Όλα τα ξένα μισθωμένα αεροσκάφη που εξακολουθούν να βρίσκονται στη Ρωσία μετά τον τερματισμό των συμβολαίων μίσθωσης με τη Δύση και έχουν εγγραφεί στο ρωσικό μητρώο αεροσκαφών θα παραμείνουν στη χώρα, δήλωσε την σήμερα ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιούρι Μπορίσοφ, οδηγώντας ουσιαστικά στη «δέσμευση» του μεγαλύτερου αριθμού αεροσκαφών στην παγκόσμια ιστορία της πολιτικής αεροπορίας.
Σύμφωνα με το Reuters η επιβολή κυρώσεων από τις δυτικές δυνάμεις ως απάντηση στη στρατιωτική εκστρατεία της Ρωσίας στην Ουκρανία ανάγκασε τις δυτικές εταιρείες leasing να τερματίσουν τις συμβάσεις μίσθωσης με ρωσικές αεροπορικές εταιρείες για περισσότερα από 500 αεροσκάφη, ωστόσο σχεδόν πάνω από 400 εξακολουθούν να βρίσκονται στη Ρωσία. Πρόκειται για αεροσκάφη αξίας 10 δισ. δολαρίων.
Η προθεσμία επιστροφής των αεροσκαφών από τις ρωσικές αρχές έληξε στις 28 Μαρτίου, χωρίς οι τελευταίες να προχωρήσουν στην παράδοσή τους σβήνοντας τις τελευταίες ελπίδες των ξένων εταιρειών να παραλάβουν τα αεροσκάφη τους, προκαλώντας, όπως είναι φυσικό, στις εκμισθωτές εταιρείες αεροσκαφών μεγάλες οικονομικές ζημιές.
Τα περισσότερα συνεχίζουν να πραγματοποιούν εσωτερικές πτήσεις στη Ρωσία παρόλο που η Ιρλανδία και οι Βερμούδες, όπου τα περισσότερα είναι νηολογημένα, έχουν αναστείλει το αξιόπλοό τους, κίνηση που συνήθως σημαίνει ότι τα αεροσκάφη δεν μπορούν να πετούν.
Με βάση τους διεθνείς κανόνες δεν επιτρέπεται διπλή νηολόγηση, ωστόσο η Ρωσία έχει ήδη μεταφέρει πάνω από το ήμισυ των ξένης ιδιοκτησίας αεροσκαφών στο δικό της νηολόγιο μετά από την ψήφιση νόμου που το επιτρέπει. Tην προηγούμενη εβδομάδα η ρωσική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι 78 αεροσκάφη που ήταν εκμισθωμένα σε ρωσικές αερογραμμές είχαν κατασχεθεί στο εξωτερικό, σύμφωνα με το πρακτορείο Interfax.
Σε μερικές περιπτώσεις οι εκμισθωτές έχουν λάβει καταθέσεις εγγύησης που οι μισθωτές μπορούν να χάσουν, ποσά που θα καλύψουν μέρος των ζημιών αλλά αντιστοιχούν μόνο σε κλάσματα της αξίας των αεροσκαφών. Ενδεικτικά, ένα ποσό εγγύησης για σύμβαση leasing ενός αεροσκάφους αξίας 20 εκατ δολάρια. μπορεί να ανέρχεται στις 450.000 δολάρια, ποσό ισοδύναμο με μίσθωμα τριών μηνών.
Σύμφωνα με στελέχη της Alton Aviation Consultancy, δεν πρόκειται να γονατίσει τις εταιρείες leasing αλλά σίγουρα θα αλλάξει τις μελλοντικές προοπτικές της ρωσικής αγοράς. Υπάρχει αριθμός ιδιωτικών αεροπορικών εταιρειών στη Ρωσία που προτίθενται να επιστρέψουν τα εκμισθωμένα αεροσκάφη στους εκμισθωτές της Δύσης, ωστόσο δεν είναι ξεκάθαρο αν μια τέτοια κίνηση θα είναι αποδεκτή από τη ρωσική κυβέρνηση.