Κατοστάρι… σαράντα ημέρων για ιδιωτικοποιήσεις από το νέο πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ

Κατοστάρι… σαράντα ημέρων για ιδιωτικοποιήσεις από το νέο πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ

Του Γιώργου Φιντικάκη

Τρέχουν και δε φτάνουν τώρα στο ΤΑΙΠΕΔ, μετά και την εξεύρεση λύσης στο θέμα του προέδρου, για να κλείσουν ως το τέλος του έτους έξι τυπικά ολοκληρωμένους διαγωνισμούς, να επισπεύσουν άλλους που βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς και να προκηρύξουν καινούργιους.

Αν και ο μνημονιακός στόχος μιλά για έσοδα φέτος 2,5 δισ. ευρώ, κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ θα ήταν πολύ ευχαριστημένοι αν πετύχαιναν να εισπράξουν 2 δισ. ευρώ έως τις αρχές του 2017, προκειμένου αυτά να εγγραφούν λογιστικά στην τρέχουσα χρήση.

Το γεγονός ότι κρίσιμοι διαγωνισμοί βρίσκονται στον αέρα έχει θορυβήσει πολύ τους δανειστές και δεν είναι τυχαίο ότι χρειάστηκε να συνεδριάσει το Εποπτικό Συμβούλιο του υπερ Ταμείου υπό το Γάλλο Ζακ Λε Παπ, που παρεμβαίνοντας στη διοικητική κρίση του ΤΑΙΠΕΔ, άναψε το πράσινο φως στο διευθύνοντα σύμβουλο Αντώνη Λεούση να καλύψει εκείνος τη θέση του προέδρου που έμενε κενή μετά την υπουργοποίηση Πιτσιόρλα.

Η εκτόνωση της κρίσης και η ανάληψη της προεδρίας του ΤΑΙΠΕΔ από τον Λεούση, όπως ανακοινώθηκε στο Δ.Σ. της Παρασκευής, σημαίνει ότι το Ταμείο καλείται να ανοίξει "περπατησιά" αν δεν θέλει να επαναληφθεί και τη φετινή χρονιά, ό,τι συνέβαινε και τις προηγούμενες, όπου τα έσοδα υπολείπονταν σταθερά των αρχικών στόχων.

Σε αυτή τη νέα μεταβατική περίοδο για τις αποκρατικοποιήσεις μέχρι την έναρξη λειτουργίας του νέου υπερ-Ταμείου, η προεδρία Λεούση πρέπει να καλύψει το χαμένο χρόνο από τις συνεχείς αναβολές στις οποίες σκοντάφτει εδώ και μήνες το πρόγραμμα : Αρχής γενομένης από το Σεπτέμβριο οπότε και έπεσαν κατακόρυφα οι ταχύτητες του ΤΑΙΠΕΔ ενόψει Συνεδρίου του ΣΥΡΙΖΑ και με αποκορύφωμα τις τελευταίες εβδομάδες, όπου ο ανασχηματισμός, το διοικητικό κενό και τα παιχνίδια εξουσίας που προκάλεσε η υπουργοποίηση Πιτσιόρλα, επέτειναν τις καθυστερήσεις.

Από τις συνεχείς αναβολές…

Το κενό που πρέπει να καλυφθεί είναι μεγάλο, καθώς εδώ και μήνες μια σειρά από μικρότερους ή μεγαλύτερους διαγωνισμούς βρίσκονται σε ρυθμό συνεχών παρατάσεων. Χαρακτηριστικότερα παραδείγματα ο διαγωνισμός για τον ΟΛΘ, και η ιδιωτικοποίηση της εταιρίας τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco). Στη πρώτη περίπτωση έπειτα από συνεχείς παρατάσεις της ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών προσφορών, τώρα μοιάζει να επιχειρείται επιτάχυνση της διαδικασίας, με το Δ.Σ. της Παρασκευής να ανακοινώνει ότι συνεχίζουν στη τελική φάση, αλλά αυτόνομα, οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) και η ΓΕΚ που αρχικά είχαν κατέβει από κοινού στο διαγωνισμό. Στη δεύτερη περίπτωση, της Rosco, ανακοινώθηκε την Παρασκευή άλλη μια παράταση για την κατάθεση προσφορών μέχρι τις 30 Ιανουαρίου. Την ίδια τύχη, αυτών των συνεχών αναβολών, έχουν εξαιτίας γραφειοκρατικών ή άλλων εμποδίων, και άλλοι διαγωνισμοί, από τις παραχωρήσεις μαρίνων μέχρι τις πωλήσεις ακινήτων.

… στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν ολοκληρωμένες ιδιωτικοποιήσεις

Ταυτόχρονα, ολοκληρωμένες διαγωνιστικά ιδιωτικοποιήσεις, μικρότερης ή μεγαλύτερης σημασίας, δεν έχουν ακόμη κλείσει, καθώς αντιμετωπίζουν γραφειοκρατικά ή και ουσιαστικά προβλήματα. Σαν αποτέλεσμα, και ενώ απομένουν μόλις... σαράντα ημέρες πριν λήξει η χρονιά, από τον στόχο των 2 δισ. ευρώ, έχουν μπει στο ταμείο του ΤΑΙΠΕΔ τα 280 εκατ ευρώ από τον ΟΛΠ, και τα 95 εκατ ευρώ από τον Αστέρα (τα υπόλοιπα 110 εκατ. ευρώ εισέπραξε η Εθνική).

Τα πιο πολλά έσοδα θα προέλθουν από την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου (που θα καταβάλει 1,23 δισ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ), που οφείλει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα να έχει ολοκληρωθεί ως τις 31 Ιανουαρίου. Αλλά η καθυστέρηση που επέδειξε το υπ. Υποδομών να προετοιμάσει και να καταθέσει στη Βουλή το σχέδιο αναδιάρθρωσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)- ένα από τα προαπαιτούμενα της α' αξιολόγησης- έχει πάει τα πάντα πίσω. Σαν αποτέλεσμα, η υπογραφή μιας σειράς συμβάσεων όπως για παράδειγμα αυτή μεταξύ του νέου χρήστη των αεροδρομίων και της Πυροσβεστικής, βρίσκονται ακόμη στο επίπεδο του νομικού ελέγχου. Το Πυροσβεστικό Σώμα καλείται να στελεχώσει άμεσα με πάνω από 300 άτομα προσωπικό τις υπηρεσίες διάσωσης και πυρόσβεσης των 14 αεροδρομίων, αλλά η ανταπόκρισή του γίνεται με αργούς ρυθμούς, όπως λένε άνθρωποι που παρακολουθούν το εγχείρημα.

Στο τελικό στάδιο λέγεται ότι βρίσκονται και οι διαπραγματεύσεις με την καναδική PSP για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», χωρίς να υπάρχουν πληροφορίες για το τίμημα. Δύσκολα ωστόσο θα καταστεί δυνατόν, αυτό να εισπραχθεί εντός του έτους.

Και από το Ελληνικό που πάει για νέα παράταση…

Έπειτα είναι το Ελληνικό η ολοκλήρωσή του οποίου κρατάει από το 2012, και παρ' ότι η σύμβαση πέρασε τον Σεπτέμβριο από τη Βουλή, εκκρεμούν λόγω των γνωστών αργών ρυθμών του κρατικού μηχανισμού πολλές ακόμη από τις υποχρεώσεις που πρέπει να φέρει σε πέρας το Δημόσιο. Από την απομάκρυνση των σημερινών χρηστών έως τη διενέργεια από το υπ.Οικονομικών διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο. Το σύμφωνο κατανόησης αλλά και η σύμβαση που είχε υπογραφεί τον Νοέμβριο του 2014 είχαν ως καταληκτική ημερομηνία την 14η Νοεμβρίου 2016. Δεδομένου ότι οι εκκρεμότητες είναι πολλές, μάλλον πάμε για ολιγόμηνη παράταση με τα σενάρια να μιλούν για το τέλος Μαρτίου 2017. Τούτο όμως σημαίνει ότι δεν θα καταβληθούν φέτος τα 300 εκατ. ευρώ, δηλαδή η πρώτη δόση του εφάπαξ τιμήματος των 915 εκατ. ευρώ.

