O «γάμος αλά ελληνικά» και οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ
Shutterstock
Shutterstock

O «γάμος αλά ελληνικά» και οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ

«Στην τελική, όλοι το κάνουν έτσι. Ποιοι πληρώνουν τη σήμερον ημέρα;» φέρεται να δήλωσε η νύφη του πολυσυζητημένου -λόγω σωρείας φορολογικών παραβάσεων και ενδείξεων για εκτεταμένη φοροδιαφυγή». Αν κρίνουμε από τις φορολογικές δηλώσεις που υποβάλλουν οι επαγγελματίες που εμπλέκονται με τα της τέλεσης ενός γάμου -από τους κομμωτές, και του dj’s μέχρι τους διαχειριστές των κτημάτων και τους επαγγελματίες του catering- έχει εν μέρει δίκιο η νύφη. Το αν πληρώνουν τα ζευγάρια, ελέγχεται, το αν δηλώνουν το σύνολο αυτών που εισπράττουν ο εμπλεκόμενοι προμηθευτές είναι σίγουρο ότι δεν συμβαίνει.

Η χθεσινή ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων έτυχε ευρείας δημοσιότητας καθώς είχε όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που αποσπούν την προσοχή: επώνυμους πρωταγωνιστές, φορο-ελεγκτές που «ξεσκονίζουν» τα social media για να εντοπίσουν υπόπτους για φοροδιαφυγή, διάσημους καλλιτέχνες και αρκετό «μαύρο χρήμα». Η υπόθεση έχει ήδη πάρει τον δρόμο της, οι εμπλεκόμενοι έχουν κληθεί να δώσουν τις εξηγήσεις τους και να αυτές δεν είναι πειστικές, θα παραλάβουν και τον σχετικό λογαριασμό.

Για την ιστορία, να ξεκαθαριστεί ότι το επιχείρημα ότι κάποιοι «φίλοι» προσέφεραν αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες τους για να κερδίσουν την προβολή που συνοδεύει την επώνυμη νύφη, δεν… περνάει με βάση τη φορολογική νομοθεσία. Ακόμη και η ανταλλαγή υπηρεσιών (μου προσφέρεις τούρτα ή διασκέδαση και ανταποδίδω με αναρτήσεις στα social media) πρέπει να καλύπτεται με ανταλλαγή τιμολογίων και καταβολή του αναλογούντος ΦΠΑ εφόσον τα ποσά υπερβαίνουν τα 10 ευρώ.

Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία, είναι το πόσο γρήγορα θα πειστεί η αγορά για τις νέες ελεγκτικές δυνατότητες της ΑΑΔΕ ώστε να σταματήσει να είναι το «μαύρο» ο κανόνας. Επτά ειδικοί ελεγκτές της ΑΑΔΕ έχουν επιφορτιστεί να παρακολουθούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τους βοηθάει ειδικό λογισμικό που εντοπίζει τις δημοφιλέστερες αναρτήσεις στα social media με βάση συγκεκριμένες λέξεις κλειδιά που οδηγούν σε καλύτερα αποτελέσματα. Ο συγκεκριμένος γάμος, δεν χρειαζόταν καν ειδικό λογισμικό για να προκαλέσει το ενδιαφέρον καθώς οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι αποκάλυπταν δημόσια το κόστος. Το μόνο που είχαν να κάνουν οι ελεγκτές είναι να βρουν τους ΑΦΜ και εντοπίσουν τα όποια τιμολόγια στο My data. Δεν τα βρήκαν και προχώρησαν στους ελέγχους.

Η συγκεκριμένη μεθοδολογία ακολουθήθηκε και για τον εντοπισμό των influencers, οι οποίοι επίσης αντλούν το εισόδημά τους από την προβολή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το αν θα πληρώσει και πόσα ο κάθε influencer ή αν θα πέσει βαρύς ή όχι ο πέλεκυς στους εμπλεκόμενους του γάμου μικρή σημασία έχει. Η επιτυχία και το μεγάλο όφελος για την ΑΑΔΕ θα είναι να περάσει το μήνυμα ότι το εντελώς «μαύρο» ή το προκλητικά υποδηλωμένο, δεν θα περνάει στο εξής.

Το εντελώς μαύρο και το προκλητικά υποτιμολογημένο είναι αυτό που περιόρισε το μέσο φορολογητέο εισόδημα του τραγουδιστή και του καλλιτέχνη στα 8.097 ευρώ, του φωτογράφου στα 4.563 ευρώ, του κομμωτή στα 1.947 ευρώ του διαχειριστή catering στα 6.000 ευρώ κ.ο.κ με βάση τα ευρήματα των περυσινών φορολογικών δηλώσεων που έφεραν τελικώς και το νέο σύστημα φορολόγησης των αυτοαπασχολούμενων.