Η πανίσχυρη συμμαχία και συνεργασία ανάμεσα στην κυβέρνηση της Γερμανίας και τις αυτοκινητοβιομηχανίες ανήκει στο παρελθόν, σύμφωνα με την εφημερίδα Die Welt.
Η εφημερίδα αναφέρεται στο γεγονός αυτό με αφορμή τη πρόσφατη συνάντηση της καγκελαρίου με τους εκπρόσωπους μεγάλων εταιριών του κλάδου, όπως οι VW, Daimler και BMW, της Ένωσης των Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA), και του IG Metall, συνδέσμου των μεταλλουργών, που αριθμεί 2.27 εκατ. μέλη.
Τα εν λόγω συνδικάτα υπογράμμισαν με πρόσφατη επιστολή τους στην Μέρκελ ότι το υψηλό στοκ που δεν μπορεί να πωληθεί εγείρει τον κίνδυνο χρεοκοπίας πολλών επιχειρήσεων στον κλάδο αυτοκινήτων.
Ωστόσο το αποτέλεσμα της πρώτης συνάντησης δεν ήταν αυτό που περίμεναν οι αυτοκινητοβιομηχανίες. Λίγο πριν από την τηλεδιάσκεψη αυτή, ο υπουργός Οικονομικών Όλαφ Σολτς τόνισε ότι η απόφαση σχετικά με την κρατική βοήθεια προς τον κλάδο δεν θα ληφθεί βεβιασμένα και εξέφρασε την πεποίθηση ότι το σχέδιο ανάκαμψης της αυτοκινητοβιομηχανίας θα είναι έτοιμο το αργότερο στις αρχές Ιουνίου.
Ταυτόχρονα, ο Σολτς εμφανίστηκε αρνητικός όσον αφορά την πρόταση αυτοκινητοβιομηχάνων για την παροχή κινήτρων και επιδοτήσεων για την αγορά αυτοκινήτου. «Πολλές από τις προτάσεις δεν τις έχω καταλάβει – για παράδειγμα, θέλουμε πραγματικά πολύ μοντέρνα πράγματα, ή ξεπούλημα του στοκ;» διερωτήθηκε χαρακτηριστικά, ενώ, αναφερόμενος στο αίτημα για διάθεση μερισμάτων από τις εταιρίες, δήλωσε ότι η καταβολή κρατικών ενισχύσεων, με ταυτόχρονη πληρωμή μερισμάτων και μπόνους «είναι πολύπλοκη ιδέα, για να το πούμε ευγενικά».
Πριν τη κρίση του κορονοϊού, η Μέρκελ είχε ασκήσει σκληρή κριτική στις αυτοκινητοβιομηχανίες με αφορμή το σκάνδαλο diesel-gate. H Καγκελάριος είχε περιγράψει τα μεγάλα μπόνους των στελεχών της βιομηχανίας αυτοκινήτου ως «άδικα».
To σκάνδαλο ξέσπασε το 2015, όταν έγινε γνωστό ότι πάνω από 11 εκατ. οχήματα της Volkswagen με μηχανές ντίζελ διέθεταν ένα λογισμικό το οποίο «πείραζε» τις εκπομπές αερίων, με αποτέλεσμα τα οχήματα να περνούν τα σχετικά τεστ περιβαλλοντολογικής καταλληλότητας.
Ειδικότερα, όταν παραχώρησε συνέντευξη στη γερμανική εφημερίδα Bild και ρωτήθηκε σχετικά με τα μπόνους πολλών εκατομμυρίων ευρώ που απολαμβάνουν τα στελέχη της βιομηχανίας στον απόηχο του σκανδάλου, η Μέρκελ είπε «Όχι, δεν πιστεύω ότι αυτό είναι δίκαιο», δήλωσε η καγκελάριος, προσθέτοντας: «Δεν ξέρω πως θα αντιδράσει η βιομηχανία αυτοκινήτου. Έχουν εποπτικά συμβούλια στα οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι των σωματείων και πιστεύω πως θα έπρεπε να υπάρξει μια πιο ευαίσθητη προσέγγιση (στα μπόνους των στελεχών)».
Το μπόνους του 2018 ήταν ήδη εξαιρετικό για τους εργαζομένους της Volkswagen στη Γερμανία. Οι 100.000 υπάλληλοι έλαβαν 4.750 ευρώ σε πριμ, αύξηση 16% σε σύγκριση με το 2017. Ωστόσο οι διαφωνίες στη διευθύνουσα επιτροπή της εταιρείας κατά τη διάρκεια της περιόδου λανσαρίσματος της περίπλοκης ηλεκτρικής γκάμας ID μεγαλώνουν τις δυσκολίες για τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του πλανήτη «Το λανσάρισμα του Golf είναι οτιδήποτε κάθε άλλο παρά ανέφελο και η κατάσταση δεν είναι και πολύ καλύτερη για το ID.3», δήλωσε πρόσφατα ο επικεφαλής του συμβουλίου επιχειρήσεων Μπερντ Όστερχολφ, ο οποίος εξηγεί ότι «αυτό που μου λείπει είναι συγκεκριμένες απαντήσεις από το διοικητικό συμβούλιο σε επείγουσες ερωτήσεις».