Του Απόστολου Σκουμπούρη
Νέο εξαγωγικό... Ελντοράντο αποδεικνύεται το γιαούρτι για τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες, μεγάλες, μικρές, παλιές και νέες, καθώς πρόκειται για ένα από πιο «καυτά» εξαγώγιμα προϊόντα της Ελλάδας και βασικό συστατικό της μεσογειακής διατροφής. Ένα 100% ελληνικό προϊόν με ολοένα και μεγαλύτερη αποδοχή διεθνώς, επιτυγχάνοντας καλή ανάπτυξη ακόμη και στα πιο δύσκολα και απαιτητικά κοινά, με τα πιο υψηλά διατροφικά στάνταρ.
Διεθνώς, το γιαούρτι έρχεται ολοένα και περισσότερο στο προσκήνιο ως μια... γκουρμέ επιλογή, γεμάτη υγεία, οπότε το ελληνικό γιαούρτι έχει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης. Ίσως δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι το ελληνικό γιαούρτι είναι το πλέον αναπτυσσόμενο και ανερχόμενο ελληνικό brand στα τρόφιμα.
Μετά το λάδι, τη φέτα, τα ψάρια (ιχθυοκαλλιέργειες) και ίσως το κρασί, το γιαούρτι είναι το επόμενο δυνατό εξαγωγικό «χαρτί» της Ελλάδας, με τεράστια περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Κρι Κρι Παναγιώτη Τσινάβο, ο τζίρος του ελληνικού γιαουρτιού ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ στην ευρωπαϊκή αγορά. Κανένα άλλο προϊόν διατροφής δεν έχει παρόμοιο momentum...
Το γιαούρτι, μετά και τις τελευταίες «νίκες» σε διεθνές επίπεδο, όπως η διαμάχη με την Τσεχία που αποσύρθηκε από την παραγωγή γιαουρτιού με τη... φίρμα «ελληνικό», έχει τεράστια περιθώρια περαιτέρω διείσδυσης στο εξωτερικό. Είναι από τα λίγα, από τα ελάχιστα γαλακτοκομικά προϊόντα που μπορούν να «ταξιδέψουν» ακέραια στο εξωτερικό, έχει δηλαδή διάρκεια ζωής που επιτρέπει κάτι τέτοιο.
Το γιαούρτι, λοιπόν, αποδεικνύεται ένα sucess story για τις ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες, με το λεγόμενο στραγγιστό να είναι στην αιχμή του δόρατος. Μεγάλοι παίκτες, όπως η ΦΑΓΕ, η Ολυμπος, η Κρι Κρι, η ΜΕΒΓΑΛ, η ΔΕΛΤΑ, αλλά και άλλες εταιρείες, όπως Φάρμα Κουκάκη, Δωδώνη, Εβροφάρμα κ.ά. επενδύουν μεγάλα ποσά σε νέες γραμμές γιαουρτιού, λανσάρουν νέα προϊόντα, εξελίσσουν τα υπάρχοντα, εξειδικεύουν κατηγορίες (παιδικά, διαίτης, χωρίς γλουτένη κ.ά.) δείχνοντας πόσο πιστεύουν στο προϊόν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο τζίρος του ελληνικού τύπου γιαουρτιού στη Βρετανία φτάνει στα 324 εκατ. στερλίνες ετησίως, στην Ιταλία στα 173 εκατ. ευρώ, στη Γερμανία στα 153 εκατ. ευρώ, έχοντας ισχυρή ανάπτυξη περί το 21% στη συγκεκριμένη αγορά και στην Ολλανδία 65 εκατ. ευρώ.
