Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Όσο και αν ακούγεται ως κακόγουστο αστείο, όσα δεν κατάφεραν οι τρεις διαδοχικοί – και κατά γενική ομολογία – παρανοϊκοί συμμαχικοί βομβαρδισμοί του Πειραιά τον Γενάρη του '44, που σχεδόν κατέστρεψαν τον Πειραιά και το λιμάνι του, το κατάφερε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), και μάλιστα όχι σε συνολικά πέντε ώρες που διήρκησαν οι βομβαρδισμοί, αλλά σε χρόνο μηδέν.
Από προχθές λοιπόν και υπό την προϋπόθεση πως η αρμόδια υπουργός Μυρσίνη Ζορμπά θα αποδεχθεί την σχετική εισήγηση, κανείς δεν θα μπορεί πλέον στον Πειραιά να βάψει ούτε παράθυρο χωρίς την άδεια του ΚΑΣ. Ούτε παράθυρο.
Και να ευελπιστούν κάποιοι πως η κυρία Ζορμπά θα απορρίψει τις προτάσεις αυτές καλά θα κάνουν να αναθεωρήσουν μιας και όπως υποστηρίζουν άνθρωποι που ξέρουν : «Στην Ελλάδα, κανείς δεν τολμά να τα βάλει με το ΚΑΣ και τους αρχαιολόγους…».
Αν και η μεγαλύτερη κριτική που δέχεται το ΚΑΣ συνδέεται με τις επενδύσεις της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, εντούτοις αυτό που δεν έχει γίνει κατανοητό κυρίως στους ίδιους τους Πειραιώτες, είναι πως η πόλη τους και μαζί με αυτήν και οι ίδιοι είναι πλέον αιχμάλωτοι, εν καιρό ειρήνης, από μια ομάδα αρχαιολόγων οι οποία ενώ επιτρέπει την ανέγερση πολυώροφων κτιρίων μπροστά στον Παρθενώνα, απαγορεύει κάθε είδους ανθρώπινη δραστηριότητα στον Πειραιά και στο λιμάνι.
Χάριν των αρχαιοτήτων της πόλης για την προστασία και ανάδειξη των οποίων υπάρχουν πλήθος άλλων σύγχρονων λύσεων που ήδη εφαρμόζονται διεθνώς χωρίς να επηρεάζουν την καθημερινότητα των πόλεων και την όποια άλλη εμπορική και οικονομική ανάπτυξη τους, το ΚΑΣ με τις αποφάσεις κυριολεκτικά έβγαλε την μισή πόλη και μαζί με αυτήν και το λιμάνι του Πειραιά εκτός του χάρτη.
Η απόφαση αυτή όπως ήταν φυσικό προκάλεσε την άμεση αντίδραση της Νέας Δημοκρατίας με την εκπρόσωπο τύπου της Σοφία Ζαχαράκη να αναφέρει πρόκειται για έναν εξωπραγματικό ισχυρισμό ότι σχεδόν ο μισός Πειραιάς είναι αρχαιολογικός χώρος.
«Το ΚΑΣ, όμως, το διορίζει η κυβέρνηση και επομένως εκείνη είναι υπόλογη για τις γνωμοδοτήσεις του που υπονομεύουν κάθε οικοδομική δραστηριότητα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας", σημειώνει.
«Οι ιδεοληψίες του ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορούν άλλο να ταλαιπωρούν την Ελλάδα. Η Νέα Δημοκρατία θα διασφαλίσει την υλοποίηση επενδύσεων που θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας και θα δημιουργήσουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας», κατέληξε η κ. Ζαχαράκη.
Άλλες πηγές του Liberal από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας αναφέρουν : «Περιμένουμε να δούμε την καθαρογραμμένη απόφαση του ΚΑΣ για να πάρουμε επίσημα θέση. Τις τελευταίες ώρες», προσθέτουν, «και μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε παρατηρούμε μια έντονη κινητικότητα που μας κάνει να πιστεύουμε ότι τελικά αυτό που θα δούμε καθαρογραμμένο θα απέχει παρασάγγας από όσα διαρρέουν».
