«Το τερπνόν μετά του ωφελίμου» σκέφτηκαν στην ΕΥΔΑΠ. Και στην προσπάθειά τους για ενίσχυση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, αντί να ζητήσουν από νεοφυείς και επίδοξες νεοφυείς επιχειρήσεις να υποβάλλουν καινοτόμα σχέδια επί παντός επιστητού προκειμένου να βραβευτούν τα καλύτερα, σκέφτονται διαφορετικά. Έθεσαν ένα πρόβλημα και τώρα ζητούν από την νεοφυή επιχειρηματικότητα της χώρας να φέρει προτάσεις επίλυσης του.
Οι καλύτερες από αυτές τις λύσεις που θα υποβληθούν στο πλαίσιο του διαγωνισμού «Ψηφιακές Προκλήσεις της ΕΥΔΑΠ» θα επιβραβευθούν, όπως σε κάθε αντίστοιχο διαγωνισμό, με 5.000 έως 15.000 ευρώ. Εκτός όμως από το ποσό της επιβράβευσης, οι επίδοξοι επιχειρηματίες μπορεί να βρουν στο βάθος του φακέλου τους, είτε ένα συμβόλαιο ή ακόμη και μια σύμπραξη με την ΕΥΔΑΠ.
«Τα βραβεία είναι συμβολικά της προσπάθειας που θα γίνει», λέει η πρόεδρος της εταιρείας και καθηγήτρια του ΕΜΠ, Ντόρα Βαρβαρίγου. «Στόχος», προσθέτει, «τα αποτελέσματα του διαγωνισμού να γίνουν αφετηρία συνεργασίας μεταξύ της ΕΥΔΑΠ και του καινοτόμου ή των καινοτόμων επιχειρηματιών και η οποία θα κρατήσει χρόνια».
Το πρόβλημα που θέλει να λύσει η εταιρεία ύδρευσης, είναι η ανάπτυξη ενός συστήματος πρόβλεψης βλαβών σε υδρομετρητές. Ο καινοτόμος και φιλόδοξος επιχειρηματίας θα πρέπει να αναπτύξει έναν αλγόριθμο πρόβλεψης βλαβών υδρομετρητών με στόχο τον περιορισμό του ατιμολόγητης κατανάλωσης ύδατος. «Η εταιρεία υποφέρει στα έσοδα, αλλά και στη φήμη της, εξαιτίας υδρομετρητών που είτε καταγράφουν λάθος ή δεν καταγράφουν καθόλου την κατανάλωση ύδατος», παραδέχεται η κ. Βαρβαρίγου. Σύμφωνα με την ίδια, περίπου το 30% του ύδατος στην Αθήνα περνά ατιμολόγητο από τα δίκτυα της ΕΥΔΑΠ, είτε λόγω διαρροών, είτε λόγω χαλασμένων υδρομετρητών. Το ποσοστό δε αυτό, θέλει τώρα η εταιρεία να μειώσει όσο το δυνατόν περισσότερο.
Πως όμως θα μειωθεί; Στην ΕΥΔΑΠ σκέφτηκαν να διαθέσουν στους ενδιαφερόμενους, τα δεδομένα από 150.000 υδρομετρητές σε βάθος δεκαετίας. Με βάση αυτά οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να βρουν και να προτείνουν μια (αλγοριθμική) λύση που θα προβλέπει τους χαλασμένους υδρομετρητές. «Το να γνωρίζουμε ποιος μετρητής θα αλλάξει πρώτος, ποιος δεύτερος κ.ο.κ., έχει μεγάλη σημασία για την εταιρεία», παραδέχεται η κ. Βαρβαρίγου.
Η ΕΥΔΑΠ σήμερα λειτουργεί 2,5 εκατ. υδρομετρητές, εκ των οποίων οι 80.000, που βρίσκονται σε Άλιμο και Χαλάνδρι, είναι «έξυπνοι» υδρομετρητές. Βασίζονται δηλαδή στη τεχνολογία «Internet of Things» και μπορούν να στείλουν ασύρματα τις μετρήσεις κατανάλωσης ύδατος. Παράλληλα μπορούν να στείλουν αυτοδιαγνωστικές πληροφορίες, σχετικά με την λειτουργία τους, αναιρώντας την αναγκαιότητα του συστήματος πρόβλεψης.
