Του Γιώργου Φιντικάκη
Χωρίς αλλαγές είναι, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων με βάση το προσχέδιο που έχουν στείλει οι δανειστές στην ελληνική πλευρά για τη διετία 2017-2018.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες αυτές, το κείμενο της συμφωνίας που έχουν στείλει οι πιστωτές στην ελληνική πλευρά περιλαμβάνει όλες τις αποκρατικοποιήσεις που δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει, όπως των ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΟΤΕ, Ελευθέριος Βενιζέλος, και Εγνατία Οδό, καθώς και όσες σέρνονται εδώ και καιρό, σαν τις Ελληνικό και ΔΕΣΦΑ.
Σημειωτέον ότι το αδιέξοδο γύρω από το ΔΕΣΦΑ αναμένεται να συζητηθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες σε ευρεία συνάντηση υπό τον Γ.Σταθάκη με τους εκπροσώπους των υποψηφίων αγοραστών (SOCAR, SNAM), και παρουσία του ΤΑΙΠΕΔ.
Το προσχέδιο που έχουν στείλει οι δανειστές στην κυβέρνηση αναφέρει σαν χρονοδιάγραμμα για την έναρξη πώλησης του ποσοστού 30% που κατέχει το Δημόσιο στο Ελ. Βενιζέλος τον Μάρτιο του 2017, ενώ για το κλείσιμο του Ελληνικού γίνεται λόγος για τον Ιούνιο του 2017.
Σύμφωνα πάντα με κυβερνητικές πηγές, το ίδιο draft χαρακτηρίζει ως prior actions για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης, την πρόσληψη συμβούλων για την προετοιμασία της προκήρυξης των ιδιωτικοποιήσεων των ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, και ΕΛΠΕ. Δηλαδή ως το Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου, ημερομηνία-στόχος για την ελληνική πλευρά.
Οι φιλόδοξοι στόχοι
Από εκεί και πέρα, το draft επαναλαμβάνει τους γνωστούς φιλόδοξους στόχους για έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, δηλαδή τα 2,5 δισ. ευρώ για το 2016, τα 2,2 δισ. ευρώ για το 2017 και το 1,1 δισ. ευρώ για το 2018.
Στόχοι εξαιρετικά δύσκολοι, όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία, καθώς έως σήμερα έχουν κλείσει μόνο… δύο επί συνόλου 19 αποκρατικοποιήσεων του ελληνικού προγράμματος. Του ΟΛΠ και του Αστέρα Βουλιαγμένης. Δεδομένου ότι πρόκειται για τις μοναδικές ιδιωτικοποιήσεις που έχουν και τυπικά κλείσει, το νέο επικαιροποιημένο σχέδιο ανάπτυξης που ετοιμάζει το ΤΑΙΠΕΔ (Asset Development Plan-ADP), εκτός συγκλονιστικού απροόπτου θα περιλαμβάνει 17 αποκρατικοποιήσεις.
Έπειτα, όπως έχει παραδεχθεί εδώ και καιρό το ΤΑΙΠΕΔ, στην καλύτερη περίπτωση φέτος δεν πρόκειται να εισπράξει έσοδα πάνω από 2 δισ. ευρώ (και όχι 2,5 δισ. ευρώ), πόσο μάλλον όταν σαράντα ημέρες πριν τη λήξη της χρονιάς δεν έχουν μπει στο ταμείο παρά 400 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τα 280 εκατ. ευρώ από τον ΟΛΠ, και τα 95 εκατ. ευρώ από τον Αστέρα (τα υπόλοιπα 110 εκατ. ευρώ του τιμήματος εισέπραξε η Εθνική).
Υπολείπονται 1,62 δισ. ευρώ, τα περισσότερα από τα οποία αναμένεται να προέλθουν από την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Κοπελούζου (1,23 δισ. ευρώ), που οφείλει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα να έχει ολοκληρωθεί ως τις 31 Ιανουαρίου, προκειμένου να εγγραφούν λογιστικά στη φετινή χρήση.
Και η κρίσιμη εβδομάδα για ΔΕΣΦΑ
Σε αυτόν τον μετ'' εμποδίων αγώνα της νέας διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ υπό τον Αντώνη Λεούση, πρώτο κρίσιμο τεστ θα είναι η συνάντηση που θα έχει όπως λέγεται αυτή την εβδομάδα ο νέος υπ. Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης με τους υποψήφιους αγοραστές του ΔΕΣΦΑ.
Επίμαχο πάντα σημείο είναι η άποψη των αγοραστών ότι μετά την τροπολογία Σκουρλέτη ο ΔΕΣΦΑ δεν κοστίζει 400 εκατ. ευρώ αλλά χαμηλότερα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, σε κοινή γραμμή οι δύο επενδυτές, δηλαδή οι Αζέροι (SOCAR) και οι Ιταλοί (SNAM) επιμένουν σε τμηματική καταβολή του τιμήματος. Δηλαδή να δώσουν μπροστά τα 300 εκατ. ευρώ, και τα υπόλοιπα 100 εκατ. ευρώ στο μέλλον, όταν οι προ μηνός ρυθμίσεις της ΡΑΕ, όπως για παράδειγμα η ενίσχυση των ανακτήσιμων ποσών και η αύξηση στις ταρίφες, θα αρχίσουν να αποδίδουν τους πρώτους καρπούς.
Η ελληνική πλευρά επιμένει ότι δεν μπορεί να γίνει δεκτή τμηματική καταβολή του τιμήματος, αφού συνεπάγεται αλλαγή των όρων του διαγωνισμού, όπως άλλωστε και το παλαιότερο αίτημα των αγοραστών για μείωση του αρχικού ποσού. Αυτό που απομένει για να μην ναυαγήσει η συμφωνία είναι να προχωρήσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας υπό τον Γ. Σταθάκη σε ριζική αλλαγή της τροπολογίας Σκουρλέτη. Αλλά μέχρι σήμερα τουλάχιστον η ελληνική πλευρά θεωρεί κάτι τέτοιο κόκκινη γραμμή, συνεπώς είμαστε και πάλι σε αδιέξοδο.
Η κοινή γραμμή των επενδυτών για τμηματική καταβολή του τιμήματος οφείλεται στο γεγονός ότι οι προ μηνός ρυθμίσεις της ΡΑΕ κάλυψαν μόνο ένα μέρος της ζημιάς που προκάλεσε το καλοκαίρι η επίμαχη τροπολογία Σκουρλέτη.
Η ρύθμιση είχε περιορίσει την περιουσιακή βάση του ΔΕΣΦΑ, μειώνοντας τα ανακτήσιμα ποσά για επενδύσεις της περιόδου 2006-2015, από τα 829 εκατ. ευρώ στα 285 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια η ΡΑΕ είχε καταφέρει να ανεβάσει τα ανακτήσιμα ποσά στα 326 εκατ. ευρώ, να μειώσει το χρόνο ανάκτησης στα 20 χρόνια έναντι των 40 της ρύθμισης του πρώην υπουργού Ενέργειας, καθώς επίσης να αυξήσει το τιμολόγιο χρήσης του ΔΕΣΦΑ από το 23% στο 33,5%.