημιούργησε η πανδημία αναγνώρισε και η Xerox, η οποία στην προσπάθεια της να μεταμορφώσει ψηφιακά τις υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης επέκτεινε το χαρτοφυλάκιο λογισμικού της με την εξαγορά της CareAR, μιας πλατφόρμας Επαυξημένης Πραγματικότητας που παρέχει πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο σε πελάτες και εργαζόμενους.

Με το λογισμικό CareAR™, οι τεχνικοί που εργάζονται απομακρυσμένα, μπορούν ουσιαστικά να αξιολογήσουν σε πραγματικό χρόνο μια κατάσταση και να διευθετήσουν οπτικά ένα τεχνικό ζήτημα, χρησιμοποιώντας μια σειρά εργαλείων επαυξημένης πραγματικότητας μέσω υπολογιστών, κινητών και έξυπνων γυαλιών.

Και πριν την πανδημία όμως, οι μεγάλοι τεχνολογικοί κολοσσοί είχαν ξεκινήσει την εκπόνηση μεγαλεπήβολων σχεδίων AR/VR.

Το Project Tango για παράδειγμα είναι ένα από τα πρώτα σχέδια της Google που έφερε την Επαυξημένη Πραγματικότητα στις φορητές συσκευές με στόχο τον εντοπισμό της συσκευής στον χώρο, GPS, ώστε να μπορεί να προβάλει πληροφορίες σχετικά με την περιοχή που βρίσκεται.

Το λογισμικό χωρίζεται σε τρία μέρη: Το  Motion-Tracking, το οποίο χρησιμοποιεί την κάμερα, το GPS, το γυροσκόπιο, το επιταχυνσιόμετρο και τα δεδομένα internet για να παρακολουθεί την πλήρη θέση της συσκευής στον χώρο για μέγιστη προβολή πληροφοριών.  Το Area Learning το οποίο είναι μια περιοχή αποθήκευσης δεδομένων για μελλοντική χρήση, εμπλουτισμού των δεδομένων αλλά και διαμερισμού με άλλες συσκευές Tango και το Depth Perception που αφορά την ανίχνευση αποστάσεων, μεγεθών και επιφανειών.

Ακολούθησαν τα Google Glass, τα έξυπνα γυαλιά της Google που προσθέτουν στις εικόνες που βλέπουμε ψηφιακές πληροφορίες και τα οποία είναι μια εφαρμογή VR/AR.

Η Apple επίσης έχει εδώ και καιρό εφαρμογές για τα smartphones που χρησιμοποιούν τεχνολογίες Επαυξημένης Πραγματικότητας. Για την ακρίβεια η Apple διαθέτει τη μεγαλύτερη πλατφόρμα Επαυξημένης Πραγματικότητας στον κόσμο, με εκατοντάδες εκατομμύρια συσκευές με δυνατότητες AR καθώς και χιλιάδες apps Επαυξημένης Πραγματικότητας στο App Store.

Ας μην ξεχνάμε δε ότι το υλικό και το λογισμικό της Apple έχουν σχεδιαστεί εξ αρχής για Επαυξημένη Πραγματικότητα και πάνω από 1000 άτομα υψηλής εξειδίκευσης δουλεύουν αυτή τη στιγμή στην εταιρεία με στόχο τις εφαρμογές ΑR του αύριο.

Κάποιες από τις ήδη υπάρχουσες εφαρμογές AR είναι:

