H «ήττα» της Google στη Γαλλία αποτελεί μόνο την αρχή για μια νέα εποχή στα MME

H «ήττα» της Google στη Γαλλία αποτελεί μόνο την αρχή για μια νέα εποχή στα MME

Η συμφωνία της Google με τις γαλλικές εκδοτικές επιχειρήσεις ειδησεογραφικού περιεχομένου δείχνει πως οι μεγάλες αμερικανικές τεχνολογικές επιχειρήσεις δεν είναι ανίκητες. Αυτή η ήττα δεν είναι όμως τόσο σημαντική. Τα δύσκολα τώρα αρχίζουν, για την Google και τους άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς. Στο επίκεντρο τα προβλήματα με τις αρχές ανταγωνισμού και οι μεγάλες συζητήσεις σχετικά με την ελευθερία του λόγου και την διακίνηση ειδήσεων. Οι πρωτοβουλίες του προέδρου Biden θα κρίνουν πολλά.

Χθες Πέμπτη ανακοινώθηκε στο Παρίσι η συμφωνία μεταξύ της Google και της ένωσης των Γαλλικών εκδοτικών επιχειρήσεων ειδησεογραφικού περιεχομένου (κυρίως εφημερίδες και πρακτορεία ειδήσεων). Η συμφωνία ήρθε μετά από μήνες διαπραγματεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών, οι οποίες ξεκίνησαν μετά την απόφαση των γαλλικών αντιμονοπωλιακών αρχών, στις αρχές του περασμένου Απριλίου, να «διατάξουν» την αμερικανική εταιρεία να συζητήσει με την γαλλική ένωση.

Το αντικείμενο της συζήτησης ήταν η παροχή οικονομικών ανταλλαγμάτων από την μεριά της Google προς τις εφημερίδες και τα πρακτορεία για την χρήση του ειδησεογραφικού περιεχομένου τους από την υπηρεσία Google News. Δεν έχουν γίνει γνωστές λεπτομέρειες, και ίσως να μην γίνουν ποτέ, αλλά η ουσία της συμφωνίας είναι πως οι εφημερίδες και τα πρακτορεία θα αμείβονται από την Google ανάλογα με την συχνότητα εμφάνισης του δικού τους περιεχομένου στην υπηρεσία Google News.

Η συμφωνία αυτή σίγουρα θα ωφελήσει αυτές τις επιχειρήσεις, και κατά κάποιο τρόπο αποτελεί και δικαίωσή τους, αφού, όπως και οι συνάδελφοί τους από πολλές άλλες χώρες, παραπονούντο εδώ και πολλά χρόνια πως η χρήση του υλικού που παράγουν, γίνεται από την Google με τρόπο που ωφελεί πολύ περισσότερο την αμερικανική εταιρεία απ’ ότι αυτές. Πιο συγκεκριμένα, υποστήριζαν πως η Google εκμεταλλευόταν την δυσχερή θέση στην οποία έχουν περιέλθει τα τελευταία χρόνια οι εκδοτικές επιχειρήσεις με την μείωση των διαφημιστικών εσόδων και την σταδιακή «εξαφάνιση» των εφημερίδων, και τις υποχρεώνει να συνάπτουν ετεροβαρείς συμφωνίες.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του διεθνούς οικονομικού τύπου, η συμφωνία αυτή αποτελεί την πρώτη ήττα της Google στην προσπάθειά της να περιφρουρήσει την κυρίαρχη θέση που έχει κατακτήσει στον χώρο του διαδικτύου εδώ και πολλά χρόνια. Είναι πολύ λογικό να περιμένουμε πως αυτό που έγινε στην Γαλλία θα συμβεί σύντομα και στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ίσως και σε άλλες χώρες του κόσμου.

