Η πανδημία του κορονοϊού δεν έχει πλήξει μόνο τις αεροπορικές εταιρείες σε όλον τον κόσμο αλλά και την αεροναυπηγική βιομηχανία η οποία βρίσκεται εμπρός στο φάσμα της επώδυνης διαδικασίας περικοπών. Με δεδομένo ότι η προοπτική γρήγορης ανάκαμψης σβήνει και οι άνθρωποι ταξιδεύουν όλο και λιγότερο, τα προβλήματα φαίνεται πως ήρθαν για να μείνουν.
To πιο ενδεικτικό παράδειγμα είναι ίσως η αμερικανική εταιρεία Boeing η οποία ήρθε αντιμέτωπη με τεράστια πτώση στην επιβατική κίνηση και τις παραγγελίες, προχωρώντας σε χιλιάδες απολύσεις. Ήδη 170 ανώτερα διευθυντικά στελέχη έχουν αποδεχθεί προσφορές εθελούσιας εξόδου, μεταξύ των οποίων βρίσκονται και ένας εκ των αντιπροέδρων της.
Πριν ακόμα ξεσπάσει η πανδημία η Boeing είχε ήδη σημαντικά προβλήματα καθώς είχε απολύσει τον διευθύνοντα σύμβουλο, Ντένις Μιούλενμπεργκ, διορίζοντας τον Ντέιβιντ Καλχούν ως νέο CEO. Την κρίση στα κεντρικά της εταιρείας στο Σικάγο, είχε επιταχύνει η από έτους απαγόρευση πτήσεων για το Boeing 737 max. Το ζήτημα των συγκεκριμένων Boeing είναι ίσως το σημαντικό που αντιμετωπίζει η εταιρεία. Πριν λίγες μέρες εξάλλου, η Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής των Αντιπροσώπων κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Boeing είχε προβεί σε σειρά συνειδητών παραλείψεων όσον αφορά την κατασκευή των αεροσκαφών 737 Max.
Ως εκ τούτου, οι επιπτώσεις για τη κατασκευάστρια εταιρεία είναι δραματικές, αφού κάθε μήνα που περνά στοιχίζει στην 1 δισ. δολάρια.
Η συντριβή του Boeing 737 Max στην Αιθιοπία το Μάρτιο του 2019 ήταν η δεύτερη για την αμερικανική εταιρεία μέσα σε λίγους μόνο μήνες. Τον Οκτώβριο του 2018, είχε προηγηθεί το δυστύχημα στην Ινδονησία. Συνολικά 346 επιβαίνοντας έχασαν τη ζωή τους στις δύο τραγωδίες. Λίγο αργότερα αποφασίστηκε ότι και τα 387 αεροσκάφη της νέας γενιάς του άκρως επιτυχημένου 737 που είχαν ενταχθεί ήδη στο στόλο πολλών αεροπορικών εταιριών θα παρέμεναν στο έδαφος μέχρι νεωτέρας.
Αποκορύφωμα των προβλημάτων της Boeing είναι η ακύρωση του deal με την βραζιλιάνικη Embraer. Η Boeing ανακοίνωσε ότι αποσύρεται από τη διμερή συμφωνία ύψους 4,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την Embraer, καθώς και οι δύο εταιρείες προετοιμάζονται να δραστηριοποιηθούν σε μια μικρότερη αγορά εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. H Βoeing είχε συμφωνήσει να αγοράσει το 80% του τμήματος εμπορικών αεροσκαφών της Embraer, η οποία ανταγωνίζεται με την ευρωπαϊκή Airbus στην αγορά αεροσκαφών κάτω των 150 θέσεων.
Η συμφωνία είχε αντιμετωπίσει πολιτική αντίθεση στην Βραζιλία, χώρα από όπου προέρχεται το γκρουπ της Embraer, την ώρα που η Κομισιόν είχε ανοίξει έρευνα για το κατά πόσον παραβιάζονται οι κανόνες του ανταγωνισμού.
Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, αν και ειδικοί υποστηρίζουν ότι η Airbus έχει αποφύγει στρατηγικά λάθη όπως αυτά που ταλανίζουν την Boeing προειδοποιούν ότι τα χειρότερα βρίσκονται εμπρός.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, o διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γκιγιόμ Φόρι με πρόσφατη επιστολή του στους 130.000 υπαλλήλους ανέφερε "Οφείλω να είμαι διαφανής: είναι απίθανο να υπάρξουν μόνο εθελοντικές αποχωρήσεις".
«Δυστυχώς, η ανάκαμψη στην κίνηση των αεροπορικών εταιρειών κατά τη θερινή περίοδο δεν ήταν στο επίπεδο που βασίζονταν η βιομηχανία», πρόσθεσε ο Φόρι στην επιστολή του.
Όπως σημειώνει το Reuters, o κίνδυνος από τις υποχρεωτικές απολύσεις μπορεί να οδηγήσει σε σύγκρουση με τα συνδικάτα και τη γαλλική κυβέρνηση, η οποία έχει ζητήσει από την εταιρεία που εδρεύει στην Τουλούζη να διαφυλάξει όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας.
Πηγές του κλάδου αναμένουν την περικοπή από 14.000 έως 20.000 θέσεων εργασίας από το συνολικό προσωπικό 130.000 ατόμων της εταιρείας, αν και δεν είναι σαφές πόσες από τις περικοπές θα πραγματοποιηθούν μέσω προγραμμάτων πρόωρης συνταξιοδότησης.