Της Μαρίας Ακριβού
Η τουριστική βιομηχανία αλλάζει και γίνεται πιο digital καθώς οι επαγγελματίες του κλάδου αντιλαμβάνονται ότι η χρήση των νέων τεχνολογικών εργαλείων είναι μονόδρομος εάν θέλουν να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να διευρύνουν το χαρτοφυλάκιο των πελατών τους.
Οι νέες γενιές ταξιδεύουν συχνότερα, δαπανούν λιγότερα και θέλουν να τα έχουν όλα στο χέρι τους με το πάτημα ενός κουμπιού. Από το αεροπορικό εισιτήριο, μέχρι τα εισιτήρια για τα θεάματα που θα παρακολουθήσουν και για τις δραστηριότητες στις οποίες θα συμμετάσχουν. Ακόμη και ο τρόπος που κάνουν κράτηση ή η αμεσότητα στην πληρωμή παίζουν καθοριστικό ρόλο.
Τόσο οι Millennials, όσο και οι νέοι που ανήκουν στη γενιά του Generation Z, είναι απόλυτα εξοικειωμένοι με το Διαδίκτυο και αποζητούν μια πλήρως ψηφιοποιημένη εμπειρία, όταν ταξιδεύουν. Έρευνες δείχνουν πως τα δύο τρίτα των παραπάνω κατηγοριών παγκοσμίως αναφέρουν ότι η επιλογή του επόμενου ταξιδιωτικού προορισμού γίνεται με βάση τα posts που βλέπουν στο χρονολόγιο των προσωπικών λογαριασμών που διατηρούν σε διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το “social sharing” είναι ισχυρό όπλο στα χέρια της τουριστικής βιομηχανίας και λειτουργεί όπως η διαφήμιση από στόμα σε στόμα, με τη μόνη διαφορά ότι γίνεται ψηφιακά. Η φωτογραφία είναι το Α και το Ω για τον τουρίστα που μόλις επισκεφτεί το νέο προορισμό σπεύδει να μοιραστεί την εμπειρία του αναρτώντας εικόνες, κυρίως στο Instagram.
Εκτός όμως από τον παράγοντα φωτογραφία, ψηλά στις προτεραιότητες των ταξιδιωτών μπαίνει η διαδικασία των πληρωμών. Σύμφωνα με έρευνα που εκπόνησε η PayPal προκύπτει ότι πάνω από το 30% των ατόμων στην ηλικιακή κατηγορία των 16-35 ετών κάνει χρήση των mobile apps, προκειμένου να εξασφαλίσει όσο το δυνατόν πιο άμεσες συναλλαγές. Ειδικότερα, ένας στους τέσσερις καταναλωτές ηλικίας 18-35 ετών κάνει online μεταφορές χρημάτων σε συγγενείς και φίλους, προκειμένου να καλύψει τα έξοδα των διακοπών.
Ωστόσο, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι αποφεύγουν τις νέες μεθόδους πληρωμής, φοβούμενοι το ενδεχόμενο οικονομικής απάτης, εξακολουθεί και παραμένει αρκετά υψηλό. Μάλιστα το 48% των καταναλωτών ανησυχεί ότι τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια των προσωπικών του στοιχείων. Παρά όμως τις ανησυχίες, το 65% των επιβατών δεν διστάζει να μοιραστεί οικειοθελώς επιπρόσθετες προσωπικές πληροφορίες, για να διευκολύνει την ταξιδιωτική εμπειρία, επισπεύδοντας τη διαδικασία του check-in και της επιβίβασης στο αεροδρόμιο.
Όπως επισημαίνει η PayPal η εξέλιξη των εργαλείων ηλεκτρονικών πληρωμών όχι απλώς μας επιτρέπει να πληρώνουμε τάχιστα τη διαμονή ή τις αεροπορικές πτήσεις μας, αλλά και να εξασφαλίζουμε την επιστροφή των χρημάτων μας σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά.
Να σημειωθεί πως το θέμα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων έχει αναχθεί σε μεγάλο “βραχνά” και για τον ξενοδοχειακό κλάδο. Ανησυχητικό είναι το ποσοστό 67% των ξενοδοχείων παγκοσμίως που δηλώνουν ότι δυσκολεύονται να προστατεύσουν τα προσωπικά δεδομένα των πελατών τους, όπως τα στοιχεία που αφορούν τις λεπτομέρειες της κράτησης ή τον αριθμό της πιστωτικής κάρτας.