Το ελληνικό λιανεμπόριο βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή, όπου η ανάγκη για προσαρμογή στις σύγχρονες απαιτήσεις είναι πιο επιτακτική από ποτέ.
Ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), Σταύρος Καφούνης, ανακοίνωσε επικείμενες αλλαγές στο σύστημα των εκπτώσεων, καθώς και την ανάγκη προστασίας από τον αθέμιτο ανταγωνισμό των κινεζικών επιχειρήσεων Shein και Temu.
Η διαμόρφωση δίκαιων συνθηκών στην αγορά αποτελεί προτεραιότητα, ενώ παράλληλα η ενίσχυση της σχέσης μεταξύ εμπορίου και τουρισμού μέσω της πρωτοβουλίας «Shopping in Greece» στοχεύει στην αύξηση της τουριστικής δαπάνης κατά 100 ευρώ ανά επισκέπτη.
Σε συνάντηση με εκπροσώπους του Τύπου, ο κ. Καφούνης επισήμανε ότι εξετάζεται η τροποποίηση του προγράμματος των εκπτώσεων, χωρίς όμως να δώσει λεπτομέρειες. Υπογράμμισε ότι το θέμα θα τεθεί προς συζήτηση με τους κοινωνικούς εταίρους προτού ληφθούν τελικές αποφάσεις.
Η απειλή των κινεζικών πλατφορμών
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ελληνικό λιανεμπόριο είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός από κινεζικές διαδικτυακές πλατφόρμες, οι οποίες διαθέτουν προϊόντα χαμηλού κόστους που εισέρχονται στην ευρωπαϊκή αγορά χωρίς δασμούς, ΦΠΑ ή τις απαιτούμενες πιστοποιήσεις ασφαλείας.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ τόνισε την ανάγκη για νομοθετικές παρεμβάσεις, προκειμένου να διασφαλιστεί η ίση μεταχείριση όλων των επιχειρήσεων.
Η ΕΣΕΕ διεξάγει ήδη μελέτη για τη χαρτογράφηση του ζητήματος, η οποία θα παρουσιαστεί στην ελληνική κυβέρνηση και θα προωθηθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με στόχο την άμεση λήψη μέτρων. Σύμφωνα με τον κ. Καφούνη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει σχετικές πρωτοβουλίες για το 2027, όμως η καθυστέρηση θα μπορούσε να επιφέρει ανεπανόρθωτες ζημιές στο ευρωπαϊκό λιανεμπόριο.
Ο τεράστιος όγκος εισαγωγών από την Κίνα
Το 2024, υπολογίζεται ότι περίπου 4 δισεκατομμύρια δέματα έφτασαν στην Ευρώπη από την Κίνα, χωρίς την καταβολή δασμών και ΦΠΑ, δημιουργώντας σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις στις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Εάν κάθε δέμα έχει μέση αξία 100-150 ευρώ, οι απώλειες για το ευρωπαϊκό εμπόριο είναι τεράστιες. Ο κ. Καφούνης τόνισε την ανάγκη για συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του κλάδου.
«Shopping in Greece»: Ενίσχυση του εμπορίου μέσω του τουρισμού
Η πρωτοβουλία «Shopping in Greece» στοχεύει στην αύξηση της τουριστικής δαπάνης, ενθαρρύνοντας τους επισκέπτες να επενδύσουν σε ελληνικά προϊόντα. Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, εάν η μέση τουριστική δαπάνη αυξηθεί κατά 100 ευρώ ανά επισκέπτη, η ελληνική οικονομία θα αποκτήσει νέα δυναμική και το λιανεμπόριο θα ενισχυθεί σημαντικά.
Όσον αφορά τις φετινές χειμερινές εκπτώσεις, δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς η καταναλωτική ζήτηση ήταν μειωμένη και τα λειτουργικά έξοδα αυξημένα. Η ΕΣΕΕ εξετάζει την τροποποίηση του τρόπου και της περιόδου των εκπτώσεων, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις νέες καταναλωτικές τάσεις.