Οι επιχειρηματίες ενισχύουν τα σχέδια προσλήψεων, καθώς σταθεροποιείται η εμπιστοσύνη τους στην παγκόσμια οικονομία.
Όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα της ΕΥ για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, Global Job Creation Survey 2016, το 59% των επιχειρηματιών διεθνώς σχεδιάζει να αυξήσει το προσωπικό του το 2016, ποσοστό υπερδιπλάσιο του αντίστοιχου των μεγάλων εταιρειών. Επίσης, οι επιχειρηματίες που καινοτομούν και μετασχηματίζουν δραστικά τις αγορές τους, προσλαμβάνουν με πιο γρήγορο ρυθμό, σε σχέση με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες στην έρευνα, ενώ προτεραιότητά τους φέτος είναι η οργανική ανάπτυξη.
Πιο αναλυτικά, η έρευνα διαπιστώνει, επίσης, ότι οι επιχειρηματίες που μετασχηματίζουν δραστικά τις αγορές στις οποίες λειτουργούν, αλλάζοντας μερικούς ή και όλους τους κανόνες τους, αλλά και οι καινοτόμοι επιχειρηματίες, που δημιούργησαν ένα νέο προϊόν, υπηρεσία ή εμπορικό σήμα την τελευταία χρονιά, αυξάνουν το προσωπικό τους ταχύτερα από τους παραδοσιακούς επιχειρηματίες. Η έρευνα, η οποία καλύπτει σχεδόν 2.700 επιχειρηματίες παγκοσμίως, δόθηκε στη δημοσιότητα ενόψει του παγκόσμιου φόρουμ ΕΥ «World Entrepreneur of the Year», στο οποίο συμμετέχει και ο Έλληνας «Επιχειρηματίας της Χρονιάς 2015», Γεώργιος Κουτσολιούτσος, Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Folli Follie, εκπροσωπώντας τη χώρα μας.
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο Παναγιώτης Παπάζογλου, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΥ Ελλάδας, παρατηρεί: «Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν περιλαμβάνεται στις χώρες του δείγματος της συγκεκριμένης έρευνας, τα συμπεράσματα είναι ιδιαίτερα σημαντικά και για τη χώρα μας. Επιβεβαιώνουν ότι οι επιχειρηματίες αποτελούν την κινητήρια δύναμη για την ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και ότι η μείωση της ανεργίας θα προέλθει κυρίως από τους επιχειρηματίες που καινοτομούν και μετασχηματίζουν τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται, αλλάζοντας τους κανόνες του παιχνιδιού. Η τεχνολογία, η καινοτομία και η ανατροπή παγιωμένων επιχειρηματικών πρακτικών, εφόσον υπάρχει το κατάλληλο επιχειρηματικό περιβάλλον, δεν αποτελούν απειλή, αλλά αντίθετα δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας».
Αυξάνεται η διάθεση για προσλήψεις
Περισσότεροι από τους μισούς επιχειρηματίες (59%) από 12 σημαντικές αγορές, εκτιμούν ότι θα αυξήσουν το προσωπικό τους μέσα στο 2016, ποσοστό αισθητά αυξημένο σε σχέση με το αντίστοιχο 47% του 2015. Επιπλέον, το ποσοστό των επιχειρηματιών που σχεδιάζει να προχωρήσει σε προσλήψεις φέτος, είναι υπερδιπλάσιο από το αντίστοιχο μεταξύ των μεγάλων εταιρειών (corporates) (28%).
Λαμβάνοντας υπόψη όλες τις αναμενόμενες μεταβολές στο εργατικό δυναμικό για το 2016, οι επιχειρηματίες αναμένουν να αυξηθεί το συνολικό εργατικό δυναμικό τους κατά 9,3%, ενώ εκτιμούν ότι το 12% των νέων προσλήψεων θα αφορά νεοεισερχόμενους στην αγορά εργασίας.
Η Ινδία και η Βραζιλία βρίσκονται στην κορυφή της κατάταξης, με βάση το ποσοστό των επιχειρηματιών που προσδοκούν να αυξήσουν τις προσλήψεις. Ακολουθούν η Γαλλία, ο Καναδάς, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ. Στον αντίποδα, οι επιχειρηματίες στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική, την Ιαπωνία και την υποσαχάρια Αφρική καταγράφουν τις χαμηλότερες προσδοκίες ως προς την πιθανότητα αύξησης του εργατικού δυναμικού τους κατά το επόμενο έτος.
Κινητήρια δύναμη των προσλήψεων αποτελεί η ενισχυμένη εμπιστοσύνη ως προς την πορεία των τοπικών αγορών (67%), αλλά και της παγκόσμιας οικονομίας (72%). Ωστόσο, σημειώνονται ενδιαφέρουσες διαφοροποιήσεις ανά χώρα και περιοχή. Αυξημένη εμπιστοσύνη στην τοπική και τη διεθνή οικονομία καταγράφεται στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τον Καναδά, τη Βραζιλία, τη Γαλλία και την Αυστραλία. Ωστόσο, η εμπιστοσύνη τόσο στην τοπική, όσο και τη διεθνή οικονομία, έχει μειωθεί στην Κίνα, την Ινδία, την υποσαχάρια Αφρική, τη Γερμανία και την Ιαπωνία.
