Τον Ιούλιο του 2019, ο απερχόμενος Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΓΓΤΤ) Αντώνης Τζωρτζακάκης, ανέλαβε το πόστο αυτό έχοντας δύο στόχους: πρώτον, να βελτιώσει τους δείκτες της χώρας στον ευρωπαϊκό δείκτη χρήσης και αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας στη χώρα μας DESI, και δεύτερον, να «ξεβαλτώσει» τη διαδικασία εκχώρησης των αδειών κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς (5G) που επί πολλά χρόνια δεν είχε γίνει ένα βήμα προς τα εμπρός.
Η επίτευξη του πρώτου στόχου, δηλαδή η βελτίωση της χώρας στο δείκτη DESI (Digital Economy and Society Index) είναι κάτι που μένει να φανεί στο άμεσο μέλλον. Η όποια θετική ή αρνητική εξέλιξη θα φανεί την Άνοιξη του 2021, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ανακοινώσει τη νέα έκθεση του δείκτη DESI 2021.
Η έκθεση αυτή θα αποτιμήσει τις μεταβολές που έχουν συντελεστεί από τον Σεπτέμβριο του 2019, μέχρι και ένα χρόνο μετά. Παράλληλα θα παρουσιάσει το «ενσταντανέ» της χρήσης και αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας που γίνεται στη χώρας μας και που χρονικά τοποθετείται στον Σεπτέμβριο του 2020.
Η τελευταία έκθεση, DESI 2020 που παρουσιάστηκε τον περασμένο Απρίλιο ήταν ένας κόλαφος για τη χώρα και την προηγούμενη κυβέρνηση. Η χώρα βρέθηκε μεταξύ 27 χωρών (28 αν συνυπολογιστεί και το Ην. Βασίλειο) στην προτελευταία θέση της Ε.Ε. Κατετάγη την 26η θέση (27η) έχοντας πίσω της μόνον την Βουλγαρία. Ετσι κατά την περίοδο 2018-19, η θέση της Ελλάδας στο «ψηφιακό γίγνεσθαι» του πλανήτη και της Ε.Ε. υποχώρησε.
Τώρα η κυβέρνηση αναμένει να υπάρξει μια βελτίωση στην κατάταξη της χώρας με βάση τον δείκτη DESI 2021. Ωστόσο αυτό είναι κάτι που θα φανεί σε μερικούς μήνες.
Εκεί ωστόσο που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί η συνεισφορά του απερχόμενου ΓΓΤΤ, είναι στην διαδικασία εκχώρησης των δικαιωμάτων επι των αδειών 5G. Η Ελλάδα τον Ιούλιο του 2019 ήταν η τελευταία χώρα στην Ε.Ε., καθώς δεν είχε ξεκινήσει ούτε μια διαδικασία εκχώρησης δικαιώματος άδειας 5G. Ενώ οι περισσότερες χώρες είχαν ξεκινήσει από το 2017 τη διάθεση των δικαιωμάτων βήμα-βήμα, η χώρα μας δεν είχε πράξει ούτε το ελάχιστο: την ανακατανομή των δικαιωμάτων επι συχνοτήτων φάσματος, ώστε να προετοιμαστεί η διαδικασία παραχώρησης των αδειών 5G.
Σημειώνεται ότι καθώς η κινητή τηλεφωνίας 5G λειτουργεί σε πολλές ζώνες του φάσματος (700MHz, 3400-3800 ΜΗz, 26 GHz), οι περισσότερες χώρες αποφάσισαν να παραχωρήσουν τα δικαιώματα επι των αδειών ένα-ένα και σταδιακά προκειμένου να αντιμετωπιστούν τυχόν τεχνικά προβλήματα κ.λπ. Αυτή η διαδικασία συνεχίζεται για αρκετές χώρες μέχρι σήμερα και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο 2021.
Αυτό που κάνανε οι άλλες χώρες σε 4-5 χρόνια, ο Κ. Πιερρακάκης και ο Α. Τζωρτζακάκης αναγκάσθηκαν να το πράξουν σε 12-15 μήνες. Συγκεκριμένα η διαδικασία αδειοδότησης των παρόχων στην Ελλάδα με άδειες 5G ξεκίνησε σχεδόν πριν ένα χρόνο. Οι τελικές αποφάσεις ωστόσο λήφθηκαν αρχές του 2020 όπου και αποφασίστηκε ότι, λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων, η διάθεση όλων των δικαιωμάτων επι των αδειών 5G να γίνει ταυτόχρονα μέσω παράλληλων δημοπρασιών (multiband auction) που θα λάβουν χώρα το Δεκέμβριο του 2020.
