«Το 50% των αγορών για προϊόντα που κάνουμε ξοδεύεται σε τρόφιμα, το 10% πάει για εστίαση το 10% πάει για φάρμακα, το 10% για ρούχα και το 10% για ηλεκτρονικές και ηλεκτρικές συσκευές» ανέφερε ο Γιώργος Δουκίδης καθηγητής ηλεκτρονικού επιχειρείν του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) και ιδρυτής του Εργαστηρίου ELTRUN μιλώντας στο e Commerce Summit που διοργάνωσε η Boussias events στο Costa Navarino.
Μάλιστα ο ίδιος υποστήριξε πως αυτό δεν ήταν έτσι πριν από 3-4 χρόνια. «Πριν 3-4 χρόνια τα τρόφιμα ήταν στο 40%, τώρα είναι στο 50% γιατί είναι ανελαστική αυτή η δαπάνη» εξήγησε ο ίδιος. Σύμφωνα με όσα υποστήριξε ο κ. Δουκίδης για τις μηνιαίες δαπάνες του καταναλωτή, όσα ξοδεύονται για λογαριασμούς ξοδεύονται και για αγορές προϊόντων. «Τα δύο τρίτα του εισοδήματος πάει για λογαριασμούς φόρους κι ενοίκια και μάλιστα ξοδεύουμε περισσότερα κι αυτό ξεκινάει λίγο πριν το 2019. Άρα εδώ και μια 3τία ο καταναλωτής περνάει μια πολύ σοβαρή ένταση και πίεση» τόνισε ο ίδιος.
Τέλεια καταιγίδα
«Τα τελευταία 18 χρόνια που είμαι στη λιανική δεν θυμάμαι καμία εποχή να είναι πιο δύσκολη για το λιανεμπόριο» σχολίασε στο ίδιο Summit ο Νίκος Βαρβαδούκας, VP Brand, Customer & Omnichannel στο όμιλο Public Group. «Πιεζόμαστε και στο κομμάτι της ζήτησης και στο κομμάτι του κόστους την ίδια στιγμή. Συγκριτικά με άλλες εποχές όπως το 12 με 13 που πιεζόμασταν μόνο στη ζήτηση, κάποιες άλλες πιεζόμασταν μόνο στο κόστος, αυτή η στιγμή είναι η τέλεια καταιγίδα» υποστήριξε ο ίδιος.
«Πρέπει να είσαι πολύ εφευρετικός με την εμπορική σου πολιτική. Εμείς βλέπουμε αύξηση στο δάνειο, το δευτερο βλέπουμε άνοδο των μεταχειρισμένων συσκευών και δεν είναι για να δώσω δεύτερη ζωή στις συσκευές, είναι ότι θέλω πιο φθηνές συσκευές, δεν έχω τα λεφτά να πάρω τις πιο ακριβές, οπότε επιλέγω να αγοράσω μεταχειρισμένες. Πλέον ο πελάτες κοιτάει το κάθε ευρώ, να πάρει το πιστωτικό του, να το εξαργυρώσει για αυτό και τα καταστήματα θα πρέπει να ενημερώνουν πλήρως τα συστήματά τους, έτσι ώστε ο πελάτης να μην νιώσει ότι θα του στερήσεις ακόμα κι ένα ευρώ» υποστήριξε ο ίδιος.
Η παγιωμένη λανθασμένη αντίληψη βλάπτει το λιανεμπόριο
«Η αντίληψη για το ύψος των τιμών που διαμορφώνεται από τα μέσα ενημέρωσης, πολλές φορές όταν γίνεται αποσπασματικά δεν έχει πολλή σχέση με την πραγματικότητα, όμως η εικόνα που διαμορφώνεται πολύ εύκολα παγιώνεται, προκαλώντας προβλήματα στο λιανεμπόριο και στους προμηθευτές» σχολίασε στη συνέχεια ο κ. Δουκίδης.
«Σε έρευνά που είχε γίνει για τις ανάγκες του ΙΕΛΚΑ σχετικά με τις τιμές στα καταστήματα τροφίμων, δύο στους τρεις ερωτηθέντες είχαν απαντήσει ότι οι τιμές αυξήθηκαν τουλάχιστον κατά 10%. Για το ίδιο διάστημα παίρνοντας τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, είχαμε διαπιστώσει ότι οι τιμές είχαν αυξηθεί 2 ή 3,5% άρα ο καταναλωτής θεωρούσε ότι οι τιμές ανεβαίνουν πολύ υψηλότερα από ότι στη πραγματικότητα» ανέφερε ο κ. Δουκίδης.
Σε κάθε είδηση για την ακρίβεια και τον πληθωρισμό τις περισσότερες φορές υπάρχει μια φωτογραφία με ένα καρότσι σούπερ μάρκετ δίπλα σε διάδρομο με τρόφιμα», ανέφερε ο κ. Δουκίδης για να συμπληρώσει στη συνέχεια πως όταν διαμορφώνεται η λανθασμένη αντίληψη, οι επιπτώσεις γίνονται αντιληπτές σε βάθος χρόνου κι όχι όταν αυτό συμβαίνει.
Στην ίδια παρουσίαση ο κ. Δουκίδης υποστήριξε πως η χώρα μας, εξαιτίας του σχετικού μεγάλου στοκ ασφαλείας που παραδοσιακά διατηρούν οι λιανέμποροι και των μεγάλων εισαγωγών σε προϊόντα FMCG μπήκε στον κύκλο του πληθωρισμού περίπου 3-4 μήνες καθυστερημένα σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.
«Δεν ξέρω εάν θυμάστε κατά τη διάρκεια της πανδημίας βλέπατε τα άδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ της Μεγάλης Βρετανίας. Στην Ελλάδα για τους παραπάνω λόγους δεν είδαμε άδεια ράφια, εκτός πολύ λίγων εξαιρέσεων. Τα υψηλά στοκ μας καθυστέρησε τη χώρα μας να μπει στον κύκλο του πληθωρισμού τροφίμων, άρα με καθυστέρηση θα βγει» εξήγησε ο ίδιος.