Προ ετών, η ιστοσελίδα fuelprices.gr προβαλλόταν ως μεγάλη καινοτομία στην υπηρεσία των καταναλωτών καθώς έδινε τη δυνατότητα στους πολίτες να αναζητήσουν το φθηνότερο πρατήριο καυσίμων στην πόλη, στον νομό ή στη γειτονιά τους.
Στηρίχτηκε σε μια νομοθετική ρύθμιση που υποχρέωνε τους πρατηριούχους να γνωστοποιούν την τιμή λιανικής σε κάθε αλλαγή ενώ τα στατιστικά ευρήματα διανέμονταν και σε άλλες ιστοσελίδες ή ακόμη και σε όσους ήθελαν να αναπτύξουν εφαρμογές (apps) για τα κινητά.
Με την πάροδο των ετών, η εφαρμογή βοήθησε στο να κρατηθεί ζωντανός ο ανταγωνισμός καθώς ειδικά σε περιοχές με μεγάλο αριθμό πρατηρίων, ο κάθε επαγγελματίας έριχνε και μια ματιά για να δει τι παίζει με τον βασικό ανταγωνιστή του. Το τελευταίο διάστημα, η κυβέρνηση δια των εμπλεκόμενων υπουργείων θέλει να εφαρμόσει αυτό το παράδειγμα και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών με μεγάλη βαρύτητα στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Πού θα γίνει άμεση εφαρμογή; Στους λογαριασμούς του ρεύματος και στα supermarket. Εκεί δηλαδή που… καίει η τσέπη.
Για τους λογαριασμούς του ρεύματος περιμένουμε την 1η Ιανουαρίου για να δούμε πως θα δουλέψει το νέο σύστημα. Με το που θα κλειδώσει η χρηματιστηριακή τιμή του ρεύματος για ολόκληρο τον Δεκέμβριο, θα υπολογιστεί αυτόματα πλέον η τιμή ανά κιλοβατώρα για όλους τους παρόχους. Ο καταναλωτής, θα μπει στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ ή ακόμη και στο e-καταναλωτής και θα δει έναν πίνακα με όλους τους παρόχους αλλά και την τιμή που δίνουν στον καταναλωτή. Η σύγκριση θα γίνεται ανά μήνα. Διαφοροποιήσεις στην κατάταξη προφανώς και θα υπάρξουν καθώς άλλη εταιρεία δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στη χρηματιστηριακή τιμή και άλλη μικρότερη.
Και ερχόμαστε τώρα στο μεγάλο σχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης που σε γενικές γραμμές το περιέγραψε και χθες ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στη ΔΙΜΕΑ (είναι το ελεγκτικό σύστημα του υπουργείου Ανάπτυξης). Η ιδέα είναι η εξής: να εξελιχθεί το e-katanalotis σε μια πλατφόρμα μέσω της οποίας ο καταναλωτής θα μπορεί να συγκρίνει την τιμή ενός προϊόντος μεταξύ πολλών διαφορετικών σημείων πώλησης χωρίς να είναι υποχρεωμένος να παίρνει σβάρνα τα supermarket.
Στην πιο εξελιγμένη μορφή του, ο καταναλωτής θα μπορεί να φτιάχνει το δικό του καλάθι με ψώνια αφήνοντας την εφαρμογή να υπολογίσει σε ποια αλυσίδα διατίθεται το φθηνότερο «πακέτο». Η υλοποίηση ώστε να γνωρίσει η εφαρμογή την επιτυχία του γνωστού «ψαχτηριού» (το skroutz που έκανε το όνομά του… ρήμα: όπως το … σκρουτζάρισες) προϋποθέτει πολύ μεγάλη προετοιμασία και εξαντλητικές τιμοληψίες ή απλώς υποχρέωση των αλυσίδων να γνωστοποιούν τους τιμοκαταλόγους τους για μεγάλο αριθμό κωδικών όπως άλλωστε κάνουν σήμερα με τα προϊόντα του καλαθιού του νοικοκυριού. Θεωρητικά, η υπηρεσία παρέχεται και τώρα όμως έχουν εντοπιστεί τόσα προβλήματα που καταλήγουν να θίγουν την αξιοπιστία της εφαρμογής. Πολύ σύντομα, θα δούμε αναρτημένες τις τιμές και για τους περίπου 1300 κωδικούς που μπήκαν στο πρόγραμμα της μόνιμης μείωσης τιμής κατά 5%.