Του Γιώργου Φιντικάκη
Στη τρίτη θέση πανευρωπαϊκά, και στην έβδομη θέση σε όλο τον κόσμο με την ακριβότερη βενζίνη, φιγουράρει η Ελλάδα στην παγκόσμια λίστα της «GlobalPetrolPrices», ξεπερνώντας χώρες με πολλαπλάσια αγοραστική δύναμη.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία που φέρουν ημερομηνία 21 Μαΐου, η πιο ακριβή χώρα ανάμεσα σε συνολικά 166, είναι το Χονγκ Κονγκ με μέση τιμή βενζίνης 1,81 ευρώ. Ακολουθούν η Ισλανδία (1,80), η Νορβηγία (1,74), η Ολλανδία (1,67), η Δανία (1,65), το Μονακό (1,64), και στην έβδομη θέση βρίσκουμε την Ελλάδα, με 1,63 ευρώ.
(Οι τιμές του πίνακα είναι σε δολάρια)
Και επειδή τα στοιχεία έχουν υστέρηση μερικών ημερών, μπορεί πλέον η χώρα να έχει αναρριχηθεί κι άλλο στην παγκόσμια λίστα της ακρίβειας. Κατά τον τελευταίο μήνα, οι τιμές της βενζίνης έχουν τσιμπήσει γύρω στα 7-8 λεπτά, έχοντας ξεπεράσει σε κάποια νησιά ακόμη και τα 2 ευρώ το λίτρο, και βαζοντας φωτιά στις τσέπες των καταναλωτών, καθώς επίσης και των τουριστών.
Ένα κοκτέιλ Ιράν-Βενεζουέλας- φόρων, οδηγεί εκτός ελέγχου τις τιμές επηρεάζοντας το κόστος παραγωγής επιχειρήσεων και φυσικά τον ίδιο το ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας. Κατάσταση που ανατρέπει τους σχεδιασμούς του προϋπολογισμού, ο οποίος είχε συνταχθεί με μέσες τιμές πετρελαίου τα 52,6 δολάρια το βαρέλι, όταν σήμερα η μέση τιμή έτους κινείται άνω των 63 δολαρίων, προσθέτοντας ένα ακόμη πονοκέφαλο για την οικονομία στην αλυσίδα των προβλημάτων που έχει να αντιμετωπίσει.
Σε πανευρωπαικό επίπεδο η χώρα κατέχει την 3η θέση με την πιο υψηλή τιμή βενζίνης, έχοντας ξεπεράσει και την παραδοσιακά ακριβότερη από εμάς, Ιταλία. Κατατάσσεται, σύμφωνα με το εβδομαδιαίο δελτίο τιμών της Κομισιόν, μόνο πίσω από την Ολλανδία και τη Δανία, με τιμή 1,624 ευρώ. Και εδώ όμως, τα στοιχεία παρουσιάζουν υστέρηση, που σημαίνει ότι τις επόμενες ημέρες, ενδεχομένως να εμφανιστούμε σε ακόμη υψηλότερη θέση, αφού χθες η μέση τιμή χώρας κυμαίνονταν στα 1,642 ευρώ (Παρατηρητήριο Τιμών, υπ. Οικονομίας).
Φόρος πάνω στον φόρο
Κύρια αιτία που καίνε οι τιμές στα καύσιμα, πέραν της αναταραχής στις διεθνείς αγορές πετρελαίου, είναι η πολιτική της κυβέρνησης να τα υπερφορολογήσει, αυξάνοντας από πέρυσι τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, προκειμένου η χώρα να δημιουργήσει υπερπλεονάσματα και “μαξιλάρια”, με τίμημα το στραγγαλισμό της πραγματικής οικονομίας.
Στο οικονομικό επιτελείο γνωρίζουν ότι το πετρέλαιο και η διακύμανση στο νόμισμα είναι υπεύθυνα μόνο για το 30%-40% της τελικής αξίας της αμόλυβδης. Το 60%-70% της τελικής της τιμής αφορά αποκλειστικά φόρους, ποσοστό πολύ πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε. και χωρών όπως Γερμανία, Φινλανδία και Γαλλία, όπου η αγοραστική δύναμη είναι υψηλότερη της ελληνικής.
