ΕΣΕΕ: Πώς κινήθηκε η αγορά την εορταστική περίοδο - Υψηλές προσδοκίες ενόψει των εκπτώσεων
Eurokinissi
Eurokinissi

ΕΣΕΕ: Πώς κινήθηκε η αγορά την εορταστική περίοδο - Υψηλές προσδοκίες ενόψει των εκπτώσεων

Στη δημοσιότητα έδωσε το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ, έρευνα για την αγοραστική κίνηση κατά την εορταστική περίοδο.

Σύνοψη Αποτελεσμάτων

Κατά τη φετινή εορταστική περίοδο σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (45%) κατέγραψαν υψηλότερες πωλήσεις συγκριτικά με πέρυσι, ενώ επίσης υψηλό ήταν το ποσοστό (39%) επιχειρήσεων που παρέμεινε στα περυσινά επίπεδα.

Σημειώνεται πως για 4 στις 10 επιχειρήσεις με βελτιωμένες πωλήσεις, η εν λόγω αύξηση διαμορφώθηκε από 11% έως 20%  Αντίθετα, στις επιχειρήσεις με μειωμένες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, το 52% αυτών εμφανίζει υποχώρηση χαμηλότερη του 10%.

Τέσσερις στις 10 επιχειρήσεις (43%) εμφανίζονται από πολύ/ έως και πάρα πολύ ικανοποιημένες από την επισκεψιμότητα στα καταστήματα, ενώ περίπου οι μισές (46%) παρουσιάζονται μέτρια ικανοποιημένες.

Σε παλαιότερες έρευνες, η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση εντοπιζόταν στο χρονικό διάστημα που προηγείτο των Χριστουγέννων, εξαιτίας και της καταβολής του δώρου. Ωστόσο φέτος για 4 στις 10 επιχειρήσεις (38%), η αγοραστική κίνηση κορυφώθηκε μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.

Η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος, σε συνδυασμό με το αυξημένο λειτουργικό κόστος, ανάγκασε σχεδόν τις μισές επιχειρήσεις (49%) να πραγματοποιήσουν προσφορές/εκπτώσεις ακόμα και κατά την εορταστική περίοδο (Διάγραμμα 5). Ειδικότερα, το 51% των επιχειρήσεων που προχώρησαν σε εκπτώσεις, μειώνοντας τις τιμές των προϊόντων τους από 11% έως 20%.

Για το 34% των επιχειρήσεων φαίνεται ότι τα πιο φθηνά εμπορεύματα είναι αυτά που προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές, γεγονός που πιθανόν συνδέεται και με το αυξημένο κόστος ζωής.

Για το σύνολο του 2024 συνολικά, η αγορά παρουσιάζει μια συγκρατημένα ευνοϊκή εικόνα, αφού οι θετικές αποκρίσεις υπερβαίνουν τις αρνητικές

Οι συσσωρευμένες προκλήσεις και τα εμπόδια στην αγορά, σε συνδυασμό με τις μέχρι σήμερα εξελίξεις, ενισχύουν ελαφρώς τις προσδοκίες των επιχειρήσεων σχετικά με τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2025 (Διάγραμμα 8). Μία στις τρεις επιχειρήσεις (32%) θεωρεί πως οι συγκεκριμένες πωλήσεις θα διαμορφωθούν σε μέτρια επίπεδα, το 28% αναμένει βελτίωση, ενώ το 26% δεν συμμετέχει στις εκπτώσεις (τρόφιμα).

Προβληματισμό προκαλεί το γεγονός πως το ποσοστό των επιχειρήσεων με δυνατότητα απομακρυσμένων πωλήσεων παραμένει στα περυσινά επίπεδα (52%), εξέλιξη που σηματοδοτεί πως η ψηφιακή μετάβαση βρίσκεται σε στασιμότητα, αντανακλώντας, σε έναν βαθμό, την αβεβαιότητα αλλά και το κόστος της ψηφιακής αναβάθμισης.

Στις κυριότερες παραμέτρους αυτής της αβεβαιότητας συγκαταλέγονται κατά σειρά σημαντικότητας, για ακόμα ένα έτος, οι οικονομικές υποχρεώσεις της επιχείρησης, το υψηλό λειτουργικό της κόστος και τα φορολογικά της βάρη.

Σχολιάζοντας τα στοιχεία που κατεγράφησαν, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης, δήλωσε:

«Το επιστημονικό επιτελείο της ΕΣΕΕ αποτύπωσε αυτό που τελικά όλοι βλέπαμε στην αγορά: αυξημένη επισκεψιμότητα με λιγότερες όμως «σακούλες» στους δρόμους, ειδικά το διάστημα που προηγήθηκε της καταβολής του δώρου του ιδιωτικού τομέα. Παρότι σχεδόν οι μισές εμπορικές επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να αυξάνονται, εντούτοις είναι αμφίβολο εάν η αύξηση ήταν αρκετή για να καλύψει την τεράστια αύξηση των λειτουργικών τους εξόδων που περιλαμβάνουν ενοίκια, μισθοδοσία, ενέργεια κλπ.

Επόμενος μεγάλος σταθμός είναι οι εκπτώσεις που ξεκινούν την ερχόμενη Δευτέρα με υψηλές προσδοκίες για επιχειρήσεις και καταναλωτές. Το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ, μόλις ολοκληρωθεί η επεξεργασία των στοιχείων από τη στατιστική αρχή για το 2024, θα παρουσιάσει ολοκληρωμένα την κατάσταση της αγοράς, δηλαδή της πραγματικής οικονομίας, ώστε τεκμηριωμένα να διεκδικήσουμε τις παρεμβάσεις που θα δώσουν ανάσα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της χώρας».