Πάνω από 1 εκατ. οχήματα στο «dieselgate» της Daimler, υποχωρεί η μετοχή

Πάνω από 1 εκατ. οχήματα στο «dieselgate» της Daimler, υποχωρεί η μετοχή

Απώλειες άνω του 1% καταγράφει στη Φραγκφούρτη η μετοχή της Daimler, μετά από δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Sueddeutsche Zeitung ότι η εταιρεία διέθεσε στην αγορά της Ευρώπης και της Αμερικής περισσότερα από ένα εκατομμύριο οχήματα με παραποιημένες τιμές εκπομπών ρύπου.

Όπως αναφέρει η Deutsche Welle, η εισαγγελία της Στουτγάρδης έχει ήδη ξεκινήσει σε βάθος έρευνες για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα της εταιρείας που πωλήθηκαν την περίοδο 2008 - 2016 και φέρονται να διαθέτουν το εν λόγω σύστημα. Το σύστημα φέρεται να τίθεται σε λειτουργία μόλις αρχίζουν οι έλεγχοι ρύπων και απενεργοποιείται σε κανονικές συνθήκες, όταν δηλαδή το αυτοκίνητο βρίσκεται εν κινήσει. 

Στο δημοσίευμά της η Suddeutsche Zeitung υποστηρίζει πως οι επιφορτισμένοι με τις ανακρίσεις υπεύθυνοι διαθέτουν σοβαρά στοιχεία ότι η Daimler διέθεσε στην αγορά οχήματα με τα συγκεκριμένα συστήματα εκπομπών ρύπων άνω του επιτρεπόμενου ορίου. Για το λόγο αυτό επικαλείται το αποτέλεσμα απόφασης δικαστηρίου της Στουτγάρδης.

Στην επίμαχη απόφαση αναφέρεται ότι η Daimler απέκρυψε από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφάλειας Οχημάτων την ύπαρξη αυτού του συστήματος παραβιάζοντας την κείμενη νομοθεσία. «Τα ΙΧ και τα μικρά φορτηγά με μηχανές OM 642 και ΟΜ 651 λόγω αυτού του συστήματος δεν διέθεταν τις προϋποθέσεις για να τους δοθεί άδεια κυκλοφορίας στην ευρωπαϊκή αγορά. Υπάρχει κίνδυνος να αποσυρθούν από την κυκλοφορία, αν και η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Ασφάλειας Οχημάτων δεν βλέπει μέχρι στιγμής να υπάρχει λόγος γι'' αυτό» αναφέρεται στη δικαστική απόφαση.

Εκπρόσωπος της Daimler, πάντως, δεν θέλησε να σχολιάσει τις αποκαλύψεις και αρκέστηκε να διαβεβαιώσει ότι «η εταιρεία συνεργάζεται πλήρως με τις αρχές και δεν βλέπει κίνδυνο δικαστικής απόφασης για αναγκαστική διακοπή της παραγωγής». Από την άλλη πλευρά, και η εισαγγελία της Στουτγάρδης, που από τον περασμένο Μάιο έχει αρχίσει τις έρευνες για απάτη σε σχέση με τις εκπομπές ρύπων, δεν θέλησε να τοποθετηθεί. Την ίδια στάση τηρεί και το υπουργείο Μεταφορών. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υποψίες για χειραγώγηση ρύπων εστιάστηκαν στην Daimler στο πλαίσιο παραδοχής της VW τον Σεπτέμβριο του 2015 ότι εκατομμύρια ΙΧ σε ολόκληρο τον κόσμο διέθεταν παραποιημένο σύστημα ελέγχου ρύπων. Η παραδοχή προκάλεσε έναν άνευ προηγουμένου δικαστικό αγώνα στις ΗΠΑ. Μέχρι στιγμής η εταιρεία έχει πληρώσει 22,6 δισ. ευρώ σε πρόστιμα και αποζημιώσεις. Πέρυσι, και μετά από πιέσεις του υπουργείου Μεταφορών, η Daimler απέσυρε από την κυκλοφορία 250.000 οχήματα εξαιτίας υπερβολικών εκπομπών ρύπων.