Σε γνώση επίσης της κυβέρνησης είναι η ελληνική «πρωτοτυπία» να επιβάλουμε δύο φορές ΦΠΑ στα καύσιμα. Έναν ΦΠΑ επί της αξίας του προϊόντος και άλλον έναν επί του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, ο οποίος ούτως ή άλλως είναι ο 3ος υψηλότερος στην Ευρώπη. Επιβάλλουμε δηλαδή φόρο πάνω στον φόρο ! Όσο για τον ΦΠΑ, στην Ελλάδα ανέρχεται στο 24%, όταν στις περισσότερες αναπτυγμένες χώρες της Ε.Ε. κυμαίνεται σε ποσοστά 19%, 20% και 21%.
Ανέκδοτο η πάταξη του λαθρεμπορίου
Έτερη ελληνική "πρωτοτυπία" είναι ότι έχουμε επιλέξει σαν χώρα να βάλουμε στα ταμεία έσοδα μόνο από τη φορολογία στα καύσιμα, και όχι από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
Κάποτε η κυβέρνηση υπόσχονταν ότι θα εισπράξει γύρω στο 1 δισ ευρώ από την πάταξή του. Στα τρία τελευταία χρόνια, ωστόσο, τα τελωνεία έχουν βεβαιώσει έσοδα από παραβάσεις λίγο πάνω από 34 εκατ. ευρώ, ίσα δηλαδή με το… 3,3% εκείνων που υποστήριζε κάποτε ότι θα φέρει η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με την τελευταία επίσημη ενημέρωση στη Βουλή, που αφορά απάντηση σε ερώτηση του βουλευτή της ΔΗΣΥ Ι. Κουτσούκου, τα βεβαιωθέντα ποσά στο πρώτο δεκάμηνο του 2017 ανήλθαν σε 14,5 εκατ. ευρώ, έναντι 6,4 εκατ. (2016), 12,1 εκατ. ευρώ (2015) και 18,2 εκατ. ευρώ (2014).
Έξι χρόνια από τη θέσπιση του περίφημου νόμου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου (2012) και τρία χρόνια από τότε που ο Δ. Μάρδας υποσχόταν έσοδα από την πάταξή του ύψους 1 δισ. ευρώ, όλα τα ψηφισμένα μέτρα βρίσκονται στα χαρτιά. Χαρακτηριστικότερη όλων περίπτωση, η απόφαση για τον τρόπο, τον χρόνο και τη συχνότητα αποστολής των στοιχείων από το σύστημα εισροών-εκροών των πρατηρίων και των εταιρειών προς τη ΓΓΠΣ, προκειμένου εκείνη να τα αξιοποιεί. Σύστημα που χρόνια μετά την εγκατάστασή του στα πρατήρια, παραμένει αναξιοποίητο.
Η πιο φθηνή βενζίνη στον κόσμο
Την πιο φθηνή βενζίνη στον κόσμο συναντάμε στη Βενεζουέλα, με μόλις... ένα σέντ, ενώ στην Ευρώπη, τη χαμηλότερη τιμή έχει η Λευκορωσία, με 0,59 ευρώ.
Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, φθηνότερη είναι η Λιθουανία και η Βουλγαρία με 1,09 ευρώ, γεγονός που εξηγεί και γιατί πολλοί βορειοελλαδίτες διασχίζουν καθημερινά τα σύνορα για να φουλάρουν με βενζίνη. Στη γειτονιά μας πάντως έχουμε μακράν την πιο ακριβή βενζίνη. Στην Αλβανία κοστίζει 1,41 ευρώ, στη Τουρκία 1,13 ευρώ, στη Κύπρο 1,29 ευρώ, και στη Ρουμανία 1,23 ευρώ.