Της Ξανθή Γούναρη
Με πωλήσεις 28 εκατ. ευρώ το 2015 -εκ των οποίων τα 3 εκατ. στην αμερικάνικη αγορά- και στόχο στο τέλος του 2016 να έχουν φθάσει τα 37 εκατ. ευρώ, η εταιρεία κρεατοπαρασκευασμάτων Μέγας Γύρος Α.Ε. αποδεικνύει ότι η επιτυχία μπορεί να κρύβεται (και) στα απλά πράγματα.
Με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης, η Μέγας Γύρος των Γιώργου Νίκα και Νίκου Λούστα έχει καταφέρει να 11πλασιάσει τις πωλήσεις της μέσα σε μια 8ετία και από τα 2.410.000 ευρώ το 2007, όταν ξεκίνησε η λειτουργία της, να κλείσει το 2015 σε επίπεδο ομίλου στα 28.000.000 ευρώ, έναντι 21.737.000 ευρώ το 2014, ενώ το ίδιο διάστημα 9πλασίασε τις θέσεις εργασίας, διαθέτοντας σήμερα 160 εργαζομένους.
Κατέχοντας μακράν την πρώτη θέση στον κλάδο, εκτός από τους 30 τόνους γύρο που παράγει καθημερινά στα δύο εργοστάσιά της στον Ασπρόπυργο και στο New Jersey, παράγει και 200.000 σουβλάκια, καθώς και 5 τόνους άλλα κρεατοσκευάσματα, που δεν περιορίζονται μόνο στα κλασικά (μπιφτέκια, κεμπάπ κλπ), αλλά περιλαμβάνουν και τολμηρούς συνδυασμούς, όπως κεμπάπ με τυρί κρέμα Philadelphia μετά από συμφωνία με την Kraft, κεμπάπ γεμιστό με γιαούρτι και μπιφτέκι γεμιστό με φέτα.
Εξάγει το 10% του τζίρου της
Εκτός από τις πολύ καλές επιδόσεις στην εσωτερική αγορά (το πελατολόγιο της εταιρείας αποτελείται από 1.500 ψητοπωλεία πανελλαδικά), εξαιρετική είναι και η πορεία των εξαγωγών που σχεδόν διπλασιάστηκαν πέρσι σε σχέση με το 2014.
Με εξαγωγές σε 15 χώρες (Γερμανία, Κύπρος, Αγγλία, Ιταλία, Γαλλία κλπ), οι πωλήσεις της εταιρείας στο εξωτερικό φθάνουν πλέον στο 10% του τζίρου της. Να σημειωθεί ότι το 2014 η εξαγωγική δραστηριότητα της εταιρείας κυρίως στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αντιπροσώπευσε ποσοστό περίπου 6,4% του κύκλου εργασιών.
Αμερική, Αμερική είσαι μια χώρα μαγική!
Κάτι το γεγονός ότι οι Αμερικάνοι άρχισαν να αναζητούν το αυθεντικό γύρο και όχι το πολτοποιημένο μείγμα που ανέκαθεν έχει συνδεθεί με το όνομα gyros πέραν του Ατλαντικού, κάτι η πολύ καλή πορεία των «σουβλατζίδικων της νέας εποχής» GRK Fresh Greek, που είχε δημιουργήσει ο Γιώργος Νίκας ήδη το 2012, κάτι η φιλοδοξία να «βάλουν τα πράγματα στη θέση τους» σχετικά με το τι είναι και τι δεν είναι ελληνική γαστρονομία, οι διοικούντες τη Μέγας Γύρος αποφάσισαν να… βάλουν πόδι στην αγορά των ΗΠΑ.
Αποφασισμένοι να πετύχουν, δεν επεδίωξαν να καλύψουν την τεράστια αυτή αγορά με «ταξίδια Σαββατοκύριακου» από την Αθήνα, αλλά έχτισαν τα πάντα από το μηδέν. Σε οκτώ περίπου μήνες ολοκληρώθηκε η παραγωγική μονάδα στο New Jersey, μία επένδυση 5.000.000 ευρώ και από τον Αύγουστο του 2014 ξεκίνησαν να παράγουν αυθεντικό γύρο κοτόπουλου, χοιρινού και μικτού με βοδινό και πρόβειο κρέας με φιλεταρισμένο κρέας, μπαχαρικά της ελληνικής γης, μαρινάρισμα μιας μέρας και στήσιμο την επόμενη με το χέρι.
Η επιτυχία της Mega Yeeros LLC, στην οποία το ποσοστό συμμετοχής της Μέγας Γύρος ανέρχεται σε 66,68%, αποτυπώνεται στην ταχεία ανάπτυξη των πωλήσεων της σε 16 πολιτείες, στα 3 εκατ. τζίρο το 2015, καθώς και στην έναρξη εξαγωγών σε Καναδά και Παναµά όπου ήδη προμηθεύει 6 καταστήματα που πουλάνε γύρο!