Η ΦΑΓΕ, που άνοιξε τον δρόμο, «ρίχνει» 100 εκατ. στο Λουξεμβούργο
Και μόνο ότι η ΦΑΓΕ, η πρωτοπόρος εταιρεία στην Ελλάδα και leader στον χώρο του γιαουρτιού, έχει ανακοινώσει νέα επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία μονάδας παραγωγής γιαουρτιού στη βιομηχανική ζώνη της πόλης Bettembourg στο Λουξεμβούργο, μαρτυρά πολλά για το momentum του ελληνικού γιαουρτιού. Στόχος είναι αυτή η μονάδα να τροφοδοτεί όλες τις αγορές της Ευρώπης και των γύρω περιοχών όπου η ΦΑΓΕ έχει παρουσία.
Η απόφαση της γαλακτοβιομηχανίας ΦΑΓΕ προ λίγων ετών να αποσυρθεί εντελώς από την παραγωγή γάλακτος πουλώντας και το εργοστάσιο στο Αμύνταιο, ώστε να επικεντρωθεί πλέον κυρίως στο γιαούρτι και στις διεθνείς δραστηριότητές της, ήταν κομβική. Η ΦΑΓΕ είναι η εταιρεία που χάραξε τις... γραμμές για να γίνει το ελληνικό γιαούρτι σοβαρό εξαγώγιμο προϊόν! «Επέβαλε» το ελληνικό γιαούρτι στις ΗΠΑ, δημιουργώντας εκεί μεγάλα εργοστάσια, έχοντας δεσπόζουσα θέση στην αμερικανική αγορά.
Στην Αμερική, η θυγατρική FAGE USA Dairy Industry προχώρησε στη δημιουργία νέας γραμμής παραγωγής στο εργοστάσιο του Johnstown, η οποία διπλασιάζει την παραγωγική δυναμικότητα της μονάδας. Υπολογίζεται ότι η παραγωγική δυναμική θα φτάσει στους 160.000 τόνους γιαουρτιού ετησίως, από περίπου 120.000 τόνους.
Vivartia - Δέλτα με την πατέντα του διπλοστραγγιστού
Το περασμένο καλοκαίρι, η Δέλτα, θυγατρική της Vivartia, παρουσίασε το διπλοστραγγιστό γιαούρτι. Πρόκειται για μια δική της κατοχυρωμένη πατέντα, ενώ για τον τεχνολογικό εξοπλισμό υλοποιήθηκε επένδυση 5,5 εκατ. ευρώ τα τελευταία χρόνια. Με το συγκεκριμένο προϊόν η εταιρεία επιδιώκει να γίνει market leader στον κλάδο γιαούρτης από τη δεύτερη θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα.
Η διοίκηση, υπό τον CEO, κ. Βασίλη Γληνό, εκτιμά ότι το νέο προϊόν θα ενισχύσει τα μερίδια της Δέλτα, που σήμερα ελέγχει το 17% σε αξία (2η θέση) και το 15% σε όγκο (3η θέση). Η ΦΑΓΕ ΦΑΓΕ εξακολουθεί να κρατάει τα σκήπτρα στην κατηγορία αυτή.
ΜΕΒΓΑΛ - Νέα μεγάλη επένδυση 5,3 εκατ. στο γιαούρτι
Η ΜΕΒΓΑΛ έχει εμπειρία πέντε γενεών στο γάλα, αλλά και καλή τεχνογνωσία στο γιαούρτι. Μετά τα προβλήματα περασμένων ετών, πλέον κάνει την αντεπίθεσή της, ολοκληρώνοντας το περασμένο έτος μεγάλη επένδυση ύψους 5,3 εκατ. ευρώ, στο τμήμα παραγωγής γιαούρτης στις εγκαταστάσεις της στα Κουφάλια Θεσσαλονίκης.
Η επένδυση περιλαμβάνει εγκατάσταση νέας γραμμής παραγωγής με separator γιαούρτης, αγορά μηχανής συσκευασίας γιαούρτης ultra clean (στις υψηλότερες προδιαγραφές υγιεινής) και νέο χώρο συσκευασίας γιαούρτης, με προδιαγραφές clean area ISO 8 (κλιματισμός και φίλτρανση του αέρα).
Στόχος φυσικά είναι η επανάκτηση των μεριδίων που η εταιρεία «δικαιούται» στην Ελλάδα, αλλά και η διείσδυση στις αγορές του εξωτερικού.