Τι θα συμβεί με την COSCO
Οι αποφάσεις του ΚΑΣ δεν περιορίζονται στις αρνητικές επιπτώσεις στον Πειραιά, αλλά επιδρούν καταλυτικά και πέρα από την πόλη, αλλά και το κεντρικό λιμάνι, αφού επεκτείνονται μέχρι και τη Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος.
Με βάσει τις αποφάσεις αυτές απαγορεύεται πλέον κάθε δραστηριότητα στην Κυνόσουρα και στα Αμπελάκια της Σαλαμίνας με ότι αυτό συνεπάγεται τόσο για τα επενδυτικά πλάνα της COSCO στη ναυπηγοεπισκευή, όσο και για τις ήδη υπάρχουσες μονάδες.
Συγκεκριμένα η κινεζική πλευρά κατά την διάρκεια των διαπραγματεύσεων για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού είχε αποδεχθεί ως έχουν τις συμβάσεις παραχώρησης χώρων που προϋπήρχαν μεταξύ ιδιωτικών ναυπηγείων και άλλων επισκευαστικών μονάδων στο Πέραμα και είχαν συναφθεί με τον ΟΛΠ κατά το παρελθόν, πολλές από τις οποίες είναι χρονικής διάρκειας ακόμη και 50 ετών.
Τώρα οι συμβάσεις αυτές είναι στον αέρα, όπως στον αέρα είναι και το επενδυτικό πλάνο της COSCO για την ανάδειξη του Περάματος σε μια σύγχρονη επισκευαστική βάση στην Ανατολική Μεσόγειο. Το πλάνο αυτό προέβλεπε – μεταξύ άλλων – και την ενεργοποίηση τριών δεξαμενών, χωρητικότητας πλοίων μεταξύ 30.000 και 100.000 τόνων και άνω.
Όπως εκτιμούν παρατηρητές της κινεζικής πλευράς η εφαρμογή των αποφάσεων αυτών θα αυξήσει κατακόρυφα την ανεργία στην ζώνη, εκφράζοντας ταυτόχρονα και την έκπληξη τους καθώς κατά το παρελθόν πολλές φορές είχε κληθεί η COSCO από την κυβέρνηση να επιταχύνει τις επενδύσεις αυτές ώστε να αντιμετωπισθεί το μείζον θέμα της ιδιαίτερα μεγάλης ανεργίας που καταγράφεται στην περιοχή.
Οι ίδιοι παρατηρητές εξάλλου υποστηρίζουν ότι πέραν των θέσεων εργασίας που θα χαθούν στο Πέραμα, θα χαθούν ή καλύτερα δεν θα υπάρξουν ποτέ και μερικές νέες χιλιάδες θέσεις εργασίας που θα δημιουργούνταν προοδευτικά και καθώς και εξελίσσονταν το επενδυτικό πλάνο του κινεζικού ομίλου στο υπόλοιπο λιμάνι του Πειραιά.
Και να ήταν μόνα αυτά;
Το ΚΑΣ ξεπερνώντας κάθε προηγούμενο εμφανίζεται – βάσει των αποφάσεων του – να έχει άποψη και για θέματα πολεοδομικής φύσεως μιας και αποφάσισε να απορρίψει την πρόταση της COSCO για το ξενοδοχείο που σχεδίαζε να κατασκευάσει ως προς το σκέλος που αφορά τόσο στο ύψος του, όσο και στο συνολικό εμβαδόν του, υποδεικνύοντας μάλιστα και το πόσοι όροφοι και πόσα τετραγωνικά πρέπει να είναι.
Και το ερώτημα που αβίαστα προκύπτει είναι το αν το ΚΑΣ εντόπισε αρχαία στο σημείο που σχεδιάζονταν να κτισθεί το ξενοδοχείο.