Ωστόσο η ΕΥΔΑΠ διστάζει να αξιοποιήσει τη νέα αυτή τεχνολογία. Και αυτό συμβαίνει επειδή ακόμη δεν έχει λυθεί το θέμα της ενεργειακής τροφοδοσίας της λειτουργίας των υδρομετρητών. Οι μετρητές που εγκαθίστανται έχουν χρόνο ζωής 10-15 χρόνια ή και περισσότερο, και μέχρι τώρα, δεν έχει λυθεί το πρόβλημα της ενεργειακής αυτονομίας τους για ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα. Κατά συνέπεια, το μοντέλο πρόβλεψης των χαλασμένων υδρομετρητών δεν θα καταστεί άμεσα ξεπερασμένο.
Και αυτός δεν είναι ο μοναδικός διαγωνισμός. Η ΕΥΔΑΠ, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της νεοφυούς καινοτομικής επιχειρηματικότητάς, πραγματοποιεί άλλους δύο διαγωνισμούς. Ο πρώτος αφορά στην δημιουργία μοντέλων πρόβλεψης της ζήτησης και ο δεύτερος θα είναι ανοικτός διαγωνισμός, με βασικό στόχο την αξιοποίηση των δεδομένων της ΕΥΔΑΠ.
Στην πρώτη περίπτωση η ΕΥΔΑΠ θα διαθέσει τα δεδομένα του δικτύου, με στόχο τη δημιουργία ενός μοντέλου πρόβλεψης της κατανάλωσης ύδατος. Αυτό το μοντέλο, όπως αναφέρει η κ. Βαρβαρίγου θα βοηθήσει κυρίως την δημιουργία πιο αξιόπιστων τεκμαρτών χρεώσεων καταναλωτών -δηλαδή χρεώσεων που βασίζονται στην πρόβλεψη και όχι την ακριβή μέτρηση.
Αυτό σημαίνει λιγότερες επισκέψεις προσωπικού στους υδρομετρητές της ΕΥΔΑΠ και χαμηλότερο κόστος καταγραφής των καταναλώσεων. Επιπλέον με τα μοντέλα πρόβλεψης της κατανάλωσης ύδατος, η εταιρεία μπορεί να προγραμματίσει καλύτερα την διύλιση ύδατος, μια μεγάλου κόστους και ιδιαίτερα ενεργορόβου διαδικασίας.
Τέλος η τρίτη ψηφιακή πρόκληση της ΕΥΔΑΠ, αφορά στην διάθεση των δεδομένων της εταιρείας, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να προτείνουν τρόπους αξιοποίησης των. Δεν πρόκειται για «ανοικτά δεδομένα», αλλά για δεδομένα που μπορεί κάποιος να προτείνει λύσεις αξιοποίησής των από την ΕΥΔΑΠ.
Και οι τρεις διαγωνισμοί της ΕΥΔΑΠ πραγματοποιούνται σε συνεργασία με το Δίκτυο Καινοτομίας της ΕΕΣΥΠ και το MIT Enterprise Forum Greece. Η πρωτοβουλία ονομάζεται «Ψηφιακές προκλήσεις της ΕΥΔΑΠ» και αυτοί που καλούνται να ανταποκριθούν σε αυτές, είναι νεοφυείς εταιρείες, ομάδες επιστημόνων, ερευνητικά κέντρα πανεπιστημίων, εταιρείες τεχνολογίας κ.ο.κ.
Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων είναι η 29η Δεκεμβρίου 2020, ενώ η επιλογή των ομάδων θα πραγματοποιηθεί μέχρι 11 Ιανουαρίου 2021. Η παράδοση των δεδομένων της ΕΥΔΑΠ στους συμμετέχοντες του διαγωνισμού έχει προγραμματιστεί μέχρι 19 Ιανουαρίου 2021, ενώ η ανάπτυξη των λύσεων, η διενέργεια των workshops και του mentoring μέχρι 30 Μαρτίου 2021. Η ημερομηνία αυτή είναι και η καταληκτική ημερομηνία υποβολής των λύσεων. Οι δοκιμές των λύσεων θα γίνουν από 1/4 έως 16/4 και η ανακοίνωση των νικητών και η απονομή των βραβείων στις 23 Απριλίου 2021.