Κρι Κρι: Με αιχμή το στραγγιστό, καλπάζουν οι εξαγωγές
Η Κρι Κρι είναι η πλέον ανερχόμενη δύναμη στον χώρο των γαλακτοκομικών, έχοντας εξαιρετικές διεθνείς επιτυχίες τα τελευταία χρόνια, διεισδύοντας στις δύσκολες αγορές δυτικής και κεντρικής Ευρώπης. Έχει κάνει επενδύσεις πάνω από 46 εκατ. ευρώ από το 2011 έως το 2016, ενώ και σήμερα υλοποιεί επενδυτικό πρόγραμμα περί τα 10 εκατ. ευρώ.
Διαθέτει υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής γιαουρτιού, καλύπτοντας τα πιο αυστηρά διεθνή πρότυπα υγιεινής και ασφάλειας, ενώ είναι έτοιμη να ανταποκριθεί ακόμη και σε διπλασιασμό της ζήτησης.
Με αιχμή το γιαούρτι, έχει βάλει «πόδι» σε περίπου 25 χώρες, πετυχαίνοντας να βρίσκεται στα πιο απαιτητικά και... ελιτίστικα σημεία πώλησης χωρών όπως οι Βρετανία, Γερμανία και Ιταλία. Κάθε χρόνο οι εξαγωγές της αντιπροσωπεύουν μεγαλύτερο κομμάτι του συνολικού τζίρου της, προσεγγίζοντας πλέον το 40%-45%. Στο 9μηνο του 2018 παρουσίασε αύξηση εξαγωγών στο γιαούρτι σε ποσοστό 34%, φτάνοντας τα 22 εκατ. ευρώ σε αξία!
Φάρμα Κουκάκη - Επένδυση 3,85% σε γραμμή για το γιαούρτι
Η Φάρμα Κουκάκη είναι επίσης μια ανερχόμενη εταιρεία, έχοντας εξελιχθεί σε μια υπολογίσιμη γαλακτοβιομηχανία-«boutique». Έχει ήδη παρουσία σε 16 χώρες, με πιο δυνατές τις Ιταλία, Γαλλία και Ισπανία, όμως οι πωλήσεις της από το εξωτερικό είναι ακόμη χαμηλές στο σύνολο του τζίρου, καθώς φτάνουν μόλις το 4%. Τούτο γίνεται γιατί όλες οι εξαγωγές της αφορούν το γιαούρτι, δεδομένου ότι τα υπόλοιπα προϊόντα της έχουν πολύ μικρή διάρκεια ζωής.
Στο γιαούρτι οι εξαγωγές της είναι στο 20%, ενώ «έτρεξαν» το 2018 με ρυθμούς ανάπτυξης περί το 70%, κάτι που δείχνει το momentum που υπάρχει. Γι'' αυτόν τον λόγο, η εταιρεία ολοκλήρωσε επένδυση 3,85 εκατ. ευρώ το 2017, που αφορούσε νέα, υπερσύγχρονη γραμμή παραγωγής γιαουρτιού, ενώ για το 2019 δρομολογούνται νέες επενδύσεις περί τα 4 εκατ. ευρώ για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων.
Όλυμπος: Δυναμικές επενδύσεις στη Ρουμανία για το... Straggisto
Με ρυθμούς περί το 10% «τρέχει» η αύξηση της κατανάλωσης γιαούρτης στη Ρουμανία, μια μεγάλη και ανερχόμενη αγορά. Έτσι, η ελληνική εταιρεία Όλυμπος που από το ''99 έχει εισέλθει παραγωγικά στη χώρα, προχωρά σε νέα μεγάλη επένδυση 20 εκατ. ευρώ για νέα παραγωγική γραμμή στη βιομηχανική μονάδα της εταιρείας στην περιοχή Halciu, πλησίον της πόλεως Brasov.