Αν στο σημείο αυτό δεν υπάρχουν αρχαία πως το ΚΑΣ αποφασίζει για το ύψος και το εμβαδόν του κτιρίου ;
Και αν υπάρχουν γιατί εκτιμά ότι πρέπει να υπάρχουν οκτώ όροφοι, αντί δέκα ή δώδεκα ή 102, καθώς και πως το κτίριο πρέπει να έχει συνολικό εμβαδό 10.000 τ.μ. και όχι 100.000 τ.μ. ;
Κανονικά θα έπρεπε να απορρίψει την κατασκευή του ξενοδοχείου στο σύνολο της.
COSCO : «Όλα είναι ανοικτά»….
Σε σχετικό ερώτημα του Liberal για το πως θα αντιδράσει η κινεζική πλευρά η απάντηση ήταν : «Όλα είναι ανοικτά».
Όπως σημειώνουν οι πηγές του Liberal : «όταν η COSCO κατέθεσε την πρόταση της για την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. εν γνώσει της δέχθηκε να καταβάλει υψηλότερο τίμημα για υπηρεσίες και δραστηριότητες του λιμανιού που είχαν απαξιωθεί πλήρως τα προηγούμενα χρόνια. Η άποψη που επικράτησε την περίοδο εκείνη ήταν πως τόσο μέσα από τις υποχρεωτικές, όσο και τις επιπρόσθετες επενδύσεις που προέβλεπε το master plan του λιμανιού θα εξισορροπούνταν οι όποιες αρνητικές επιπτώσεις καταγράφονταν σε πρώτο χρόνο.
Με αυτό το σκεπτικό προχώρησε η COSCO στον Πειραιά. Αυτό υπέγραψε και αυτό αποδέχθηκε το Δημόσιο και κατ΄ επέκταση και η Ελληνική κυβέρνηση. Αυτό κυρώθηκε με νόμο στη Βουλή και αυτό ενέταξε η κυβέρνηση στις Μνημονιακές υποχρεώσεις της Ελλάδος προκειμένου να ξεπεράσει τον σκόπελο των ιδιωτικοποιήσεων και επενδύσεων που ζήταγαν οι δανειστές.
Από εδώ και πέρα», συνεχίζουν, «όλα πλέον είναι ανοικτά. Και η προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης. Και η προσφυγή στην Διαιτησία και φυσικά νέων επενδυτικών πλάνων εκτός Ελλάδος στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Ιταλίας.
Είναι άλλωστε γνωστό στους κυβερνώντες», αναφέρουν οι ίδιες πηγές, «πως η επιλογή του Πειραιά από την COSCO προκάλεσε σοβαρές αντιδράσεις από άλλα γειτονικά κράτη, όπως η Ιταλία και η Τουρκία, που κυριολεκτικά έδιναν γη και ύδωρ για τις κινεζικές επενδύσεις. Τρανή απόδειξη η πρόσφατη συμφωνία Κίνας – Ιταλίας που προβλέπει σειρά σημαντικών επενδύσεων στον λιμενικό και μεταφορικό τομέα στην γειτονική χώρα».
Σε κάθε περίπτωση με ή χωρίς τον Πειραιά το πλάνο επέκτασης της Κίνας στην Βαλκανική χερσόνησο θα υλοποιηθεί και εξαρτάται από την Ελληνική πλευρά και μόνον αν θα υλοποιηθεί από εδώ ή από κάπου παραδίπλα. Υπάρχουν ήδη στο τραπέζι 3,4 εναλλακτικά σενάρια», κατέληξαν.
Η «καυτή πατάτα» του ΚΑΣ στο ΤΑΙΠΕΔ
Πέραν όμως του Πειραιά και της COSCO, μείζον θέμα προκαλείται πλέον και για το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο «βλέπει» πως κάθε προσπάθεια του για την προσέλκυση επενδύσεων σε λιμάνια και μαρίνες απαξιώνεται πλήρως μιας και κανείς λογικός άνθρωπος δεν πρόκειται να δεχθεί να εμπλακεί σε επενδύσεις η τύχη των οποίων εξαρτάται – τώρα πια - από κάποιους αρχαιολόγους, σε μια χώρα η οποία απ΄άκρη σε άκρη, σε κάθε βήμα της, είναι γεμάτη με αρχαία.