Εμπόδια στην άμεση ολοκλήρωση του διαγωνισμού των αδειών κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς (5G) προκαλεί απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Το δικαστήριο με απόφασή του ζητεί τη συμπλήρωση του φακέλου της τροποποίησης της σύμβασης με αριθμό 1248/29.12.2014 μεταξύ της Κοινωνίας της Πληροφορίας (ΚτΠ Α.Ε.) με την εταιρεία Rural Connect.
Η απόφαση αυτή ήδη έχει καθυστερήσει το διαγωνισμό των αδειών κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς καθώς το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε προκήρυξη του Διαγωνισμού στις 2 Σεπτεμβρίου 2020. Τώρα με τη νέα απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου (341/2020, 08.09.2020) οι καθυστερήσεις διευρύνονται, και πλέον, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) εξετάζει δύο ενδεχόμενα. Είτε να καθυστερήσει το διαγωνισμό στο σύνολό του, είτε να εξαιρέσει από το διαγωνισμό μια τις τέσσερις ζώνες συχνοτήτων που είχαν αρχικά σχεδιαστεί να βγουν σε δημοπρασία των σχετικών αδειών.
Αν συμβεί το τελευταίο, τότε θα εξαιρεθεί από την παρούσα διαγωνιστική διαδικασία η εκχώρηση δικαιωμάτων στους παρόχους που εντοπίζονται ζώνη συχνοτήτων των 3,4 έως 3,8 GHz. Ωστόσο, η ζώνη αυτή σήμερα θεωρείται ως η πιο κρίσιμη για την ανάπτυξη εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς.
Η επίμαχη τροποποίηση της σύμβασης μεταξύ των ΚτΠ Α.Ε. και Rural Connect αφορά στην «μετακίνηση» της λειτουργίας του δικτύου της τελευταίας, από την ζώνη των 3,6 και 3,7 GHz που είναι σήμερα, στη ζώνη των 3,4 GHz. Με τον τρόπο αυτό θα εξασφαλιστεί συνεχές φάσμα συχνοτήτων για τη λειτουργία της Rural Connect που αναπτύσσει δίκτυα σταθερής ασύρματης πρόσβασης στην Κεντρική Ελλάδα (Θεσσαλία, Στ. Ελλάδα κ.ά.) με στόχο την παροχή ευρυζωνικών υπηρεσιών σταθερής σε αγροτικές και ημιορεινές περιοχές της Κεντρικής Ελλάδος.
Το πιο σημαντικό είναι με την μετακίνηση αυτή της Rural Connect, η ΕΕΤΤ εξασφαλίζει συνεχές φάσμα συχνοτήτων για τις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς. Προς την κατεύθυνση αυτή υπάρχουν οι σχετικές οδηγίες τόσο από την πλευρά της Κομισιόν όσο και από την πλευρά της CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) για την ανάπτυξη των κρίσιμης σημασίας δίκτυών κινητής τηλεφωνίας βασισμένων σε τεχνολογία 5G.
Η Rural Connect, η οποία ελέγχεται από τον όμιλο Intracom -μέτοχοί της είναι η Intrakat, Ιntrasoft και η Intracom Συμμετοχών- αντιδρά στην μετακίνηση, παρόλο που θα χρηματοδοτηθεί με ένα ποσό που δεν θα ξεπεράσει τα 6,4 εκατ. ευρώ για την τροποποίηση της σύμβασης. Η εταιρεία χαρακτηρίζει την «μετακίνησή» της στη νέα ζώνη των 3,4 GHz ως «δυσμενή». Συγκεκριμένα της αποδίδεται το συνεχές μπλοκ συχνοτήτων 3410-3470 ΜΗz.
«Η παραπάνω ζώνη συχνοτήτων και ειδικά το τμήμα 3410-3420 MHz υπόκειται σε τεχνικούς περιορισμούς που προκύπτουν από την ανάγκη προστασίας της υπηρεσίας ραδιοεντοπισμού στη ζώνη κάτω των 3400 MHz (στρατιωτικά ραντάρ)», αναφέρει η διοίκηση σε επιστολή της προς την ΚτΠ Α.Ε. η οποία επίσης έφτασε στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ουσιαστικά η εταιρεία αναφέρει ότι θα έχει προβλήματα παρεμβολών, καθώς οι συχνότητές της θα γειτνιάζουν με εκείνες του Στρατού, παρόλο που ο τελευταίος αξιοποιεί συχνότητες χαμηλότερες των 3400 MHz.