  • Το Complete Anatomy, η εφαρμογή που οπτικοποιεί κάθε πολύπλοκη λεπτομέρεια του ανθρώπινου σώματος ώστε να μάθουμε περισσότερα για το κάθε μέρος του. Με την καταγραφή κίνησης στο iPad Pro με σαρωτή LiDAR, οι φυσικοθεραπευτές και οι ασθενείς θα μπορούν σύντομα να λαμβάνουν ποσοτικοποιημένες πληροφορίες για τις βελτιώσεις της κινητικότητάς τους έως την ανάρρωση.
  • Το iScape μας βοηθά να οπτικοποιούμε ιδέες αρχιτεκτονικής τοπίου για τους εξωτερικούς χώρους του σπιτιού μας. Για παράδειγμα μπορούμε να επιλέξουμε από εκατοντάδες διαφορετικές ποικιλίες φυτών και να φτιάξουμε σε συνεργασία με τους φίλους μας το σχέδιο του κήπου μας.
  • Το Jigspace μας μαθαίνει τον εσωτερικό τρόπο λειτουργίας αντικειμένων, όπως ένας κινητήρας τζετ ή ακόμη και ένας τεράστιος κοραλλιογενής ύφαλος και όλα αυτά με έναν χωρικό, διαδραστικό τρόπο. Υπάρχουν πολυάριθμα Jigs που καλύπτουν ποικίλα θέματα, όπως μηχανήματα, επιστήμες, διάστημα, ιστορία και εκπαίδευση.

Τέλος η Apple την φετινή άνοιξη κατέθεσε μια αίτηση ευρεσιτεχνίας για ένα περιφερειακό σύστημα που θα συνοδεύει την κάσκα VR που αναπτύσσει. Πρόκειται για ένα τύπο «έξυπνων παπουτσιών» που θα στέλνουν απτικά δεδομένα στα πόδια του χρήστη της κάσκας ώστε η εμπειρία του να είναι ολοκληρωμένη σωματικά.

Το παπούτσι θα χρησιμοποιεί ηλεκτρομαγνήτες, πολυμερή υλικά και πιεζοηλεκτρικά συστήματα που θα επιτρέπουν στον χρήστη όχι μόνο να χρησιμοποιεί τα πόδια του στο εικονικό κόσμο στον οποίο βρίσκεται, αλλά και να έχει την αίσθηση όσων βιώνει εικονικά.

Έτσι όταν για παράδειγμα, ο χρήστης της κάσκας θα «περπατάει» σε μια παραλία ξυπόλητος θα νιώθει στα πόδια του την ίδια αίσθηση και θερμοκρασία που θα είχε αν περπατούσε στην πραγματικότητα σε μια παραλία.

Για άλλη μια φορά ηγείται η Μιcrosoft
 

Ένα βήμα παραπέρα προχώρησε η Microsoft με το Microsoft Holones, το οποίο ενώ απαιτεί ότι και το Tango της Google, δηλαδή χρήση κάμερας, γυροσκόπιου και επιταχυνσιόμετρου, δεν απαιτεί προσδιορισμό θέσης μιας και προορίζεται για εσωτερική χρήση σε γραφεία ή σπίτια. 

Στην ουσία δημιουργεί ολογράμματα ανθρώπων ή κατασκευών. Έτσι μπορεί να γίνει συνεδρίαση ενός διοικητικού συμβουλίου μιας πολυεθνικής εταιρίας χωρίς την ανάγκη φυσικής παρουσίας όλων των μελών ή η προβολή ενός νέου μοντέλου μοτοσυκλέτας για τυχόν αλλαγές και βελτιώσεις μειώνοντας έτσι δραματικά το κόστος.  

Το λεγόμενο ΜR πάει ένα βήμα παρακάτω σε σχέση με το AR. Βλέπετε, ο υπολογιστής αντιλαμβάνεται το περιβάλλον και αλληλεπιδρά με αυτό, φέρνοντας ακόμη πιο ευρεία πληροφορία. Το Microsoft Mesh, είναι μια πλατφόρμα η οποία δίνει τη δυνατότητα για επικοινωνία με άλλους ανθρώπους με τη χρήση ολογραμμάτων και βάζει τα θεμέλια για το αποκαλούμενο web augmented reality, το οποίο συνδυάζει το AR με το MR και περιλαμβάνει μία «χαρτογράφηση όλου του κόσμου» με συνεχή και αυτόματη ανανέωση. Το αποτέλεσμα αυτού θα είναι ένας νέος επαυξημένος «κόσμος», που θα αποκαλείται metaverse.

