Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
Ένας από τους πρώτους κλάδους που αντανακλά τη βελτίωση των οικονομικών συνθηκών, είναι αυτός του αυτοκινήτου. Οι τάσεις που καταγράφηκαν από τους προηγούμενους μήνες επιβεβαιώθηκαν τον Οκτώβριο που σταθεροποιεί το ετήσιο +10% στις πωλήσεις νέων ΙΧ, με το δεκάμηνο να έχει ξεπεράσει ήδη το ορόσημο των 100.000 ταξινομήσεων. Το κλίμα, όμως δίνει «φτερά» και στις επιδόσεις των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου, όπως φάνηκε από τα εντυπωσιακά (για μία ακόμη φορά) αποτελέσματα της Autohellas, αλλά και το καλό εννεάμηνο για την Σφακιανάκης.
Για την Autohellas του ομίλου Βασιλάκη, οι συνέργειες μεταξύ των επιμέρους δραστηριοτήτων του ομίλου, ωριμάζουν φέρνοντας ένα εντυπωσιακό +15,9% στον τζίρο εννεαμήνου που έφτασε τα τα 418.9 εκατ. ευρώ, έναντι 361.4 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Για το ίδιο διάστημα, τα ΕBITDA)διαμορφώθηκαν σε 127.3 εκατ. Ευρώ σημειώνοντας αύξηση 9.4%, ενώ τα ίδια κεφάλαια στις 30/09/2019 έφτασαν τα 272.5 εκατ. Ευρώ, έναντι 245.9 εκατ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Στο χαρτοφυλάκιο της Autohellas, περιλαμβάνονται περισσότερες από έξι σημαντικές φίρμες (σε επίπεδο αντιπροσώπευσης ή λιανικής πώλησης) και η μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία μισθώσεων αυτοκινήτων. Το σημερινό σχήμα προέκυψε από την απορρόφηση των εταιρειών Βελμάρ και Τεχνοκάρ από την Autohellas πριν από ένα χρόνο. Η Βελμάρ δραστηριοποιείται για περισσότερες από τρεις δεκαετίες στη λιανική αυτοκινήτων (Ford, Opel, Saab, Seat, Volvo, Honda, Mitsubishi) ενώ πρόσφατα προστέθηκαν και οι πωλήσεις της θρυλικής Jeep. H Τεχνοκάρ είναι από το 1985 αντιπρόσωπος της Seat στην Ελλάδα.Τη χρονιά αυτή, οι επιχειρήσεις Βασιλάκη, έχουν αρχίσει να δρέπουν τους καρπούς από την ενσωμάτωση των αντιπροσωπειών της Hyundai (με 7,2% της αγοράς) και της Kia, που πέρασαν στα χέρια τους περίπου πριν ενάμισυ χρονο, μετά το deal διάσωσης των εταιρειών του Πανου Δάβαρη. Ένα deal μεγάλης υπεραξίας, το οποίο δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί εάν η Autohellas δεν ήταν ένας πανίσχυρος όμιλος στον κλάδο του αυτοκινήτου και ο «βασιλιάς» στην ευρύτερη κατηγορία των μισθώσεων.
Τα αποτελέσματα αυτα σημειώνονται σε μία περίοδο που η Autohellas πραγματοποίησε μια ογκώδη επένδυση της τάξης των 144 εκατ. Ευρώ για αγορές 2.900 νέων οχημάτων. Έτσι, ο συνολικός στόλος έχει φτάσει τα 47.600 αυτοκίνητα από τα οποία, τα 35.100 στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα 12.500 στις 7 χώρες που δραστηριοποιείται στο εξωτερικό. Για την Autohellas, η δραστηριότητα των μισθώσεων σημείωσε αύξηση 3.7%, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι μακροχρόνιες μισθώσεις συνέχισαν να αναπτύσσονται με μεγαλύτερο ρυθμό στην Ελλάδα.