Δεν είμαστε βέβαιοι όμως πως αποτελεί πραγματική ήττα της μεγάλης αμερικανικής επιχείρησης. Σίγουρα δεν της αρέσει να χάνει ένα μέρος των κερδών της, αλλά οπωσδήποτε γνωρίζει πως είναι προς το συμφέρον της να υπάρχουν υγιείς εφημερίδες, έντυπες ή ηλεκτρονικές, και ειδησεογραφικά πρακτορεία που θα της παρέχουν ποιοτικό περιεχόμενο για τους χρήστες των υπηρεσιών της. Απλώς όπως κάθε επιχείρηση, δεν παραχωρεί εύκολα κάτι αν δεν πιεστεί πρώτα, ακόμα και όταν ξέρει πως στο τέλος σίγουρα θα υποχωρήσει.

Η χθεσινή εξέλιξη θα μειώσει κατά τι τα κέρδη της Google, και σύντομα της Facebook και της Microsoft και των άλλων μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών που διαθέτουν αντίστοιχες υπηρεσίες, αλλά δεν πρόκειται να τους δημιουργήσει ουσιαστικά προβλήματα.

Οι κατηγορίες εναντίον τους για μονοπωλιακή συμπεριφορά συνιστούν πολύ μεγαλύτερη απειλή. Οι αρμόδιες αρχές, και στις Η.Π.Α. και στην Ευρώπη έχουν αρχίσει και κινούνται νομικά εναντίον τους για διάφορους λόγους, υποστηρίζοντας, ανάμεσα σε άλλα, πως χρησιμοποιούν την κυρίαρχη θέση τους για να μονοπωλήσουν την διαφημιστική αγορά (περίπτωση Google και Facebook), για να ελέγξουν την αγορά εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα (Google και Apple), ενώ πολύ σοβαρό είναι και το θέμα της εκμετάλλευσης των προσωπικών δεδομένων των χρηστών.

Εκτός από τα παραπάνω, η μεγάλη συζήτηση που έχει ανοίξει σχετικά με την ποιότητα του δημόσιου διαλόγου που γίνεται μέσα στα κοινωνικά δίκτυα, που πολύ συχνά είναι γεμάτος απειλές, ύβρεις και ανακρίβειες (σκόπιμες ή μη, τα fake news όπως έχουν γίνει ευρύτερα γνωστά), ανησυχεί πολύ όλες τις διαδικτυακές επιχειρήσεις.

Το πρόβλημα εδώ δεν είναι τόσο οι πιθανές απώλειες του Facebook και του Twitter από την «αποβολή» του Donald Trump, αλλά η πιθανότητα κατάργησης του περίφημου Section 230, μίας παραγράφου της τηλεπικοινωνιακής νομοθεσίας του 1996 που απαλλάσσει τα διαδικτυακά μέσα από κάθε ευθύνη για το περιεχόμενο που δημοσιεύεται η γνωστοποιείται μέσω του διαδικτύου.

Αν συμβεί κάτι τέτοιο, μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες για την λειτουργία των κοινωνικών δικτύων και άλλων μέσων όπως το You Tube, διότι οι διαδικτυακές εταιρείες θα φοβούνται πως ανά πάσα στιγμή θα κινδυνεύουν με χίλιους τρόπους για κάτι που θα ειπωθεί μέσα στα δίκτυ​ά​ τους.

Μπορεί λοιπόν να μιλάμε για μία ήττα της Google, αλλά δεν σημαίνει πολλά για αυτήν, ούτε για τους άλλους κολοσσούς του διαδικτύου. Τα μεγάλα προβλήματα και οι μεγάλοι πονοκέφαλοι για τις διοικήσεις και τους μετόχους τους είναι μπροστά μας. Οι πρώτοι μήνες της θητείας του νέου αμερικανού προέδρου, ο οποίος προεκλογικά είχε μιλήσει αρκετά αυστηρά για αυτές τις εταιρείες, θα μας δείξουν πόσο πρέπει να φοβούνται οι ηγεσίες των Google, Apple, Amazon, Facebook και των υπόλοιπων μεγάλων τεχνολογικών επιχειρήσεων

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.