Οι μεγάλες πλατφόρμες ηλεκτρονικών παραγγελιών επικοινώνησαν με το υπουργείο Ανάπτυξης και εκδήλωσαν ενδιαφέρον να ενταχθούν στο καλάθι του νοικοκυριού. Και για το πρωί είναι προγραμματισμένη συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με τους εκπροσώπους των κρεοπωλών ώστε να υπάρξει σχετική σήμανση και στον συγκεκριμένο κλάδο. Δεδομένου δε ότι η νομοθετική ρύθμιση αλλά και η υπουργική απόφαση αφήνουν τα περιθώρια εθελοντικής ένταξης και άλλων κλάδων -ειδικά στον χώρο των τροφίμων που απασχολεί ιδιαίτερα- ουδείς μπορεί να αποκλείσει και άλλες πρωτοβουλίες το επόμενο χρονικό διάστημα.
Άλλωστε, αυτό είναι και το… δια ταύτα της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας. Όχι να υποχωρήσουν οι τιμές από τη μια στιγμή στην άλλη. Άλλωστε, μείωση τιμών σε συνθήκες ακραίων πληθωριστικών φαινομένων μπορεί να υποκρύπτει και στοχευμένες πωλήσεις κάτω του κόστους με στόχο την εξόντωση του ανταγωνιστή. Το ζητούμενο με το καλάθι είναι να δημιουργηθεί ένα κύμα «αυτοσυγκράτησης» στην αγορά με αντάλλαγμα την εκτεταμένη διαφημιστική προβολή. Όσο περισσότερο διαδοθεί το ειδικό σήμα του καλαθιού του νοικοκυριού τόσο πιο ισχυρό… trend θα γίνει στην αγορά και τόσο περισσότεροι θα επιζητούν να το προσθέσουν και στο δικό τους ράφι αναλαμβάνοντας φυσικά και τις σχετικές υποχρεώσεις συγκράτησης των τιμών.
Επίπτωση στον πληθωρισμό τον Νοέμβριο από το καλάθι του νοικοκυριού δεν αναμένεται να υπάρξει. Για να αγοράσει κάποιος μια συσκευασία και από τα 51 προϊόντα του καλαθιού θα πρέπει να δαπανήσει από 130 έως 160 ευρώ ανάλογα με το supermarket. Αυτή η τιμή δεν είναι αισθητά διαφοροποιημένη σε σχέση με αυτή που ίσχυε πριν από έναν μήνα. Άρα, δεν δημιουργούνται αντιπληθωριστικές πιέσεις.
Και αν ο Νοέμβριος κλείσει χαμηλότερα -αυτό αναμένεται άλλωστε- θα οφείλεται στις τιμές της ενέργειας και του φυσικού αερίου που θα είναι χαμηλότερες ή ίδιες με αυτές του Οκτωβρίου με τη διαφορά όμως ότι θα συγκρίνονται με τις υψηλότερες τιμές του Νοεμβρίου του 2022. Παράδειγμα; Στο ρεύμα μπορεί να έχουμε φέτος τον Νοέμβριο και αρνητικό πληθωρισμό. Άλλος είναι ο στόχος. Μήνα με τον μήνα, να προστίθενται ολοένα και περισσότερα προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού, να δημιουργείται «κουλτούρα» συγκράτησης των τιμών και σε μερικούς μήνες από τώρα, αυτό να αρχίσει να αποτυπώνεται και στον δείκτη τιμών καταναλωτή. Για ένα εργαλείο marketing μιλάμε επί της ουσίας και όχι για ένα εργαλείο άμεσης απόδοσης. Το στοίχημα είναι πλέον να μπουν στη διαδικασία όσο το δυνατόν περισσότεροι από όσο το δυνατόν περισσότερους τομείς.