Μάλιστα η ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην ίδια διαδικασία αποφάσισε (ορθώς) να «χωρέσει» και την ανανέωση των αδειών κινητής τηλεφωνίας στη ζώνη των 2100 MHz, οι οποίες λήγουν το 2021. Έτσι, μέσα σε από μια διαδικασία παραχωρούνται ταυτόχρονα δικαιώματα επι συχνοτήτων τεσσάρων ζωνών του φάσματος, δηλαδή πρακτικά τέσσερις άδειες.
Σήμερα, όλα είναι έτοιμα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, και αν δεν συμβεί κάτι ιδιαίτερα εντελώς απρόσμενο, μέσα στο δεύτερο δεκαήμερο του Δεκέμβρη, θα έχουν ανατεθεί δικαιώματα επι τεσσάρων αδειών κινητής τηλεφωνίας, με αντίτιμο περίπου 372 εκατ. ευρώ. Επίσης, όπως έχουν γνωστοποιήσει οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι που διεκδικούν τα δικαιώματα 5G, μέχρι τα μέσα του 2021 θα έχουν προσφέρει έστω και σε περιορισμένη κλίμακα, τις πρώτες υπηρεσίες 5G.
Σημειώνεται ότι το σπριντ αυτό έλαβε χώρα με ένα τουλάχιστον lockdown στη χώρα για τουλάχιστον 2,5 μήνες. Ταυτόχρονα μεσολάβησαν δεκάδες υπουργικές ή/και άλλες αποφάσεις, προκειμένου να προετοιμαστεί κατάλληλα το έδαφος. Οι δύο πιο σημαντικές αποφάσεις αφορούσαν στο «ξεσπίτωμα» τόσο του ΟΤΕ και της Intrakat από τις συχνότητες που κατείχαν στη ζώνη των 3400-3800 MHz (αγροτικά ευρυζωνικά δίκτυα), όσο και το πιο σημαντικό, που ήταν το «ξεσπίτωμα» της Digea και της ΕΡΤ στη ζώνη των 700 MHz.
Οι μεταβάσεις αυτές και η λειτουργία των δικτύων σε νέες συχνότητες -προκειμένου να απελευθερωθούν συχνότητες που είναι περισσότερο ζωτικές για τις άδειες 5G- όσο και αν ακούγονται απλές, είναι μια μάλλον δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία. Απαιτεί αλλαγές εξοπλισμού, επαναρύθμιση της λειτουργίας των συσκευών, των τερματικών (π.χ. τηλεοράσεων) κ.λπ. Συνήθως δεν συντελούνται μέσα σε λίγους μήνες, αλλά είναι μια πολυετής διαδικασία καθώς οι όποιες αλλαγές μπορεί να επηρεάζουν όμορες χώρες κ.λπ. αφού τα κύματα δεν έχουν περιορισμούς στη μετάδοσή τους στον αέρα.
Δεν είναι όμως μόνον αυτό το έργου του κ. Τζωρτζακάκη στην ΓΓΤΤ. Σημαντική ήταν η συνεισφορά του κυρίου «5G» στο νομοθετικό έργο, στην δημιουργία της Γενικής Διεύθυνσης Κυβερνο-ασφάλειας κ.ά. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι κακόβουλες επιθέσεις των χάκερ του 2019 συνεχίζονται, αλλά πλέον τα υπορυγεία και οι ιστότοποί τους δεν είναι «ξέφραγα αμπέλια».
Επίσης ο κ. 5G συνέβαλε καθοριστικά στην κατάρτιση του νόμου 4727/2020 που εκσυγχρονίζει το σύνολο της εθνικής νομοθεσίας για την ψηφιακή διακυβέρνηση ενώ παράλληλα ενσωματώνει τρεις κοινοτικές οδηγίες. Tέλος, ο κ. Τζωρτζακάκης θεωρείται ο «πατέρας» του 13033 που λειτουργεί ακόμη και σήμερα και γλυτώνει τόνους χαρτιού κάθε ημέρα στους πολίτες και το κράτος.