Ας σημειωθεί ότι τους τελευταίους μήνες τα γυράδικα και τα σουβλατζίδικα στην Αμερική ανοίγουν με γεωμετρική ταχύτητα με πρωταγωνιστές Έλληνες που έχουν φύγει τα τελευταία χρόνια από τη χώρα λόγω της κρίσης.
Στους πελάτες της εταιρείας περιλαμβάνονται βέβαια και τα GRK που έχει δημιουργήσει ο Γιώργος Nίκας.
Να σημειωθεί ότι το πρώτο GRK άνοιξε τον Σεπτέμβριο του 2012 στο... «Σημείο Μηδέν» της Νέας Υόρκης, με τους πελάτες να κάνουν... «ουρές» για ένα πιτόγυρο. Έτσι άνοιξαν ακόμη δύο (ένα ακόμη στο Μανχάταν και ένα στην Ουάσιγκτον) και θα ακολουθήσουν άλλα δύο άμεσα, στη Νέα Υόρκη και στο Λας Βέγκας.
Και στη Μέση Ανατολή
Ωστόσο, η επέκταση της αλυσίδας δεν σταματά στην Αμερική, καθώς λίγες ημέρες πριν το Πάσχα πέρσι τα GRK, που πουλάνε περί τα 600 κιλά γύρο ημερησίως στο Μανχάταν, απέκτησαν και αέρα… Ανατολής. Συγκεκριμένα, η διοίκηση της GRK υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με τον αραβικό κολοσσό Landmark που δραστηριοποιείται στο retail, προκειμένου να ανοίξουν 40 «γυράδικα» στη Μέση Ανατολή μέσα σε τρία χρόνια. Ήδη το πρώτο κατάστημα λειτουργεί στο εμπορικό κέντρο Me Aisem στο Ντουμπάι, ενώ εφέτος αναμένονται άλλα 4 μαγαζιά GRK με τα προϊόντα να τροφοδοτούνται από το εργοστάσιο της Αμερική που έχει τις πιστοποιήσεις Halal για τον αραβικό κόλπο.
Γύρ(ο) – γύρ(ο) από το Λονδίνο
Καλοί οι φιλόδοξοι στόχοι, αλλά χωρίς κεφάλαια δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν, πόσο μάλλον για μια αγορά όπως της Αμερικής. Προκειμένου λοιπόν να καλυφθούν οι ανάγκες ανάπτυξης, η διοίκηση της Μέγας Γύρος είχε προετοιμάσει την είσοδο της εταιρείας στο χρηματιστήριο AIM του Λονδίνου, επιδιώκοντας να «σηκώσει» περί τα 10.000.000 ευρώ, τους πρόλαβαν όμως τα capital controls και προς το παρόν η εισαγωγή «πάγωσε», όπως είχε γίνει και με το σχέδιο εισόδου της εταιρείας στην Κύρια Αγορά του Ελληνικού Χρηματιστηρίου στις αρχές του 2015.
Την ίδια ώρα πάντως δεν εγκαταλείπεται και η προσπάθεια να διευρυνθεί η μετοχική σύνθεση της εταιρείας, κυρίως με την είσοδο ξένων funds.
Να σημειωθεί ότι ήδη έχουν επενδύσει στο όραμα του γύρου ξένα funds στα οποία συμμετέχουν γνωστοί Έλληνες επιχειρηματίες από τον χώρο των τροφίμων και της ναυτιλίας με ποσοστά 7,5% και 2,5%, αντίστοιχα, με τη μετοχική σύνθεση της εταιρείας να έχει διαμορφωθεί ως εξής: το 50% κατέχει ο Γιώργος Νίκας, το 25% ο Νίκος Λούστας, τα δύο προαναφερόμενα funds κατέχουν το 10% και το υπόλοιπο 15% ανήκει σε άλλους ιδιώτες μετόχους.
Το πείραμα της λιανικής
Μετά από την πολυετή έμπειρα στον τομέα της εστίασης, η Μέγας Γύρος μπαίνει δυναμικά και στον τομέα της λιανικής με τέσσερα προϊόντα (μπιφτέκι γεμιστό με Φέτα Ήπειρος, μπιφτέκι με κασέρι, mega πολίτικο με τυρί κρέμα και κεμπάπ) σε σκαφάκι το οποίο μπαίνει στο grill του φούρνου.
Τα προϊόντα προς το παρόν βρίσκονται στα κατεψυγμένα στην αλυσίδα supermarket MY Market και σύντομα σε μεγάλες αλυσίδες στο εξωτερικό.