Όπως θα δούμε όμως και στο τέλος του άρθρου, η επανάσταση της Μicrosoft στην ΑR/VR/ΜR επεκτείνεται στον ιατρικό κλάδο και μπορεί να οδηγήσει την ιατρική επανάσταση σε νέα εντελώς μονοπάτια

Μικρά ονόματα με μεγάλες προσδοκίες


Η αγορά Εικονικής και Επαυξημένης Πραγματικότητας είναι μια αγορά που αναμένεται να γνωρίσει ευρεία ανάπτυξη με τις πρώτες εκτιμήσεις να συγκλίνουν ότι η παγκόσμια αγορά μόνο για προϊόντα AR/VR αναμένεται να αυξηθεί κατά 305% την επόμενη διετία και να διαμορφωθεί στα 125 δισ. δολάρια το 2023 από περίπου 30,7 δισ. δολάρια το 2021.

To 2025 το συνολικό ύψος της αναμένεται να ξεπεράσει τα 300 δισ. δολάρια και ένας λόγος είναι και το 5G, το οποίο αναμένεται να συνεισφέρει σημαντικά στην αξιοποίηση νέων εφαρμογών, κυρίως όσον αφορά στο AR και στο MR, με κάποιους αναλυτές να συγκλίνουν στο σενάριο τα AR γυαλιά να υποκαταστήσουν το smartphones στο μέλλον. Ως εκ τούτου, πέραν των τεχνολογικών κολοσσών, πολλές εταιρείες εισέρχονται σε αυτήν.

Ο χρηματοπιστωτικός χώρος δε, είναι ένα από τα πρώτα πεδία δράσης, με τη FlexTrade, η οποία ειδικεύεται στη δημιουργία λογισμικού για χρηματοπιστωτικές εταιρείες, να παρουσιάζει το πρώτο της πρόγραμμα VR ήδη από το 2017, προσφέροντας αλληλεπίδραση με δεκάδες οθόνες και πάνω από όλα με απίστευτο όγκο δεδομένων. Επιπλέον, η δυνατότητα απεικόνισης δεδομένων σε πολλαπλές διαστάσεις δίνει στους οικονομικούς συμβούλους τη δυνατότητα να τα εξηγήσουν καλύτερα στους πελάτες τους.

Ο χρηματοπιστωτικός κλάδος είναι ένας μόνο από τους κλάδους για τους οποίους υπάρχουν εφαρμογές VR. Η Glimpse Group είναι μια εταιρεία-ομπρέλα για πολλές διαφορετικές επιχειρήσεις Εικονικής Πραγματικότητας με πραγματικές εφαρμογές. Αν κανείς περιηγηθεί το site της θα δει ότι οι εφαρμογές VR επεκτείνονται σε 11 κλάδους, λειτουργεί 9 θυγατρικές εταιρείες VR/AR και απασχολεί πάνω από 50 προγραμματιστές λογισμικού, μηχανικούς και καλλιτέχνες 3D.

Φιλοδοξεί να καθιερωθεί ως μια εταιρεία πλατφόρμας που θα παρέχει λύσεις λογισμικού και υπηρεσιών VR/AR σε επιχειρήσεις με παγκόσμιο αποτύπωμα. Πρόσφατα ανακοίνωσε τη συνεργασία ανάπτυξης λογισμικού με την Swiss Chalet, η οποία ανήκει στη Recipe Unlimited Corp, μία από τις μεγαλύτερες εταιρίες εστιατορίων πλήρους εξυπηρέτησης του Καναδά.

Η Katelyn Coughlan, Αντιπρόεδρος Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Έργων της Glimpse, εξηγεί πώς η Επαυξημένη Πραγματικότητα μπορεί να βοηθήσει τις υπηρεσίες marketing με τελικό στόχο την ενίσχυση των πωλήσεων μέσω της ενίσχυσης του brand: «Αυτή η συνεργασία ανάπτυξης λογισμικού AR, η πρώτη του είδους για το Swiss Chalet και τη μητρική της εταιρείας, Recipe, καταδεικνύει τις δυνατότητες της Glimpse να αναπτύσσει καινοτόμες εμπειρίες που οδηγούν στην υιοθέτηση, τη δέσμευση των πελατών και αυξάνει την αναγνωρισιμότητα της μάρκας. Ανυπομονούμε τώρα να δημιουργήσουμε αυτό το παράδειγμα με πολλές αλυσίδες εστιατορίων».

