Λίγες ώρες έμειναν πριν χτυπήσει το καμπανάκι και ανοίξει η κούρσα για τη διεκδίκηση της νέας 25ετούς σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού και η αγορά περιμένει αν τα όσα είχε αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης τον Σεπτέμβριο στη Θεσσαλονίκη, ότι δηλαδή «οι προσφορές θα σπάσουν κάθε ρεκόρ ξεπερνώντας το αποτέλεσμα που είχε ο διαγωνισμός για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ απ’ τη ΔΕΗ, με τα 2,11 δισ. ευρώ που προσέφερε το fund McQuarie, αλλά θα είναι και ένα ρεκόρ που θα μείνει για πολλά χρόνια», τελικά θα γίνουν πράξη.
Το ισχυρό ενδιαφέρον από μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας επενδυτικής κοινότητας που κατεβαίνουν στον διαγωνισμό με ελληνικούς ομίλους συνηγορούν ότι θα ευοδωθούν οι προσδοκίες για ένα τίμημα που μπορεί να φθάσει ακόμη και τα 3 δισ. ευρώ. Αν δεν υπάρξει παράταση του διαγωνισμού, καθώς το ενδιαφέρον είναι ισχυρό και το μέγεθος του πολύ μεγάλο, αύριο 5 Μαΐου θα έχουμε πλήρη εικόνα για το πώς δένονται οι συμμαχίες στους «πυλώνες» της Αττικής Οδού, ποιος κατεβαίνει και με ποιόν, αλλά και πόσο μπορεί τελικά να φθάσουν οι προσφορές για τα «χρυσά» διόδια, τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους, αν και τελική εικόνα θα έχουμε μετά τον Οκτώβριο, οπότε θα διεξαχθεί η επόμενη φάση του διαγωνισμού που αφορά τις προσφορές.
Στην κούρσα που ανοίγει αύριο ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να κατέβει με ένα ισχυρό ανταγωνιστικό σχήμα καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει κλειδώσει συμμαχία με το Αυστραλιανό Fund First Sentier, με ενεργητικό 182,5 δισ. δολαρίων, το οποίο μέσω του First Sentier Investors Εuropean Diversified Infrastructure Fund, εξειδικεύεται στις υποδομές και επενδύει στους κλάδους ενέργειας, μεταφορών και κοινωφελών υπηρεσιών της Ευρώπης και είχε κατέβει τον Σεπτέμβρη στη διεκδίκηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ.
Από την άλλη η Intrakat του Ομίλου Κόκκαλη, αναμένεται επίσης να κατέβει στον διαγωνισμό έχοντας πραγματοποιήσει συζητήσεις με το σχήμα του όμιλου Κοπελούζου και της αυστραλιανής Macquarie, που αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης ενεργητικού στον κόσμο στον τομέα των υποδομών, με κεφάλαια υπό διαχείριση της τάξης του 0,5 τρισ. δολαρίων. Αλλά και την πορτογαλική Brisa η οποία διαχειρίζεται το σύνολο των αυτοκινητοδρόμων της χώρας, ήτοι 1.550 χιλιόμετρα οδικών αξόνων και αποκτήθηκε πρόσφατα έναντι 3 δισ. δολαρίων από το ολλανδικό συνταξιοδοτικό ταμείο APG, το κρατικό συνταξιοδοτικό ταμείο της Νότιας Κορέας και τη SLAM που ανήκει στον όμιλο Swiss Life.
Δεδομένη θεωρείται από την αγορά η σύμπραξη της Μυτιληναίος με τη γαλλική Vinci, σχήμα που κατέβηκε και στο διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού, όπου κέρδισε όμως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σημειώνεται ότι η Vinci διαθέτει χαρτοφυλάκιό που περιλαμβάνει έργα παραχώρησης αυτοκινητoδρόμων σε 16 χώρες και εκμεταλλεύεται σχεδόν 4.000 χιλιόμετρα οδικών αξόνων, αποτελεί τον μεγαλύτερο μέτοχο της Γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και της Ολυμπίας Οδού.
Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ αναμένεται να δώσει το παρών στον διαγωνισμό με την ΑΒΑΞ και το γαλλικό fund Ardian. Να αναφερθεί δε ότι η ΕΛΛΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ είναι οι σημερινοί μέτοχοι της Αττικής Οδού και η λήξη της σύμβασης διαχείρισης τοποθετείται τον Οκτώβριο του 2024.
Ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό έχουν και η ιταλική Autostrade, η καναδική Roadis, και η ισπανική Abertis που διαχειρίζεται πάνω από 8.000 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρόμων διεθνώς. Σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, πέραν του όρου της συμμετοχής σε μια οδική παραχώρηση με ποσοστό τουλάχιστον 10% που αφορά στους κατασκευαστικούς ομίλους για τουλάχιστον δύο έτη πριν, περιλαμβάνεται και η προϋπόθεση τα ξένα funds που θα διεκδικήσουν τη νέα σύμβαση να έχουν υπό διαχείριση ενεργητικό με συνολική αξία τουλάχιστον δύο δισ. ευρώ.
Τα αποτελέσματα της Αττικής Οδού για το 2021 δείχνουν επαναφορά στα επίπεδα του 2019 και σαφή ανοδική τάση με τις διελεύσεις οχημάτων σε ημερήσια βάση να ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 210 χιλ. περίπου οχήματα, έναντι περίπου 180 χιλ. το 2020 και 236 χιλ. το 2019. Στο β’ εξάμηνο του 2021, η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική Οδό ξεπέρασε τις 241 χιλ. διελεύσεις οχημάτων.
Όσον αφορά τον κύκλο εργασιών της Αττικής Οδού για το 2021 ανήλθε σε 176,77 εκατ. ευρώ περίπου, ενισχυμένος κατά 16,6% έναντι του 2020 ενώ τα μετά φόρων κέρδη για το σύνολο του 2021 ξεπέρασαν τα 56,8 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 17,7% σε σχέση με το 2020 (στα 48,3 εκατ. ευρώ). Ωστόσο την αποτίμηση της Αττικής Οδού και άρα τις προσδοκίες για ένα τίμημα ρεκόρ στηρίζουν η κατασκευή των νέων επεκτάσεων, όπως της Λ. Κύμης (ήδη έχει δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο), προς τα λιμάνια Ραφήνας και Λαυρίου, μέσω σήραγγας προς τη Λ. Βουλιαγμένης και το Ελληνικό. Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ, η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης.
Έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για έναν αστικού τύπου αυτοκινητόδρομο, με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α), ανά κατεύθυνση. Στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος.
Ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ως κλειστός αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων (Ε.Λ.Ε-Σ-Σ), μήκους περίπου 52 χλμ. και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (Δ.Π.Λ.Υ), μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5χλμ.