Δύο ενδιαφέροντα στοιχεία αφορούν τη δραστηριότητα της πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ως συμπληρωματική δραστηριότητα των μισθώσεων, που εμφανίστηκε ενισχυμένη κατά 13.2%, ενώ η δραστηριότητα της εμπορίας αυτοκινήτων, συνεισέφερε συνολικά 219.9 εκατ Ευρώ. στον κύκλο εργασιών, έναντι €172.5εκ. την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Δηλαδή μια αύξηση 27.6%, Έτσι, το ποσοστό αύξησης του κλάδου της εμπορίας των αυτοκινήτων ξεπέρασε σημαντικά το ποσοστό αύξησης της ελληνικής αγοράς, που κυμάνθηκε στο 10% .
Για τον επικεφαλής του ομίλου, Ευτύχη Βασιλάκη, “οι προσδοκίες για περαιτέρω ανάκαμψη στην αγορά αυτοκίνητου αλλά και αποκλιμάκωσης των επιτοκίων δημιουργούν προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη. Φυσικά, το περιβάλλον παραμένει ανταγωνιστικό και είναι κρίσιμη η προοπτική εξέλιξης του ομίλου για την διατήρηση ή διεύρυνση των μεριδίων αγοράς που έχουμε κατακτήσει», όπως σημείωσε χαρακτηριστικά.
Την ίδια στιγμή, για την Σφακιανάκης, που μετά την ανάληψη του ελέγχου του ομίλου από τον Σταύρο Τάκη κινείται στην έξοδο από το χρηματιστήριο, ο τζίρος του ενναμήνου παρουσίασε αύξηση 3,5%, στα 274,7 εκατ. Ευρώ. Τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 40,8 εκατ. Ευρώ με αύξηση 27,1%, ενώ τα κέρδη προ φόρων στα 7,4 εκατ. έναντι 3,5 εκατ. Ευρώ πέρυσι.
Βέβαια, το κύριο “θέμα” για την εταιρεία ίσως να μην είναι τόσο τα αποτελέσματα καθεαυτά όσο το στοίχημα που έχει βάλει από πέρυσι ο επικεφαλής της το 2018 με την (τρίτη κατα σειρά) αναδιάρθρωσης των δανείων του ομίλου, που είχε γίνει επιτακτική μια και οι σωρευμένες ζημιές έφταναν το επίπεδο των 200 εκατ. Ευρώ και οι συνολικές υποχρεώσεις ξεπερνούσαν τα 450 εκατ. Ευρώ. Η συμφωνία προβλέπει την επιμήκυνση των δανειακών υποχρεώσεων σε 8 έτη (5+3 για την ακρίβεια), με ευνοϊκούς όρους για τα πρώτα χρόνια, αλλά αρκετά πιο σφικτούς για το μέλλον. Επι του παρόντος πάντως, η εταιρεία δηλώνει ότι βρίσκεται “εντός στόχων” έτους.
Στον κλάδο της εμπορίας, χάρη στις επιδόσεις της Suzuki (την οποία αντιπροσωπεύει, με 6,3% της αγοράς) αλλά και τις συμφωνίες εμπορίας (BMW, Mini, Opel, Volvo,Fiat, Alfa Romeo, Abarth, Renault, Dacia κλπ) συγκέντρωσε μερίδιο 9,5% της συνολικής αγοράς νέων επιβατικών ΙΧ και το 12,7% σε πωλήσεις κάθε τύπου οχημάτων. Στον κλάδο των μισθώσεων, το μεν rent-a-car (δηλαδή οι βραχυχρόνιες μισθώσεις μέσω των εταιρειών Enterprise – National – Alamo) είχε αύξηση 7,2% ενώ οι μακροχρόνιες (Executive Lease). Σημειώνεται ότι η Σφακιανάκης διατηρεί έναν στόλο περίπου 15.000 αυτοκινήτων και στις δύο κατηγορίες, ο οποίος έχει ενισχυθεί φέτος σε όγκο κατα περισσότερο από 12%.