Στο διάδρομο …απογείωσης βρίσκονται οι εξελίξεις αναφορικά με τον σχεδιασμό στήριξης της Aegean, που πλήττεται από τις επιπτώσεις της πανδημίας και τους περιορισμούς στις μετακινήσεις των πολιτών, καθώς ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επιβεβαίωσε τις πληροφορίες των τελευταίων ημερών για «πακέτο» κρατικής ενίσχυσης το οποίο θα συνδυάζεται με συμμετοχή των ιδιωτών μετόχων της αεροπορικής κατά ποσό που αναλογεί στο 50% της ενίσχυσης. Την ίδια στιγμή, τα αποτελέσματα εννεαμήνου της εισηγμένης Αεροπορίας Αιγαίου που παρουσιάζονται σήμερα, αναμένεται να αποτυπώσουν τα δεδομένα, συνδιαμορφώνοντας και τις προϋποθέσεις για τις κινήσεις της «επόμενης ημέρας».
Ο κ. Πέτσας ο οποίος προέβη στις σχετικές ανακοινώσεις, ανέφερε ότι η απόφαση της Κυβέρνησης είναι συμβατή με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων σε εταιρείες και κλάδους που πλήττονται λόγω της πανδημίας, όπως είναι κατεξοχήν ο κλάδος των αερομεταφορών, προσθέτοντας πως το σχέδιο αξιολογείται ήδη, προκειμένου να εξασφαλιστεί η επίσημη έγκριση από τις αρμόδιες αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Από την πλευρά της η αεροπορική αναμένεται να τοποθετηθεί με την ολοκλήρωση των διαδικασιών αυτών.
Το συνολικό ύψος της κρατικής στήριξης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 120 εκατ. ευρώ, ενώ η ιδιωτική συμμετοχή, μέσω ΑΜΚ από την πλευρά των μετόχων θα φτάσει τα 60 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το ποσό είναι πολύ χαμηλότερο, συγκριτικά με τη στήριξη, αξίας άνω των 32 δισ. ευρώ, που έχουν λάβει ή έχει δρομολογηθεί να λάβουν, έως σήμερα, αθροιστικά άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, κινείται στην κατεύθυνση ενός από τα αυστηρότερα πλαίσια, που έχουν διαμορφωθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τη στήριξη αεροπορικής εν μέσω πανδημίας. Και αυτό υπό την έννοια ότι η συμμετοχή ιδιωτών μετόχων σε σχετικό πρόγραμμα δεν έχει υλοποιηθεί σε άλλη περίσταση. Παρ΄ όλα αυτά, δεν παύει να είναι ένα «σύμφωνο» το οποίο διασφαλίζει με τον καλύτερο τρόπο τα συμφέροντα του δημοσίου, και για τον λόγο αυτό ο κ. Πέτσας αναφέρθηκε στον κατά το δυνατόν δικαιότερο επιμερισμό των βαρών τόσο μέσω της συμμετοχής των ιδιωτών μετόχων, όσο και των warrants που αναμένεται να λάβει το δημόσιο στο πλαίσιο της συμφωνίας.
Ο σχεδιασμός προχώρησε καθώς η προσδοκία για επιμήκυνση της τουριστικής σαιζόν, δεν επιβεβαιώθηκε, ενώ η επιδείνωση της υγειονομικής κατάστασης και το συνεπακόλουθο lockdown 2, έφερε την αεροπορική μπροστά στα δυσμενέστερα σενάρια επιβατικής κίνησης και λειτουργίας. Ταυτόχρονα η χώρα και ο τουρισμός θα χρειαστούν μία ανταγωνιστική εταιρεία το 2020 προκειμένου να σηκώσει το βάρος του τουριστικού προϊόντος και να διατηρήσει την «ελληνικότητα» των μεταφορών όταν ο εμβολιασμός άρει τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς.
Τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου (και εννεάμηνου) της εισηγμένης Αεροπορίας Αιγαίου, που παρουσιάζονται σήμερα αναμένεται να αποτυπώσουν και τις επιπτώσεις της κατάστασης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, που είχαν παρουσιαστεί κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εξαμήνου (στα τέλη Σεπτεμβρίου) το τρίτο τρίμηνο (στο οποίο πραγματοποιεί το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της), η Aegean διακίνησε 62% λιγότερους επιβάτες συγκριτικά με πέρυσι, και αναγκάστηκε να μειώσει τις προσφερόμενες θέσεις κατά 52%, ενώ περιόρισε κατά το ήμισυ την πτητική δραστηριότητά της, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Παρ΄όλα αυτά το διάστημα αυτό κατάφερε να επαναφέρει, το 40% των πτήσεων εξωτερικού και περίπου το 60% των πτήσεων εσωτερικού, με πλήγμα, όμως στη μέση πληρότητα πτήσεων που διαμορφώθηκε στο 68%. Δηλαδή δηλαδή ήταν 19% χαμηλότερα από πέρυσι, οπότε η αεροπορική είχε έναν από τους καλύτερους δείκτες load factor, πανευρωπαϊκά, αλλά και παγκοσμίως.
Η θωράκιση
Την περασμένη άνοιξη, με την αεροπορική δραστηριότητα «κλειδωμένη» από το lockdown, η Aegean ξεκίνησε τη μάχη της «απέναντι» στις επιπτώσεις της πανδημίας με ένα ισχυρό ταμείο και ένα management που ανταποκρίθηκε άμεσα στα νέα δεδομένα, με πρώτες κινήσεις τη θωράκιση της ρευστότητας, τη διαχείριση του στόλου αλλά και τη διαμόρφωση περιβάλλοντος ευελιξίας για πρόγραμμα και επιβάτες με στόχο να προστατεύσει το προϊόν της, και να συνεχίσει την πελατοκεντρική της πολιτική.
Κατά τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν τον Σεπτέμβριο, στο εννεάμηνο του 2020 η εταιρεία “έκαψε’’ μετρητά αξίας περίπου 160 εκατ. Ευρώ. Δηλαδή 110 εκατ. στο εξάμηνο), με τις ανάγκες για το τρίτο τρίμηνο να αντιστοιχούν σε επιπλέον 50 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις προβλέψεις του management.
Στα «ειδικά» μέτρα που έλαβε η εταιρεία περιλαμβάνεται και η διαχείριση της μεγάλης παραγγελίας των 46 νέων αεροσκαφών από την Airbus. Η Aegean είναι από τις λίγες εταιρείες διεθνώς που δεν προχώρησε σε ακυρώσεις. Και χάρη στη «διπλωματική» αυτή κίνηση απέναντι στον κατασκευαστή πέτυχε τον επαναπροσδιορισμό της παραγγελίας με επέκταση του χρόνου παραλαβής των νέων αεροσκαφών Airbus A320/321 neo από το 2024, στο 2026, μεταφέροντας αντίστοιχα και τα βάρη της αποπληρωμής. Έτσι, η παραγγελία θα διατηρηθεί στα 46 αεροσκάφη, με περιορισμό των παραλαβών για τη διετία 2021 -2022 με «μεταφορά» τους τα επόμενα χρόνια. Σημειώνεται ότι η Aegean έχει ήδη παραλάβει 5 νέα αεροσκάφη A320 neo, ενώ μέχρι τον Απρίλιο του 2021 θα παραλάβει επιπρόσθετα 4 A321 neo. Μέχρι το 2022 ο συνολικός αριθμός των αεροπλάνων που θα παραλάβει διαμορφώνεται σε 15 έναντι 26 που προγραμματιζόταν αρχικά να παραληφθούν, μια κίνηση που επιτρέπει στην εταιρεία να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα της αγοράς.