Ο δραστικός μετασχηματισμός των αγορών και η καινοτομία αποδίδουν καρπούς για τους επιχειρηματίες και την απασχόληση
Η έρευνα καταδεικνύει, επίσης, ότι όσο περισσότερο καινοτομούν και μετασχηματίζουν τις αγορές τους οι επιχειρηματίες, τόσο περισσότερες προσλήψεις κάνουν και μάλιστα με ταχύτερο ρυθμό.
Οι επιχειρηματίες που κατεξοχήν μετασχημάτισαν τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται – δηλαδή, το 17% που δηλώνει ότι άλλαξε πολλούς ή και όλους τους κανόνες του κλάδου του – είναι κατά 58% πιο πιθανό να προβλέπουν μία αύξηση του συνολικού αριθμού των απασχολούμενων στην εταιρεία τους κατά το 2016, σε σχέση με τους πιο παραδοσιακούς ανταγωνιστές τους. Το ποσοστό αύξησης 18% που προβλέπουν για το απασχολούμενο προσωπικό τους, είναι διπλάσιο από το μέσο ποσοστό παγκοσμίως. Ακόμη και όταν προστεθούν στην κατηγορία αυτή όσοι δηλώνουν ότι άλλαξαν «μερικούς» μόνο από τους κανόνες του κλάδου τους, η επίδραση των δραστικά μετασχηματιστικών συμπεριφορών παραμένει ευδιάκριτη, καθώς είναι κατά 46% πιο πιθανό να προβλέπουν αύξηση της απασχόλησης, σε σύγκριση με πιο παραδοσιακές επιχειρήσεις. Επιπλέον, με ποσοστό 12%, η αύξηση της απασχόλησης για αυτές τις επιχειρήσεις παραμένει υψηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο (9%).
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι περισσότεροι επιχειρηματίες που μετασχηματίζουν τις αγορές τους εντοπίζονται στη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική (70%), την Ινδία (64%), την υποσαχάρια Αφρική (60%), την Αυστραλία και το Ηνωμένο Βασίλειο (57% και στα δύο).
Οι καινοτόμοι επιχειρηματίες, δηλαδή όσοι δηλώνουν ότι δημιούργησαν ένα εντελώς νέο προϊόν ή υπηρεσία στη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς, καταγράφουν και αυτοί υψηλές προσδοκίες όσον αφορά στα σχέδια προσλήψεων. Συγκεντρώνουν 95% περισσότερες πιθανότητες να αναμένουν αύξηση του απασχολούμενου προσωπικού τους σε σχέση με το υπόλοιπο δείγμα, ενώ ο ρυθμός αύξησης του προσωπικού τους (18%) είναι διπλάσιος από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Ο κ. Παπάζογλου σχολιάζει: «Ενώ τα ευρήματα της έρευνας είναι κατά βάση αισιόδοξα, αποτελούν ένα είδος προειδοποίησης προς τις επιχειρήσεις εκείνες που δεν πρωτοστατούν στις αλλαγές και τις ανατροπές και δεν αγκαλιάζουν έγκαιρα την καινοτομία. Κινδυνεύουν να ξεπερασθούν από όσους μετασχηματίζουν τις αγορές, αμφισβητούν τις καθιερωμένες πρακτικές της αγοράς και συγκεντρώνουν γύρω τους το ανθρώπινο δυναμικό που θα τους επιτρέψει να βελτιώσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, να προσελκύσουν πελάτες και να αναπτυχθούν δυναμικά. Συγχρόνως, και οι κυβερνήσεις θα πρέπει να επικεντρωθούν στη δημιουργία του κατάλληλου περιβάλλοντος μέσα στο οποίο θα μπορέσουν να ανθίσουν και να αναπτυχθούν πραγματικά καινοτόμες και μετασχηματιστικές επιχειρήσεις».
Η οργανική ανάπτυξη αποτελεί το κλειδί της επιτυχίας των επιχειρηματιών
Η οργανική ανάπτυξη θεωρείται το κλειδί για την επιτυχία, καθώς σχεδόν οι μισοί (46%) από τους επιχειρηματίες που έχουν καταγράψει ανάπτυξη κατά τους τελευταίους 12 μήνες, δηλώνουν ότι πρόκειται κατά κύριο λόγο για οργανική ανάπτυξη.
Αντί να εστιάζουν την προσοχή τους σε συμφωνίες, οι επιχειρηματίες βλέπουν την ανάπτυξη της υπάρχουσας επιχειρηματικής τους δραστηριότητας ως τη βασική προτεραιότητα, αλλά και τη μεγαλύτερη πρόκληση για τον επόμενο χρόνο. Σχεδόν οι μισοί (48%) αναφέρουν ότι ο εντοπισμός, η προσέλκυση και η εξυπηρέτηση νέων πελατών αποτελεί προτεραιότητα, με το 27% να τη θεωρούν ως κορυφαία τους προτεραιότητα, ενώ το 30% το χαρακτηρίζουν ως αναπτυξιακή πρόκληση. Η δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών (34%), καθώς και η προσέλκυση ταλαντούχου ανθρώπινου δυναμικού (32%), ακολουθούν στη λίστα των αναπτυξιακών προτεραιοτήτων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι μόνο το 15% βλέπει τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές (Σ&Ε) ή τις συμμαχίες ως αναπτυξιακή προτεραιότητα για το 2016, ενώ μόνο το 3% τις θεωρούν κορυφαία προτεραιότητά τους.