Η νέα παραγωγική μονάδα θα επιτρέψει στην εταιρεία να επεκτείνει το τοπικό της χαρτοφυλάκιο προϊόντων υπό τη φίρμα γιαουρτιού Straggisto, που βασίζεται σε παραδοσιακή συνταγή ελληνικού γιαουρτιού. Τα νέα προϊόντα που θα παράγονται με τις νέες αυτοματοποιημένες γραμμές παραγωγής, θα περιέχουν χαμηλότερα συστατικά λακτόζης και υψηλά ποσοστά πρωτεϊνών.
Δωδώνη, από τις σημαντικές εξαγωγές της, ένα καλό κομμάτι αφορά το γιαούρτι
Η Δωδώνη δεν έχει ως κυρίαρχο brand το γιαούρτι, στο οποίο μόνο τα τελευταία χρόνια κάνει κάποια βήματα, όπως έχει ισχυρό όνομα σε δεκάδες χώρες του κόσμου στη φέτα. Εξάγει τυρί και γιαούρτι σε Γκάνα και Χιλή! Με παρουσία σε 50 χώρες και πέντε ηπείρους, η Δωδώνη κατέχει μία διαρκώς αναπτυσσόμενη παρουσία διεθνώς, με τις εξαγωγές να καταλαμβάνουν το 37% του συνολικού κύκλου εργασιών της, έχοντας σημειώσει αύξηση 61% την τελευταία τετραετία.
Στόχος της εταιρείας είναι σταδιακά να «παντρέψει» στις εξαγωγές φέτας και τα δικά της γιαούρτια.
Στο πλαίσιο αυτό έχει παρουσιάσει πρόσφατα νέα προϊόντα με βάση το γιαούρτι, όπως η καινούργια σειρά «φρουτογιαούρτια» που στόχο έχουν να ανοίξουν περαιτέρω αυτή την αγορά. Τα νέα φρουτογιαούρτια σύντομα αναμένεται να κυκλοφορήσουν σε διάφορες γεύσεις στο εξωτερικό.
Εβροφάρμα
Τα δικά της μερίδια στις εξαγωγές γιαουρτιού προσπαθεί να «χτίσει» η εταιρεία Εβροφάρμα, με μικρά και συντηρητικά βήματα. Με έδρα τον Εβρο, προμηθεύεται γάλα αποκλειστικά του νομού, παράγει το στραγγιστό γιαούρτι Άριστο 2% και 10%, το οποίο εξάγει σε τέσσερις χώρες, ως αυθεντικό ελληνικό γιαούρτι. Συγκριτικά οι εξαγωγές της είναι ακόμη πολύ μικρές, καθώς φτάνουν στο 2%-3% του κύκλου εργασιών της, όμως με αιχμή το γιαούρτι φιλοδοξεί να αυξήσει αυτό το ποσοστό.
Η κατοχύρωση του brand «ελληνικό γιαούρτι» διεθνώς
Σημαντική εξέλιξη έλαβε χώρα πρόσφατα σε ό,τι αφορά την κατοχύρωση του brand «ελληνικό γιαούρτι» διεθνώς, καθώς η Τσεχία κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τροποποίηση της εθνικής της νομοθεσίας, ώστε να μην υπάρχει η δυνατότητα παραγωγής προϊόντος από τις γαλακτοβιομηχανίες της χώρας με την ονομασία «ελληνικό γιαούρτι».
Η Ε.Ε. ενημέρωσε την ελληνική κυβέρνηση πως «η ονομασία "ελληνικό γιαούρτι" είναι αποδεκτή από την Επιτροπή μόνο ως ένδειξη προέλευσης» και ότι η χρήση του όρου «ελληνικό γιαούρτι» για προϊόντα που παράγονται εκτός Ελλάδας «θα αποτελούσε εξαπάτηση των καταναλωτών και θα δημιουργούσε άδικο ανταγωνισμό στην αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Τα επόμενα βήματα είναι η κατοχύρωση της ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη).
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο της Παρασκευής 15 Φεβρουαρίου