Η γαλλική κυβέρνηση θα συμμετάσχει στην ανακεφαλαιοποίηση ύψους 4 δισ. ευρώ του αερομεταφορέα Air France-KLM, διπλασιάζοντας το ποσοστό της στον όμιλο σχεδόν στο 30%, σύμφωνα με σχέδιο διάσωσης που έλαβε το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς οι επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 εδώ και ένα χρόνο έχουν προκαλέσει μεγάλες ζημιές.
Σύμφωνα με το σχέδιο η γαλλική κυβέρνηση θα μετατρέψει το δάνειο των 3 δισ. ευρώ που χορήγησε στον αερομεταφορέα πέρυσι σε υβριδικό ομόλογο και θα συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με έκδοση μετοχών ώστε να αντληθεί 1 δισ. ευρώ, αυξάνοντας το ποσοστό της από το τρέχον 14,3%, κινήσεις που θα καταστήσουν το κράτος τον μεγαλύτερο μέτοχο του ομίλου.
Οι συμφωνημένοι όροι για την διάσωση υποχρεώνουν την Γαλλία να βρει μια αξιόπιστη στρατηγική εξόδου σε διάστημα ενός χρόνου ώστε να μειώσει το ποσοστό της στα προ της υγειονομικής κρίσης επίπεδα έως το 2027.
Μερίσματα, επαναγορές μετοχών και μπόνους στη διοίκηση απαγορεύονται έως ότου αποπληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος της κρατικής βοήθειας.
Επιπρόσθετα, οι κρατικές εγγυήσεις στα δάνεια ύψους 4 δισ. ευρώ στην Air France-KLM πέρυσι θα επεκταθούν έως το 2023.
Η έγκριση της ΕΕ υποχρεώνει επίσης τον αερομεταφορέα να παραδώσει 18 χρονοθυρίδες προσγείωσης και απογείωσης στο αεροδρόμιο Orly στο Παρίσι, περίπου το 4% του χαρτοφυλακίου του στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο, σε ανταγωνιστές.
Ωστόσο, η παράδοση χρονοθυρίδων θα περιοριστεί σε αεροσκάφη που έχουν βάση το Orly, λεπτομέρεια στους συμφωνηθέντες όρους που ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Bruno Le Maire χαρακτήρισε σημαντική νίκη.
Ο περιορισμός αυτός μπορεί να κάνει τις χρονοθυρίδες απογείωσης και προσγείωσης λιγότερο ελκυστικές στους χαμηλού κόστους αερομεταφορείς όπως τη Ryanair και τη Wizz Air.
Θα προστατεύσει όμως την σχεδιαζόμενη επέκταση της χαμηλού κόστους θυγατρικής του γαλλο-ολλανδικού ομίλου, την Transavia, από αθέμιτο ανταγωνισμό, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Air France-KLM.
«Βρήκαμε ευήκοα ώτα στην Κομισιόν όσον αφορά την τακτική dumping από μερικούς χαμηλού κόστους ανταγωνιστές που θα μπορούσε να πλήξει την Transavia» δήλωσε.
Η αντίδραση δεν άργησε να έλθει από τη Ryanair που κατηγόρησε τις Βρυξέλλες για το σχέδιο διάσωσης, χαρακτηρίζοντας το «αναποτελεσματικό φάρμακο» που θα πλήξει τον ανταγωνισμό στον κλάδο των αερομεταφορών για τις επόμενες δεκαετίες.
« Οι 18 χρονοθυρίδες που η Air France υποχρεώνεται να διαθέσει δεν επαρκούν καθόλου ώστε οι ανταγωνιστές της να είναι σε θέση να προσφέρουν μια ανταγωνιστική πρόταση απέναντι στην κυριαρχία της στα αεροδρόμια Charles de Gaulle και Orly στο Παρίσι» σχολίασε η Ryanair.
Η διάσωση της Air France-KLM είναι το πλησιέστερο σε κρατικοποίηση σχέδιο βοήθειας μεγάλου ευρωπαϊκού αερομεταφορέα μετά τη στήριξη της Lufthansa από τη γερμανική κυβέρνηση που απέκτησε ποσοστό 16.7% στην αεροπορική εταιρεία.
Η Ολλανδία που το 2019 αγόρασε ποσοστό 14% στην Air France-KLM για να περιορίσει τη γαλλική επιρροή στον όμιλο δεν θα συμμετέχει στην αύξηση κεφαλαίου, απόφαση που ενδεχομένως να εντείνει τις πιέσεις από ολλανδικά πολιτικά κόμματα για διάσπαση του αερομεταφορέα.
Η πολιτική αυτή θα αραιώσει το ποσοστό ιδιοκτησίας της Ολλανδίας στο 9,3% αλλά σύμφωνα με τον Ολλανδό υπουργό Οικονομικών Wopke Hoekstra σε δηλώσεις του στο κοινοβούλιο δεν θα ζημιώσει το δημόσιο συμφέρον.
Οι Ολλανδοί αξιωματούχοι βρίσκονται σε ξεχωριστές συνομιλίες με τις Βρυξέλλες για νέα βοήθεια στην KLM που θα περιλαμβάνει παρόμοια μετατροπή του κρατικού δανείου του 1,0 δισ. ευρώ σε υβριδικό ομόλογο.
Οσο για την αμερικανική Delta Air Lines, που είναι μέτοχος στον όμιλο Air France-KLM με ποσοστό 8.8%, δεν της επιτρέπεται να επενδύσει περαιτέρω με βάση τους κανονισμούς κρατικής βοήθειας των ΗΠΑ και κατά συνέπεια το ποσοστό της θα αραιωθεί.
Ένας άλλος μέτοχος, η China Eastern, θα λάβει μέρος στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου αλλά σχεδιάζει να διατηρήσει το ποσοστό της κάτω από το 10%.
Η μετοχή της Air France-KLM έκλεισε με κερδη 1,6% στα 5,22 ευρώ την Τρίτη. Η μετοχή έχει απωλέσει σχεδόν το 50% της αξίας της από τα προ-πανδημίας επίπεδα.
Ο γαλλο-ολλανδικός αερομεταφορέας θα ζητήσει την έγκριση των μετόχων τον επόμενο μήνα για πρόσθετα μέτρα ενίσχυσης του ισολογισμού και μείωσης του χρέους στοχεύοντας σε δύο φορές τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων μέχρι το 2023. Ο όμιλος αναμένει ότι οι ζημιές προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων το πρώτο τρίμηνο θα ανέλθουν στα 750 εκατ. ευρώ.
Οι τράπεζες Deutsche Bank, HSBC και η Natixis ήταν οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι της Αir France-KLM στο σχέδιο ανακεφαλαιοποίησης.