Οι τομείς που έχουν να κερδίσουν πολλά από την AR


Πέραν των τομέων που παρουσιάσαμε η Επαυξημένη Πραγματικότητα έχει πολλαπλές εφαρμογές:

Στον τομέα της Ιατρικής. Η μέρα όπου οι χειρούργοι θα μπορούν να «δουν μέσα στο σώμα του ασθενούς», θα αναλύουν και θα ελέγχουν τρισδιάστατες τομογραφίες από το σώμα του ασθενούς στο χειρουργικό τραπέζι, από ότι φαίνεται είναι πολύ κοντά.

Η εταιρεία HoloEyes έχει διανύσει ένα μεγάλο μέρος αυτού του δρόμου, προσφέροντας ένα λογισμικό εικονικής πραγματικότητας που ενισχύει δραματικά τις ιατρικές θεραπείες και τον προγραμματισμό διαδικασιών . Μπορεί να μην αποκαλύπτει πολλά για την τεχνολογία της, αλλά μπορούμε να δούμε ότι χρησιμοποιεί το HoloLens της Microsoft, ως το βασικό οπτικό περιβάλλον.

Το Microsoft HoloLens είναι ένα ζευγάρι smartglasses μεικτής πραγματικότητας που αναπτύχθηκε και κατασκευάστηκε από τη Microsoft. Το HoloLens κέρδισε δημοτικότητα για να είναι ένας από τους πρώτους υπολογιστές που εκτελούν την πλατφόρμα Windows Mixed Reality στο πλαίσιο του λειτουργικού συστήματος Windows 10.

(σ.σ:Μέσω της χρήσης του HPU, το σύστημα χρησιμοποιεί αισθησιακές και φυσικές διεπαφές εντολών-βλέμματος, χειρονομίας και φωνής, και μεταφέρει και προσαρμόζει πολλά στοιχεία από το περιβάλλον εργασίας των Windows).

Τέλος δεν θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε ένα από τα κορυφαία case studies, αυτό της Orama VR, της ελληνικής εταιρείας που έχει αναπτύξει μία εφαρμογή που χρησιμοποιεί τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας για την εκπαίδευση των γιατρών.

Στο πεδίο της Αρχιτεκτονικής, η δυνατότητα να δει κανείς μία κάτοψη να ζωντανεύει σε 3D ή ακόμα να δει το σπίτι που πρόκειται να χτίσει πριν ξεκινήσει, αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα. Σε συνδυασμό με την τεχνολογία των 3D εκτυπώσεων, το μέλλον θα είναι κάτι παραπάνω από αφοπλιστικά εντυπωσιακό στον κλάδο.

Στον πολιτισμό και τις τέχνες μέσω της ενίσχυσης της εμπειρίας των χρηστών . Όλο και περισσότερα μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι και εκθέσεις έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται τα οφέλη του AR για τη δημιουργία νέων τύπων αλληλεπίδρασης.

Στον τομέα των εκδόσεων με τα γνωστά πια livebooks που συνδυάζουν το παιχνίδι, με το διάβασμα ενός βιβλίου και την τεχνολογία. Πρόκειται για βιβλία που ζωντανεύει το περιεχόμενό τους τρισδιάστατα, με ήχο και κίνηση μέσα από τις οθόνες των φορητών συσκευών.

Στον τομέα της εκπαίδευσης, τον οποίο και αναμένεται να περάσει σε μια επόμενη φάση απελευθερώνοντας τους μαθητές από τις κουραστικές επαναλήψεις καθώς θα βιώνουν την γνώση χρησιμοποιώντας όλες τις αισθήσεις τους, με αποτέλεσμα να μαθαίνουν καλύτερα, πιο γρήγορα και να αφομοιώνουν πραγματικά όσα μαθαίνουν.

Τα τεχνολογικά άλματα πια είναι τόσο μεγάλα, που κάνουν ακόμα και τη δική μας γενιά να ελπίζει ότι θα έχει έστω και μια μικρή γεύση από «τα θαυμαστά και μεγάλα» που θα βιώσουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας.

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.