Πάνω από 150 εκατ. ευρώ κόστισε στους φορολογούμενους ο ΟΑΣΘ μόνον τον τελευταίο χρόνο. Από αυτά, όπως ανέφερε χθες στη Βουλή ο υφυπουργός Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, τα 96 εκατ. ευρώ αφορούσαν σε επιδότηση της λειτουργίας του. Τα υπόλοιπα 55 εκατ. ευρώ δόθηκαν για διεύρυνση του στόλου των οχημάτων, καθώς ο οργανισμός, χωρίς επενδύσεις επί πολλά χρόνια, ξέμεινε από λεωφορεία. Επίσης η εταιρεία που είχε τεθεί σε εκκαθάριση από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, άφησε ανεξόφλητα χρέη ύψους 21 εκατ. ευρώ που παρελήφθησαν τον Ιούλιο του 2019 από τη νέα κυβέρνηση.
Παρά όμως τα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που «ρουφά» κάθε χρόνο ο ΟΑΣΘ από το κρατικό προϋπολογισμό, η οικονομική λογοδοσία παρέμεινε στην εποχή του Στέλιου Παππά. Καίτοι η κυβέρνηση είχε κάθε λόγο να δείξει την οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονταν η εταιρεία όταν την παρέλαβε, μέχρι τώρα, εντούτοις δεν έχουν ανακοινωθεί ούτε τα αποτελέσματα της χρήσης του 2018.
Ο τελευταίος ισολογισμός (δεν γίνεται λόγος για οικονομική κατάσταση), αφορά την περίοδο 2017-2018. Δηλαδή τη περίοδο πριν αναλάβει ο εκκαθαριστής της εταιρείας. Ο τελευταίος μάλιστα δεν πρόλαβε να τελειώσει το έργο του, καθώς άλλαξε η κυβέρνηση στο μεταξύ και μαζί -ορθώς- αλλάξαν και οι προτεραιότητες στην εκκαθάριση του ΟΑΣΘ. Το τελευταίο που χρειάζονταν η Θεσσαλονίκη, ήταν η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ και η ανάθεση του έργου σε ένα άλλο νομικό πρόσωπο.
Το αποτέλεσμα ωστόσο παραμένει το ίδιο. Σήμερα ουδείς γνωρίζει επακριβώς τα οικονομικά του δεύτερου μεγαλύτερου συγκοινωνιακού φορέα της χώρας. Οσο για το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών στην συμπρωτεύουσα, όσο και εκείνων στην Αθήνα από τον ΟΑΣΑ, δεν είναι το καλύτερο δυνατό, όπως παραδέχθηκε χθες και ο ίδιος ο Γ. Κεφαλογιάννης. Ωστόσο σημείωσε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να βάλει τα δυνατά της, για να βελτιωθούν οι αστικές συγκοινωνίες στην συμπρωτεύουσα.
Στο πλαίσιο αυτό ανέφερε ότι στα 220 λεωφορεία οχήματα του ΟΑΣΘ που παρέλαβε η κυβέρνηση, προστέθηκαν αλλά 125 των ΚΤΕΛ (μέσω ανάθεσης έργου) και πλέον 345 οχήματα εξυπηρετούν τις αστικές και περιαστικές συγκοινωνίες της πόλης. Αυτή την εβδομάδα ξεκίνησε και η παραλαβή επιπλέον 50 λεωφορείων που αποκτήθηκαν με τη συνεργασία του Δήμου Θεσσαλονίκης με στόχο στο τέλος του μήνα ο ΟΑΣΘ να έχει κάτι λιγότερο από 400 λεωφορεία στη διάθεσή του.
Ο κ. Κεφαλογιάννης ανέφερε ακόμη χθες στη Βουλή ότι επιπλέον 180 λεωφορεία θα προστεθούν μέσω leasing, έτσι ώστε τα λεωφορεία του οργανισμού να έχουν ξεπεράσει στις αρχές Νοεμβρίου τα 500. Αυτός θεωρείται και ο ιδανικός αριθμός οχημάτων, προκειμένου να υποστηρίξει τις ανάγκες των αστικών μετακινήσεων των κατοίκων της συμπρωτεύουσας. Πρόκειται αναμφίβολα για ένα σημαντικό βήμα που γίνεται ένα χρόνο μετά την ανάληψη της διακυβέρνησης από τη ΝΔ.
Σε κάθε όμως περίπτωση, ο κρατικός οργανισμός συνεχίζει να παραμένει ένα «μαύρο κουτί». Την εικόνα των οικονομικών του έχει μόνον η εκάστοτε διοίκηση του οργανισμού και πιθανώς, ανάλογα με τη συγκυρία, η ηγεσία του εποπτευομένου υπουργείου. Και σε μια εποχή όπου η διαφάνεια, η οικονομική λογοδοσία και η εταιρική διακυβέρνηση αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία, οι πολίτες και οι ενδιαφερόμενοι ενημερώνονται για τα οικονομικά ενός μεγάλου οργανισμού όπως ο ΟΑΣΘ, από τις απαντήσεις των υπουργών στην Βουλή.
Όμως δεν είναι μόνον η ελλιπής οικονομική λογοδοσία ή τα εκατοντάδες εκατ. ευρώ που απορροφούν οι οργανισμοί αυτού του είδους. Το χειρότερο είναι ότι αυτό συμβαίνει, με τους πολίτες να λαμβάνουν τις χειρότερες δυνατές υπηρεσίες. Τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού εύκολα «καίγονται», αλλά οι Θεσσαλονικείς δύσκολα βρίσκουν το δρόμο τους στην πόλη τους.