Του Απόστολου Σκουμπούρη
Με στόχο να επανακτήσει την κορυφή στο χώρο του λιανεμπορίου και να ξαναγίνει... «και του πουλιού το γάλα» – όπως χαρακτηριστικά δήλωσε – ο νέος διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος Βασίλης Σταύρου ανακοίνωσε χθες επενδυτικό πρόγραμμα 60 εκατ. ευρώ της αλυσίδας για το 2019.
Αυτές οι επενδύσεις περιλαμβάνουν το άνοιγμα 45 έως 50 νέων καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα με τα 35 να είναι franchise. Τα περισσότερα εξ αυτών των καταστημάτων είναι μικρού και μεσαίου μεγέθους, καταστήματα μέσα στον ιστό των πόλεων, σε τουριστικές περιοχές, στη Βόρεια Ελλάδα αλλά και στα νησιά.
Όπως τόνισε ο κ. Σταύρου, πλέον η ανάπτυξη μέσω franchise είναι σημαντική για την εταιρεία, καθώς από τα 460 καταστήματα που διαθέτει, πάνω από τα 100 είναι μέσω δικαιόχρησης, και συνεισφέρουν σημαντικά στο τζίρο αλλά και την κερδοφορία της επιχείρησης. Επίσης, μέσα στο επενδυτικό πλάνο είναι και η ανακαίνιση περίπου 50 υπαρχόντων καταστημάτων.
Με τις νέες επενδύσεις αναμένεται να δημιουργηθούν πάνω από 500 νέες θέσεις εργασίας σύμφωνα με τον κ. Σταύρου, οι οποίοι θα προστεθούν στους περίπου 14.000 εργαζόμενους που έχει αυτή τη στιγμή η αλυσίδα λιανικής.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΑΒ, στον κλάδο θα συνεχιστούν οι ανακατατάξεις τόσο φέτος όσο και τα επόμενα χρόνια. «Υπάρχουν γύρω στους 48 παίκτες λιανικού εμπορίου, ενώ εννέα αλυσίδες κάνουν τζίρο πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Αυτό νομοτελειακά θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο και μικροί παίκτες θα πιεστούν», σημείωσε.
Πάντως, τόνισε πως η αγορά μετά την μεγάλη αναδιοργάνωση των προηγούμενων χρόνων αρχίζει να βρίσκει την ισορροπία της.
Συνολικά η αγορά λιανικής θα αναπτυχθεί περί το 1,5% με 2% φέτος, οπότε το σχέδιο της Βασιλόπουλος είναι να «χτίσει» επιπλέον μερίδιο με αιχμή του δόρατος τα φρέσκα προϊόντα.
Όπως επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Σταύρου, «πρώτο μέλημά μας είναι να ξαναγίνουμε ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της αγοράς και να φέρουμε την εταιρεία και πάλι στην κορυφή, καθιστώντας τη συνώνυμο της ποιότητας, της ποικιλίας, της εξυπηρέτησης και της καινοτομίας. Θέλουμε να γίνουμε η καλύτερη εταιρεία για να ψωνίζει και να εργάζεται κάποιος. Επίσης θέλουμε να γίνουμε ο καλός γείτονας που θα συνεισφέρει στις τοπικές κοινωνίες», συμπλήρωσε.
Άνοιγμα στο έτοιμο φαγητό και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Παράλληλα, γνωστοποίησε πως η εταιρεία έχει επιλέξει να κάνει στρατηγικό άνοιγμα στο έτοιμο φαγητό με τη δημιουργία - σε δεύτερο στάδιο - ειδικών γωνιών σε μεγάλα καταστήματα, ενώ θα ενισχύσει και το e-shop. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στην Ελλάδα παραμένουν χαμηλά, συγκριτικά με το συνολικό τζίρο του λιανικού εμπορίου, όμως σημειώνουν ταχύτατους ρυθμούς ανάπτυξης.
Επιπλέον τόνισε πως θα ισχυροποιηθεί η ήδη ισχυρή παρουσία του ομίλου στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπου η εταιρεία έχει μερίδιο 30-32% επί του τζίρου της, όταν ο μέσος όρος του κλάδου σ'' αυτόν τον τομέα είναι περίπου στο 25%.
Επένδυση στο προσωπικό
Τέλος ο κ. Σταύρου αναφέρθηκε στους 14.000 εργαζόμενους της εταιρείας όπου υπάρχει έντονο πρόγραμμα υποστήριξης τους, αλλά και στο εργασιακό και μισθολογικό status quo που δεν διαφοροποιήθηκε καθόλου μέσα στην κρίση. Τόνισε δε ότι «η εταιρεία ουδέποτε υιοθέτησε τον υποκατώτατο μισθό, ούτε τον κατώτατο μισθό.
Πάντα και μέσα στα χρόνια της κρίσης κρατήσαμε τους μισθούς. Δεν μειώσαμε ούτε ένα λεπτό το εισόδημα των εργαζομένων μας μέσα στην κρίση. Η εταιρεία υλοποιεί 18 εκατ. ευρώ επενδύσεις τον χρόνο σε παροχές στο προσωπικό.
Ούτε οι παροχές μειώθηκαν στα χρόνια της κρίσης και αυτό δείχνει πόσο πιστεύουμε στους συνεργάτες μας».
Τέλος, απέφυγε να δώσει οικονομικά στοιχεία (καθώς ο μητρικός όμιλος Ahold Delhaize Group δεν έχει ακόμα ανακοινώσει μεγέθη), ενώ υπενθυμίζεται ότι το 2017 ο κύκλος εργασιών ήταν στα 2,1 δισ. ευρώ.