….στο σίριαλ του ΔΕΣΦΑ

Έτερη ιδιωτικοποίηση-σίριαλ που θα μπει σίγουρα στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες είναι του ΔΕΣΦΑ ύψους 400 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει 180 εκατ. ευρώ αφού τα υπόλοιπα θα πάνε στα ΕΛΠΕ). Σύμφωνα ωστόσο με τις πληροφορίες η υπόθεση βρίσκεται ξανά σε οριακό σημείο, δηλαδή οι οικονομικές διαφορές ανάμεσα στην ελληνική πλευρά και τους δύο αγοραστές, Αζέρους και Ιταλούς, δεν έχουν ακόμη γεφυρωθεί. Απομένουν ωστόσο μόλις δέκα ημέρες μέχρι τις 30 Νοεμβρίου, οπότε και εκπνέει η δεύτερη κατά σειρά παράταση της εγγυητικής επιστολής των Αζέρων.

Έπειτα είναι τα μόλις 45 εκατ. ευρώ που θα μπουν στο ταμείο από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική Ferrovie dello Stato SpA, ποσό που μπορεί να να είναι πολύ μικρό, ωστόσο με τη μεταβίβαση αυτή απαλλάσσεται το Δημόσιο από τη δαμόκλειο σπάθη των παράνομων κρατικών ενισχύσεων ύψους 700 εκατ. ευρώ, ποσό που διαφορετικά η εταιρεία θα έπρεπε να επιστρέψει. Αλλά η είσπραξη ακόμη και αυτών των 45 εκατ. ευρώ καθυστερεί καθώς η έγκριση της πώλησης εκρεμμεί εδώ και δύο μήνες, από το Σεπτέμβριο, στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Τέλος, αγνοείται η τύχη επίσης δύο διαγωνιστικά ολοκληρωμένων ιδιωτικοποιήσεων - εξίσου σίριαλ με το ΔΕΣΦΑ—των ακινήτων Αφάντου στη Ρόδο (42 εκατ. ευρώ), και Κασσιόπης στην Κέρκυρα (23 εκατ. ευρώ).

Σαν να μην έφταναν αυτά υπάρχει και το 17% της ΔΕΗ

Είναι δηλαδή τόσες πολλές οι καθυστερήσεις στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων που εξηγούν και τη σπουδή που έδειξαν οι αρμόδιες εποπτικές αρχές, προκειμένου να καλυφθεί την Παρασκευή η θέση του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ με τον διευθύνοντα σύμβουλο Αντώνη Λεούση.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, έγγραφη διαβεβαιώση ότι ο Λεούσης μπορεί να ασκεί καθήκοντα προέδρου εστάλη όχι μόνο από τον υπ. Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, αλλά και από τον πρόεδρο του Εποπτικού Συμβουλίου του νέου υπερ Ταμείου Ζακ Λε Παπ.

Τόσο η μία όσο και η άλλη παρέμβαση συνδέονται αφενός με το γεγονός ότι κρίσιμοι διαγωνισμοί παραμένουν στον αέρα, αφετέρου με την υποχρέωση του ΤΑΙΠΕΔ να επικαιροποιήσει εντός των προσεχών ημερών το νέο στρατηγικό σχέδιο για τις ιδιωτικοποιήσεις (Asset Development Plan – ADP).

Το ζητούν και οι δανειστές καθώς στο νέο ADP θα πρέπει να περιγράφονται τα χρονοδιαγράμματα αλλά και οι αποκρατικοποιήσεις που θα μπουν μπροστά το 2017, μεταξύ των οποίων θα είναι σύμφωνα με πληροφορίες και κάποιες από τις ενεργειακές, όπως το 17% της ΔΕΗ, αλλά και η ΔΕΠΑ.