Και συνεχίζει: «Η απώλεια κάλυψης οικισμών, πληθυσμού και νοικοκυριών λόγων των παραπάνω δεν μπορεί να απαντηθεί στην παρούσα φάση καθώς απαιτεί ειδικές μετρήσεις (…). Ο ειδικός εξοπλισμός απαιτεί επιπλέον κόστος προμήθειας (...) Συμπερασματικά, η επιλογή της χωροθέτησης των Δημοσίων Αγροτικών Δικτύων στη ζώνη συχνοτήτων 3410-3470 MHz, θα προκαλέσει: Απώλεια εσόδων από τη μη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών στις συγκεκριμένες περιοχές, αντιδράσεις των τελικών πελατών κατά της Rural Connect και την δυσφήμισή της…».
Πάντως στελέχη της αγοράς χαρακτηρίζουν το ύψος της μέγιστης αποζημίωσης ως αρκετά «γαλαντόμο», ώστε η μετακίνηση της εταιρείας να επιτευχθεί άμεσα στις νέες συχνότητες. Ταυτόχρονα σημειώνουν ότι η Rural Connect καθυστέρησε σημαντικά στην ολοκλήρωση του δικτύου της, το οποίο μόλις πριν μερικούς μήνες τέθηκε σε λειτουργία. Αξίζει να αναφερθεί ότι η σχετική σύμβαση που υπεγράφη στο τέλος του 2014 (1248/29.12.2014) έχει τροποποιηθεί τέσσερις φορές με υπαιτιότητα της της εταιρείας.
Συγκεκριμένα έχει τροποποιηθεί το 2017, το 2018 και δύο φορές το 2019. Ο λόγος ήταν ότι η εταιρεία αδυνατούσε να ολοκληρώσει τη λειτουργία του δικτύου που ανέλαβε να αναπτύξει με κοινοτική χρηματοδότηση με στόχο την κάλυψη της Γεωγραφικής Ζώνης 2 (Κεντρική Ελλάδα) με ευρυζωνικές συνδέσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία αδυνατούσε να εκδώσει τις άδειες εγκατάστασης κεραιοσυστημάτων καθώς η ίδια επέλεξε να αναπτύξει το δίκτυο της μέσω ασύρματης πρόσβασης.
Αντίθετα ο ΟΤΕ που ανέλαβε τις δύο άλλες περιοχές του συγκεκριμένου έργου, την Γεωγραφική Ζώνη 1 (Βόρειος Ελλάδα) και Γεωγραφική Ζώνη 3 (Νότιος Ελλάδα Νησιά), επιλέγοντας την ανάπτυξη του δικτύου μέσω οπτικών ινών ολοκλήρωσε το έργο έγκαιρα. Συγκεκριμένα η εταιρεία ανακοίνωσε την ολοκλήρωσή του το Νοέμβριο του 2017 και μέσα στις συμβατικές υποχρεώσεις του. Η Rural Connect, καίτοι είχε το μικρότερο κομμάτι του έργο «Rural Broadband» προϋπολογισμού 161 εκατ. ευρώ, περαίωσε το έργο τον Δεκέμβριο του 2019, δηλαδή δύο χρόνια αργότερα.
Στελέχη πάντως του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης υποβάθμιζαν τις επιπτώσεις της όλης καθυστέρησης. Σημείωναν ότι η μετακίνηση αυτή της Rural Connnect θα ολοκληρωθεί καθώς αυτό προβλέπει πλέον ο νόμος (αρθρο 31, ν. 4704/2020) που ψηφίστηκε τον περασμένο Ιούλιο. Προσθέταν δε με νόημα ότι ακόμη και στην χειρότερη περίπτωση, η παραχώρηση των αδειών να καθυστερήσει άλλον ένα μήνα και αντί τον Δεκέμβριο του 2020 να ολοκληρωθεί τον Ιανουάριο του 2021.