Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό οδηγεί τη χώρα ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με μοναδικό του μέλημα να καταφέρει να περιορίσει τις απώλειες από τις επερχόμενες εκλογές, ή διαφορετικά να «κόψει» την αυτοδυναμία από τη Ν.Δ.
Οι 35.000 περίπου προσλήψεις που εξήγγειλε χθες το βράδυ δεν μπορούν να καλυφθούν από τον προϋπολογισμό καθώς δεν υπάρχει ο απαιτούμενος δημοσιονομικός χώρος. Η επικοινωνιακή τακτική του κ. Τσίπρα, που έχει πάρει το θέμα των εκλογών αποκλειστικά στις πλάτες τους, οδηγεί τη χώρα στο παρελθόν με ορατό τον κίνδυνο να επιστρέψουμε στα δημοσιονομικά ελλείμματα. Μάλιστα έφθασε χθες στο σημείο να αρνηθεί τις αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου της χώρας ΣτΕ υποστηρίζοντας ότι: «Η απόφαση του ΣτΕ δεν αποτελεί κανονιστική υποχρέωση αλλά είναι ηθική μας υποχρέωση». Προφανώς και οι αποφάσεις του Στε αποτελούν υποχρέωση και για αυτό άλλωστε η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας εφεσιβάλει την απόφαση του πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης που δεν ακολούθησε τις αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου!
Παρά το γεγονός ότι η Κομισιόν ναι μεν του κλείνει το μάτι για τις συντάξεις εκτιμώντας ωστόσο ότι δεν χωρά και ολόκληρο το πακέτο που ανακοινώθηκε στη ΔΕΘ, ο κ. Τσίπρας ανεβάζει ακόμα περισσότερο το ποσό των δώρων υποστηρίζονται ότι θα μοιράσει ακόμα περισσότερα χρήματα που θα φθάσουν στα 900 εκατ. ευρώ.
Την ίδια στιγμή με το επικοινωνιακοί κρεσέντο, επιστρέφει κουτσουρεμένα τα αναδρομικά στα ειδικά μισθολόγια ανακαλύπτοντας το τρικ του νόμου Κατρούγκαλου. Δηλαδή ότι οι επιστροφές θα φθάσουν μέχρι το 2016. Αυτό υποστηρίζουν και για τα άλλα αναδρομικά για τα οποία προσφεύγουν αυτό το διάστημα στη δικαιοσύνη οι συνταξιούχοι.
Και το χειρότερο για την κυβέρνηση είναι ότι μία από πολλές αποφάσεις Δικαστηρίου δικαίωσε αναδρομικά έως και τον Οκτώβριο του 2016. Άλλη, επιδικάζει ποσά έως και τον Δεκέμβριο του 2016, τόσο για την κύρια όσο και για την επικουρική σύνταξη. Οι αποφάσεις αυτές απορρίπτουν την επιχειρηματολογία της κυβέρνησης σύμφωνα με την οποία υπήρξε εναρμόνιση με την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) από την ψήφιση του νόμου και μετά, ήτοι τις 13 Μαΐου 2016.
Απλά, η κυβέρνηση διαβάζει όπως θέλει τις αποφάσεις του ΣτΕ και λειτουργεί με μοναδικά γνώμονα το να διατηρηθεί στην εξουσία ακόμα και αν οδηγήσει τη χώρα σε νέο κύκλο ελλειμμάτων.
Και όσο και αν επικαλείται η κυβέρνηση ότι η οικονομία έχει βελτιωθεί οι εκθέσεις που δημοσιοποιούνται δείχνουν ακριβώς το αντίθετο. Για παράδειγμα η Ελλάδα κατατάσσεται στην 29η θέση ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ στο φετινό Δείκτη Διεθνούς Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας του Tax Foundation.
Συγκεκριμένα και σε ότι αφορά στην εταιρική φορολόγηση, η οποία σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ έχει τη σημαντικότερη επίδραση στην οικονομική μεγέθυνση, κατά την τελευταία πενταετία η Ελλάδα έχει υποχωρήσει 10 θέσεις – από την 15η θέση το 2014, σήμερα βρίσκεται στην 25η. Όπως μάλιστα υπογραμμίζεται στη μελέτη, ο συντελεστής της εταιρικής φορολόγησης στην Ελλάδα βρίσκεται στο 29%, ή 5,1 μονάδες πάνω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.
Η Ελλάδα έχει από τους υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές στην Ευρώπη και σίγουρα τους υψηλότερους στα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη που φθάνουν το 39,65% (συντελεστές κερδών και μερισμάτων) εξέλιξη που υπονομεύει προφανώς την ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Από το 26% που ήταν το 2014 έφθασε το 29%, ενώ ο φόρος στα μερίσματα εκτινάχθηκε από το 10% στο 15%.